Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig oppførsel av familiefar


panda

Anbefalte innlegg

Jeg var ute og ruslet en runde i Nordmarka idag. Endelig har snøen kommet til Oslo, og man må jo utnytte skiføret!

På vei ned mot Skar i Maridalen hørte jeg en mann som brølte flere ganger bak meg i løypa. KOM IGJEN UNGER!! skrek han. Jeg snudde meg og så to barn som nærmest sprintet nedover bakkene. Begge hadde blå klubbdrakt med "Kjelsås" skrevet på. Bak dem kom noen som trolig var pappaen med et fornøyd flir rundt munnen. Han skrek flere ganger til ungene. En av ungene datt, men fyren fortsatte å rope og skrike.

Jeg syntes det var ekkelt å se så jeg prøvde å gå fra dem, men de holdt ganske stor fart. To ganger kom bikkja deres inn i skiene mine, slik at jeg nesten falt. Fyren forsøkte overhodet ikke å holde kontroll på bikkja. Begge sporene beslagla de også slik at det ikke var så greit for de som kom imot (heldigvis ikke så mange fordi det var litt sent på dagen).

Tilslutt stoppet jeg opp og gjorde han oppmerksom på at det ikke er så veldig lurt å ha hunden sin gående løs i sporet på den måten. Det tålte han neppe særlig godt for han så ut som om han hadde tenkt å brøle et eller annet til meg også, før han la merke til at jeg var endel større enn han. Sånne folk foretrekker sikkert å brøle til de som er mindre enn seg...

Istedet forsvant han veldig fort med familien på slep nedover mot Skar. KOM IGJEN UNGEEER var vel det siste jeg hørt av fyren.

Det er svært sjelden man støter på den typen opptreden i marka. De aller fleste jeg treffer er hyggelige og greie. Det er synd at noen få opptrer så kjipt for de ødelegger faktisk for ganske mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

Du hadde sikkert ønsket det diverse støtteerklæringer på innlegget ditt, men jeg må desverre skuffe deg. Selv om personen du beskriver ikke høres ut som min type, synes jeg vi må tolerere at vi er forskjellige. Han oppdrar antageligvis ungene på den måten han synes er best. Du ville kanskje gjort det anderledes, men hvem er vi til å bedømme hva som er best eller riktig?

Sett fra hundens ståsted er det fint at den får løpe fritt. Det finnes så mange kjæledyr som lider under dårlig stell. Så selv om det kan være til sjenanse for noen av oss, er det klart til fordel for dyret selv.

Hvis det var slik at du ikke kunne gå fra dem da de gikk i samme hastighet som deg, kunne du jo bare stoppet opp i 5 minutter og beundret utsikten eller tatt deg en kakao? Deretter kunne du uforstyrret vandret videre uten å bli forstyrret av hunden og han "dumme" mannen.

Du blir nok kanskje sint nå Panda, men jeg er av den oppfatning at du bør prøve å utvise større toleranse for at vi er forskjellige. Da får du det bedre og de rundt deg det bedre. Det er nok krig i verden :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom, God jul. Trivelig å se deg igjen.

..og til deg gjest. Skjønner godt at du foretrekker å være anonym så mye rart som du skriver. Du er sikkert bare litt bitter fordi det var få presanger under treet i år. Oppfør deg pent, så kanskje nissen tenker på deg neste år :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alle vi som går på ski i Oslomarka er forb... på alle bikkjene, og deres eiere, som går i skisporet. Hvorfor i huleste kan de ikke lufte bikkjene sin på turveier og andre steder hvor det ikke er skiløpere ? For meg er det litt av et mysterium.

Jeg er helt enig med Panda når han misliker Kjelsåsmannen som tydeligvis har misforstått hvordan han oppdrar sine håpefulle til å bli gode "Kjelåsløpere".

Hans devise er tydeligvis: " Her kommer JEG. Pell dere vekk !! Marka er bare for MEG !"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten aksept for hunder her... kanskje pote-ski hadde vært noe :?

Må da gå an å ha med seg hund på skitur vel???? Finnes viktigere ting i verden enn å syte over ødelagte skispor. Uansvarlige hundeeiere som ikke bryr seg om andre, er noe annet. Skitur med hund i band medfører nødvendigvis poter i løypa :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Liten aksept for hunder her... kanskje pote-ski hadde vært noe :)

Må da gå an å ha med seg hund på skitur vel???? Finnes viktigere ting i verden enn å syte over ødelagte skispor. Uansvarlige hundeeiere som ikke bryr seg om andre, er noe annet. Skitur med hund i band medfører nødvendigvis poter i løypa :roll:

Svein !! Du setter saken på hodet. SKILØYPER er for SKILØPERE ! Vi skiløpere kan IKKE forlange at gangveier/turveier ikke skal strøs fordi vi vil gå der på SKI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Travel mann (meg) observert i vill fart på ski vei ned fra et fjell på Stord, hoiende til sin lille dvergdachs som knapt hadde bena på bakken; "Kom an, ferga går om en halvtime". Det var bare en halv cm snø og singelen sprutet. Fotvandrerene som kom oppover smilte av synet, og jeg smilte tilbake.

Det er godt det er plass til alle i naturen vår.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Travel mann (meg) observert i vill fart på ski vei ned fra et fjell på Stord, hoiende til sin lille dvergdachs som knapt hadde bena på bakken; "Kom an, ferga går om en halvtime". Det var bare en halv cm snø og singelen sprutet. Fotvandrerene som kom oppover smilte av synet, og jeg smilte tilbake.

Det er godt det er plass til alle i naturen vår.

Arnt.

