Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr/bekledning på fjell 5-6000 m.o.h.


mila

Anbefalte innlegg

Jeg er å smått begynt å tenke på neste sommer/høst fjelltur, og det blir sannsynligvis høyere enn jeg har vært tidligere. Tenker Mt. Kenya pluss Kilimanjaro (når jeg først er i Afrika kan jeg like godt gjøre det meste ut av det) eller Stok Kangri i Ladakh. Et tredje alternativ er en ukes nybegynnerkurs i alpinisme i Alpene.

Nå lurer jeg på hvilket utstyr dere bruker i disse høydene, særlig mtp sko, jakke og sovepose. Jeg har tidligere lånt sovepose, en 3-sesongs med comforttemp. på -5. Har ikke dunjakke, er dette et must på Mt. K & K? Bruker stort sett paclite jakker og regulerer mellomlagene. Så er det sko. Mine superlette, ganske lave North Face Hedgehog, nærmest terreng-joggesko men med vibransåle, holder ikke hvis jeg velger alpinismekurset, men hva med de andre alternativene? Har funnet et par lette Scarpastøvler som kan brukes sammen med stegjern, vil disse være bra nok til Alpene? Og til ev. seinere turer hvor det kan være nødvendig med stegjern. Kommer ikke til å bære sekk tyngre enn vanlig dagstur og har veldig stabile ankler, aldri vrikket eller trådt over. Gikk opp Mt. Toubkal tidligere i år med "joggeskoene", ingen problemer verken opp eller ned.

Når det gjelder alpinismekurset så kan man låne det meste, bortsett fra sko.

Kom gjerne med erfaringer dere som har tatt samme turene, og anbefal gjerne merker når det gjelder utstyr! Ikke i de høyeste prisklassene, da. *on a budget*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2012 ja :)

Når det kommer til sovepose er det anbefalt en som tåler rundt -10 (om jeg husker rett). Men hvis du fryser lett så ville jeg nok satset på en enda litt varmere.

Kan jeg spørre om hvem som arrangerer nybegynner kurs i alpinisme? Virker veldig spennede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser ikke ekstremt lett, men jeg har leddgikt og bør holde meg noenlunde varm for å unngå for mye ubehag. Sikkert like greit å investere i en skikkelig vinterpose til bruk på turer i høyden, og benytte meg av låneposen nærmere lavlandet. Eieren kommer neppe til å bruke den uansett, hun er mer hotelltypen. :)

Det er mange turoperatører og klatreskoler som arrangerer nybegynnerkurs i alpinisme, bl.a. Nordnorsk Klatreskole som avvikler disse kursene i Chamonix. Mountain Madness (selskapet som Scott Fischer startet) og Russell Brices The Chamonix Experience er også vel ansette og seriøse arrangører av såvel kurs som turer og ekspedisjoner. Begge har nybegynnerkurs i Chamonix. International School of Mountaineering og Jagged Globe arrangerer kurs i Sveits, begge tilbyr en extension-uke hvis du har lyst å prøve deg på Mont Blanc. Jagged Globe har også vinterkurs vest i Skottland, - noe som jeg i utgangspunktet fant interessant - men det er litt kronglete å komme seg dit uten å bruke for mye tid og penger.

Hvis jeg melder meg på kurs framfor en lengre tur neste år, kommer jeg trolig til å velge Jagged Globe. Har hørt mye bra om dem som turoperatør og de har en ok guide ratio; 4:1/3:1 under kurset, 2:1 på Mont Blanc. Jagged Globe arrangerer også trekking til Stok Kangri i Ladakh, og den turen står høyt oppe på lista mi! Kan være greit å teste JG før jeg drar til Ladakh.

Linker til kursarrangører nevnt over:

Nordnorsk Klatreskole

Mountain Madness

The Chamonix Experience

International School of Mountaineering

Jagged Globe

Det finnes utallige operatører som arrangerer slike kurs, jeg har foreløpig bare kikket på hva disse har å tilby. Hvis du googler introduction course in mountaineering får du opp en drøss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linker! Nå vet jeg hvertfall hva jeg skal gjøre sommer/høst 2012 :)

Jeg tror det vil lønne seg å handle sovepose fra usa, spesielt merker som holder til der. Jeg vet ikke hvilke poser som er gode og dårlige, så det får noen andre svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Har lest litt rundt at dunjakke egentlig ikke trengs på kilimanjaro, men det anbefales p.g.a komforen det gir. Skal til Kili selv neste vinter og gleder meg allerede :)

Trengs og trengs.. Jeg vil vel anbefale det veldig sterkt! Man går veldig sakte oppover, så du får ikke gått deg varm. Dessuten er kroppen generelt mer sensitiv for kulde i høyden. God varme for liten vekt... I tillegg er det jo en liten sikkerhetsgreie, hvis noe skulle skje, og man er avhengig av å holde noen varme..

Ift. CamelBak så gikk det fint med min, men hadde en isolasjonssokk av neopren utenpå slangen.. Det viktigste er vel å blåse vannet tilbake i blæren etter hver drikkepause... Dessuten ville jeg hatt en termos eller flaske med stor åpning som en sikkerhet hvis slangen fryser til når det nærmer seg morgen (etter å ha gått 6-7 timer opp om natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Marangu route, og på den ruten ville jeg i dag valgt en mykere støvel enn Crispi Besseggen som jeg gikk i.

Høyden / tynnluft var en større utfordring enn trrenget.

På Kili opplevde jeg -6`C uten å ha isolert CamelBak`n, men som nevnt, blås tilbake. Du kan risikere ned til -20`C, men også mer regn enn kulde.

Nettopp på grunn av regn syns jeg det var greit med skalljakke hvor jeg kunne variere underplaggene. Satser du på dun til toppstøtet bør du ha med deg ei skalljakke for de første dagene på trailen. Da vi kom til Kibo Hut, 4703 moh, ettermiddagen før toppstøtet var det iskaldt sludd og vi skulle hvile i ei kald steinhytte uten tørkemuligheter.

Av sovepose brukte jeg en medium god vinterpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har tenkt å gå Kilimanjaro sommeren 2013, så gjerne gi tilbakemelding om turen!

Her er en utstyrsvideo som virker gjennomgående:

EDIT:

Ser nå at posten var fra 2010, men utstyrsvideoen synes jeg likevel er kjekk.

Ble det Kili på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.