Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt eller hytte til hytte i Aurlandsdalen?


Chris Gaute

Anbefalte innlegg

Annonse
Jeg har store planer om å gå Aurlandsdalen i juni i år. Jeg har aldri gått denne turen før, og lurte derfor på om det er gode teltplasser i dette område? Eller om jeg evt. bør satse på å gå fra hytte til hytte?

Det er tettare med teltplasser enn med hytter. Og fordelen med å telte mellom hyttene er at ein går ein halv dagsetappe framom eller bak den store hopen, for det kan vera ganske mykje folk i Aurlandsdalen til tider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter Østerbø er det ikke spesielt lett å finne teltplasser. Enten er det vann, stein, frodig vegetasjon eller skrålier...

Ein mogleg teltplass er Holmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn heller ikke med at mange hytter er er åpne før i siste del av juni, evt juli.

Et raskt søk på aktuelle hytter vil gi svar. (Jeg har tregt trådløst nett, så søk selv:))

Det fine med juni, særlig om du går tidlig, er at det som oftest ikke er folk å se i fjellet. Tviler på kø for å si det sånn. Telt er uansett frihetens bolig.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedanfor Steinbergdalshytta er det nok ein god del folk i juni, og då går stigen oppimot 1200moh. Nedanfor Østerbø er det mange, og då er stigen under 1000moh heile vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... når på året bør man besøke dalen om man ikke ønsker folk?

Vinteren! De fire gangene til ulike tider jeg har gått dalen har det vært mye folk. Jeg synes ikke det gjør så mye på den strekningen. Det er litt som Besseggen - turistene hører til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 gonger eg har vore i Aurlandsdalen utan å sjå folk. Begge dei turane var korte, seine kveldsturar.

Ved å gå frå Østerbø på ettermiddagen og liggje i telt feks ved Holmen eller i nærleiken av Vetlehelvete, for så å gå vidare i god tid før alle andre kjem, så vil eg tru at det lar seg gjera å gå heile dette stykket utan å sjå andre. Det er ikkje mange som går opp Aurlandsdalen av ein eller annan grunn, så det er ikkje mange ein møter.

Aurlandsdalen vintertid er bare for heilt spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.