Bra innlegg Arnt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein !! Du setter saken på hodet. SKILØYPER er for SKILØPERE ! Vi skiløpere kan IKKE forlange at gangveier/turveier ikke skal strøs fordi vi vil gå der på SKI.

Sykkelstier er for syklende? Gangveier for gående? Så lenge det ikke er ulovlig å ha med hund på skitur, syns jeg det er helt greit at de er med også i skiløypene. Litt toleranse må man ha. Blir det snøfall er pote-sporene vekke likevel. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet hund og hundeeiere er spennende nok, men kanskje litt på siden her. Kanskje Svein og Arnt og de andre vov-vov ene kan starte en egen tråd ?

Poenget mitt opprinnelig var å si litt om unødvendig brautende adferd hos turgåere. Det jeg opplevde var ikke noe problem for meg egentlig bortsett fra at det var litt irriterende. Men ungene til den fyren synes jeg jo litt synd på.

Det er fryktelig mye rart som er "lov" når man er på tur. Det finnes ikke noen lov som forbyr skriking, brøling, bikkjer i skisporet eller at man legger beslag på alle sporene slik at de som kommer imot må hoppe unna. Hvordan man bør oppføre seg er stort sett overlatt til den enkeltes sosiale intelligens. Når noen mangler det kan det raskt bli ubehagelig for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda, lovreguleringer er sikkert svaret. Styre andre fra vugge til grav, vet du. Alle områder av livet burde ha strenge lover, spesielt for mennesker som ikke er 100 % som oss selv. Enig?

For øvrig er jeg enig med deg i at man bør etterstrebe å ikke gjøre andre menneskers tur ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Svein" går kanskje bare på ski i det fjellområdet som følger innleggene hans. Der må han gjerne ha med så mange bikkjer han vil for meg !! Forstår han ikke at PROBLEMET med bikkjer i sporet er IKKE BIKKJA I SEG SELV, men bikkjelufteren og de sporene han setter samtidig som han setter både seg selv, bikkja og andre i fare. Si meg: Hvorfor i huleste er det nødvendig å gå i skisporene når bikkja skal luftes ??? En skulle tro at bikkjene i skisporet for mange er like hellige som kuene i India som kan gå hvor de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Da er vi enige da. Jeg har ikke hund, men syns det er helt greit å møte på andre som har det.

Svein ! Hvem er du egentlig enig med ?? "Tom", "panda" eller "Gjest". Kanskje alle sammen når det kommer til stykket ? Hyggelig om du kunne bekrefte at det er bikkjene i sporet og ikke minst bikkjelufteren som er det virkelige problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere er irritert på hundene fordi de ødelegger sporet har dere for pinglete ski...

så det er vel ingen grunn til å forbanne hunder i skispor?? men ha gjerne bikkja i bånd,,, så kan du hindre den store uløkka hvis bikkja skulle bestemme seg for å løpe mellom beina på skiløperen foran deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein ! Hvem er du egentlig enig med ?? "Tom", "panda" eller "Gjest". Kanskje alle sammen når det kommer til stykket ? Hyggelig om du kunne bekrefte at det er bikkjene i sporet og ikke minst bikkjelufteren som er det virkelige problemet.

Jeg syns ikke bikkjeluftere med ski på beina er noe problem. Jeg syns heller ikke at bikkjer er noe problem. Bikkjeluftere uten ski på beina, i skisporet, er for meg heller ikke noe problem. Men ser helt klart at sistnevnte kan være et problem for de som springer rundt på joggeplanker, på tid. De får da heller holde til på innegjerdet mark, og la de som vil nyte naturen få gjøre det. Og ikke gjøre seg til herre over allemannsretten bare for en scooter har dradd opp noen spor. Så kan du selv finne ut hvem jeg er enig med, "gjest". Forresten for mange gjester her. Hva med å registrere seg, så det går an i alle fall å ha et navn å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallo Svein ! Jeg begriper ikke at det kan være noen stas i å labbe rundt i en skiløype med ei bikkje, til irritasjon og fare for andre. når det finnes turveier like i nærheten. Jeg syns at det er bikkjene sam kan holde seg på innmarka. Det er der de normalt oppholder seg ellers i året

Etter mitt syn er bikkjer i sporet misbruk av allemannsretten .

Bikkjene er ikke først og fremst farlige for oss med "joggeplanker som går på tid". Vi greier som regel å stoppe og/eller styre unna. Farligst er de for "koffertløpere" og andre som går på ski i nærområdene hvor altså også bikkjene er i størst antall.

Når sant skal sies så er det vel ofte rett og slett uvitenhet og ikke uvilje fra bikkjelufternes side som skaper konflikt. Derfor syns jeg at enkelte løyper i nærområdene burde reserveres for skiløpere og bikkjelufterne henvises til turveier. Det er da der de går når løypene ikke er sporsatt!! Hvis du vil ha et navn å holde deg til så kan du godt kalle meg "Hundehateren" (i skiløypene ellers ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Svein bor pokkerivold da. Han aner ikke en dritt om hvor folksomt og trangt det kan være i skogene rundt Oslo.

Er jeg ikke heldig vel :roll:

Det har vel vært sagt noe sånt som at Oslo er en plass hvor det har bosatt seg uforståelig mange mennesker av uforståelige grunner....

Om det er stas å labbe rundt i ei løype med bikkje, må "gjest" spørre de som har hund om. Men jeg må si det er prisverdig at han tenker på alle "koffertløperne"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, det finnes et par grunner til at det bor mange i Oslo, selv om jeg selv ikke synes det er en spesielt flott by:

1. Haugevis av arbeidsplasser

2. Mange liker urbant liv og kultur

3. Mange liker mangfold

4. Norges beste sommerklima

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.