Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmejobben


Andreas

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har drømmejobben?

Er mitt i jobbsøkeprosess og nå som sist blir jeg sittene å drømme om noe urealsitisk (!?!) jobber.

Er det noen av dere som har klart å kombinere et villmarkshjerte med en jobb?

Er det noen som jobber med ressurs- eller naturforvaltning her? (Offentlig, privat eller selvstendig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber med fuglehunder, får vært forholdsvis mye ute da, men dressurplassen er ikke i høyfjellet...

Drømte om å bli fjelloppsynsmann da jeg var liten. Leste flere bøker av en forhenværende fjelloppsynsmann ved navn Olav Heitkrøtter som jobbet i Rondane. Møtte ham et par ganger, dette var før snøscooterens tid så han var høyt og lavt på ski om vinteren. den mannen visste alt som var å vite om dyreliv og fauna i Rondane.

DET må være selve drømmejobben!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Drømmejobben må være å vere skribent for diverse friluftsmagasiner...skrive lange reportasjer om turer i Sør-Amerika, Kaukasus, Tibet, Nepal etc etc Og selvsagt Norge :D

Og så kan man være fjellfører og breinstruktør ++ i Norge om sommeren. Når sesongen avtar ut på tur igjen...for å oppleve, og så skrive om det.

Jeg har bestemt meg nå! Dette skal jeg bli når jeg blir stor :lol:

Ingri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min drømme jobb er den eg har: fjelloppsyn.

Er heilt nyutdanna jente som fekk drømmejobben når eg søkte på den :D

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med landmåler :wink:

Forresten, det var vel helst i gamle dager det, før GPS-en sitt inntog :D Nå kan man jo etablere målepunkter nær sagt hvorsomhelst hvis man bare finner en liten lysning opp mot himmelen. Da blir det definitivt slutt med de lange, fine marsjene opp til fjell og tinder på jakt etter den forjettede utsikten......

Skal forresten innen år 2009 er omme ha sørget for å rydde halvparten av den 1619 km lange og 5 m brede grensegaten mot Sverige for all vegetasjon som kan vokse seg høyere enn 0,5 m. Det blir nok endel busker og trær det, og mange timer ute i det fri :!: Heldigvis er det endel fjellstrekninger, men Trysilskogene skal etter sigende være ganske lange......

Kanskje vi skal gå inn for ny union igjen fra 7. juni, på 100-årsdagen for den forriges oppløsning :lol: Men da må jeg vel finne meg noe annet å gjøre :?

post-564-13347438874_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svært interessant tema, som jeg har fundert mye på opp igjennom.

Hva som er drømmejobben er vel et svært individuelt spørsmål. Mange fjellinteresserte nevne fjelloppsyn. For meg måtte det være en kjip jobb. Fare igjennom det samme fjellområdet året etter året, måned etter måned, uke etter uke, i all slags vær, fordi det er jobben din. For andre er dette toppen.

For andre er drømmejobben å kunne bidra til noe meningsfullt, men det gjelder vel først og fremst mer viktige / idealistiske yrker... De fleste søppelkjører eller regnskapsførere gjør jo noe meningsfullt, men det er vel mange av de som likevel ikke akkurat føler at de har drømmejobben.

Å traske opp og ned den samme breen, eller samme fjellet sommeren gjennom er sikkert ikke den verste jobben, men ville langt fra vært noen drømmejobb for meg.

Drømmejobben må vel være å ha tid, overskudd og medmennesker til å gjøre de tingene man har lyst til når man har lyst, det bør ikke en gang være reinspikka egoisme, det kan jo like gjerne være å hjelpe andre som å krysse innlandsisen på grønland. Altså være i aktivitet / jobb fordi man ønsker det, ikke fordi man må. Gjøre det man gjør fordi man har lyst til det, ikke fordi man skal / må.

Denne friheten får man vel bare dersom man er sin egen arbeidsgiver, eller er født med alt for stor formue.

Hvis man i et eller annet fritt yrke, som selvstendig, kan generere nok inntekter gjennom å levere produkter / tjenester man har en interesse for, uten samtidig å binde seg på hender og føtter tidsmessig, da har man nok kommet langt.

Enklest er nok dette dersom man samtidig har en livsfilosofi og et forbruksmønste som gjør at man ikke absolutt må henge med på forbrukskarusellen hele tiden. Ved et relativt lavt forbruk er det ikke så vanskelig å klare seg med lave inntekter.

Er ikke kravet til inntekter så stort er det også enklere å klare seg som selvstendig næringsdrivende, eller hvis man må ha tryggheten: en deltidsstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv generelt skeptisk til å la hobby/interesse bli jobb. For meg er hobby og interesse avkobling. Blir ikke avkobling ved å ha det som heltidsengasjement. Med mindre man ikke er ansatt, og er økonomisk uavhengig, vil det vel alltid være en risiko for stress som fort kan slå negativt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...vil det vel alltid være en risiko for stress som fort kan slå negativt....
Stress er noe dritt.. Det fineste ville vel vært å tilhøre en klasse like den gamle engelske overklassen med midler slik at eneste utfordringen var å finne på noe å fylle tiden med. Det er vel ikke for ingenting at engelskmennene, gjerne lorder og andre uten økonomiske bekymringer var pionerer innen tindesporten, og at nettop fenomenet topp-samling, en hobby som kjært diskuteres her på fjellforum, nettopp kommer fra de britiske øyer. Har man penger, kan det komme mye spennende og nytt uav kjedsommelighet.

Men på den annen side, det er gjerne gjennom ansvar og dertil tilhørende stress at anarkjennelse kommer. Mange mennesker har også behov for litt anarkjennelse. Sitter du i en rimelig "stressfri" og nokså beskyttet saksbehandlerstilling i det offentlige vil du heller ikke oppnå mye anarkjennelse i ditt virke. Skal man få noe ros for noe, må man stikke seg frem og stå for det man gjør...

Det er rett og slett ikke mulig å få i alle poser og sekker som finnes, man må velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt enig med svein, ikke sikkert at det å gjøre hobbyen til yrke er det geniale. I dette tilfellet; den da dagen man MÅ være utendørs, fordi det er jobben din, er det ikke sikkert det er så moro.

Det sto vel noe i boka til monsen om at det ridende kanadiske politiet gav eksepsjonell service og vennlighet når han møtte dem, fordi de egentlig følte det både ensomt og traurig å ri alene rundt i bushen mesteparten av tiden på jobb...

Et forslag til en drømmejobb er vel når man kan jobbe i redusert stilling, og ha flere fridager til å drive friluftsliv, og likevel ha nok pæng til å leve sivilisert. Har prøvd dette et par års tid, og det kan anbefales.

Forutsetter dog at de materielle krav senkes en liten smule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag til en drømmejobb er vel når man kan jobbe i redusert stilling, og ha flere fridager til å drive friluftsliv, og likevel ha nok pæng til å leve sivilisert.

Enig med deg, Push.

Jeg har prøvd de fleste "varianter":

Ingen jobb og lite penger

Endelig så har man liksom tid til å gjøre det man har snakket om i årevis og så har man ikke råd!?

Daglig leder stilling og godt betalt

Når endelig helgen kom og jeg faktisk hadde fri, så hadde jeg vondt i huet... Hadde råd til å kjøpe pølse og cola på bensinstasjonen hver dag, så jeg blei feit i tillegg! For en lykke :roll:

"Vanlig" jobb og "vanlig" lønn

En 100% stilling gjør det fullt mulig å komme seg avgårde på fjellet, men ofte kun i helgene. En helgetur når man bor i Oslo er fullt gjennomførbart, men det kan bli litt vel mye tid i bilen av og til.

Nei, det ultimate virker å ha en godt betalt, deltidsstilling! Eller vinne i lotto...

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanlig" jobb og "vanlig" lønn

En 100% stilling gjør det fullt mulig å komme seg avgårde på fjellet, men ofte kun i helgene. En helgetur når man bor i Oslo er fullt gjennomførbart, men det kan bli litt vel mye tid i bilen av og til.

Eller "vanlig" jobb og "vanlig" lønn med fleksitid. Å jobbe lange dager på gråværsdager og så flekse når godværet kommer, eller å ta ut fleksen i forbindelse med helg, er absolutt å anbefale. :x

Er selv generelt skeptisk til å la hobby/interesse bli jobb. For meg er hobby og interesse avkobling. Blir ikke avkobling ved å ha det som heltidsengasjement

Helt enig! Jeg var inne på tanken en gang, for mange herrens år siden, om å prøve å få jobb i samme gate som mine fritidsinteresser. Men fant fort ut at det kunne gå ut over kvaliteten på opplevelsen av å være til fjells. Friluftsinteressen skulle være avkobling. Å sitte på et kontor å råtne i ukedagene, gjør at iveren etter å komme ut og opp i fjellet er så sterk at jeg fort glemmer hvor mange sure mil det er å kjøre. Og du verden for en medisin det er å komme seg til fjells! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nyttår har jeg kommet ganske nær min drømmetilværelse... Jeg er selvstendig næringsdrivende, og har gode muligheter til å bestemme min egen fritid (i alle fall får jeg det etter hvert når jeg har kommet ordentlig i gang om noen måneder :roll: ). Samtidig har jeg bosatt meg langt ute i "ødemarken" og trenger ikke reise langt for å dyrke min yndlingsfritidssyssel som er å bestige fjelltopper. Og min daglige trimtur i skog og mark som jeg er nesten avhengig av, kan jeg starte rett utenfor husdøra og tilbringe i all ensomhet. Det eneste jeg kanskje kan høre er ulvehyl...... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rendalen vanker både bjørn, jerv, ulv og gaupe, men selv om det er plenty av pelsvesener å ta av oppi her, er det nok ikke den veien jeg har slått meg inn på :wink:

Nei, jeg er noe så ordinært som forhandler på en bensinstasjon. Man er nødt til å stå på mye sjøl for at det skal bli noe ut av det, men samtidig står man nokså fritt til å ta seg fri når det passer en så sant man har ansatte som er til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Drømmejobben ja...

En liten historie fra virkeligheten:

Jg kjenner en fyr som er veldig fotointeressert. Han drømte å kunne jobbe som fotograf. Etter to år som freelancer for en av landets større aviser satt han igjen med minner om masse kjipe fotooppdrag, elendig inntekt, kaotisk "arbeidstid" og redusert fotoglede. Drømmen viste seg å være et mareritt.

Nå har han fått seg en helt annen type jobb i stedet - og har begynt å få tilbake gleden ved å fotografere på fritiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.