Gå til innhold
  • Bli medlem

Fortun - norsk storveggklatrings fremtid


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Paa veien mellom Sogndal og Turtagro, passerer man Fortun.

Jeg og familien hadde et gammelt smaabruk (brukt som hytte) ca. 5 km fra fylkesveien inn i Fortunsdalen i retning Norstedalsseter. Dette var paa Steig. Jeg brukte litt tid (Les: 25 aar) paa aa fundere paa ruter fra Steig og opp til toppen av fjellet. Dette er en ca. 700 - 800 meter hoy rimelig vertikal fjellside med rygger, juv og diedre. Fjellet er fast. Noe jeg er et eksempel paa da hverken jeg eller min familie ble truffet av steinfall. Det var lite stein som falt ned gjennom 25 aar. Faktisk er det lite stein som har falt ned siden vaar slekt etablerte seg paa Larsplassen, Steig en gang paa 1700 - 1800 tallet.

Adkomsten til denne fjellveggen er rimelig enkel. Man parkerer langs veien, gaar gjennom garden Steig (hvis tillatelse) eller opp Holmastad grovi opp til innsteget (som det er flere av). Vi snakker om rundt en halvtime gange. Retur langs fjellveggen ned til heisen til Norsk Hydro og riksvei 55. Rundt regnet en times gange.

Min bestefar Ola Fuglesteg (fjellforer i Hurrungane mellom 1930 og til sin dod i 1953) er den eneste som jeg vet om som har provd denne veggen. Og det kun i dets hoyre side. Han kom ikke opp (maatte snu paa fjellformasjonen Hatten). Utover dette, ligger denne veggen bare aa venter paa sine beseirere.

Jeg antar at denne veggen vil gi fin og meget variert og vedvarende klatring over ca 750 meters vegghoyde.

Hvis jeg finner bilder, skal jeg poste dem.

Foruten Steig veggen, er ogsaa den ryggen mellom Steig og Nyloy meget spetakuler. Her er det flere hundre meter med glattskurte, faste sva som nok krever teknisk eller meget vanskelig klatring. Adkomsten til denne veggen er ca. 10 minutter fra veien til standplass. Muligens over noen mindre sva og buldrere.

For buldring, er Fortun helt ideelt. Det finnes mange store steiner der. Hilleren paa Steig er den mest synlige. Her begynte og sluttet min klatre karriere. Jeg fant ut at min balanse ikke var god nok for klatring.

Okke som; Fortun er norsk veggklatrings fremtid. Sjekk ut veggene og dere vil se at jeg har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med Fortun vel ikke hvorvidt det er geniale klatreforhold eller ei, men at det er mye skitvær der samtidig som det er laaangt fra de store befolkningsgrupper i motsetning til steder som Kolsåa, Haukås, Sotra osv. eller hva alle stedene nær de store byene heter.

Men det er jo spennende at du påpeker spennende områder Torodd - sikkert noen som blei gira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Problemet med Fortun vel ikke hvorvidt det er geniale klatreforhold eller ei, men at det er mye skitvær der samtidig som det er laaangt fra de store befolkningsgrupper i motsetning til steder som Kolsåa, Haukås, Sotra osv. eller hva alle stedene nær de store byene heter.

Men det er jo spennende at du påpeker spennende områder Torodd - sikkert noen som blei gira.

Takker for svar.

Fortun er mer Trollveggen enn Kolsaas og Sotra. Faktisk kan overhodet ikke Fortun sammenlignes med de to sistnevnte. Vi snakker om en stooooor vegg her. Ergo; sammenlign den med Trollveggen MINUS Trollura og daarlig fjell.

Veret i Fortun om sommeren er faktisk rimelig bra. Bedre enn i Hurrungane. Det er ogsaa bra med hoteller og camping (Vassbakken Camping) her.

For de som er interressert, er det mulig aa ta en scouting tour. Fortun veggene ligger rundt 50 minutter kjoring fra Sogndal sentrum.

Jeg skal se om jeg har bilder fra Fortun veggene og poste dem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har selv vært i Fortundalen og syntes veggene der var stygge. Men mange av veggene har ganske mye vannsig og overrisling fra oven,?

Men det kunne jo vært fint for dalen med noe som trakk, Fortundalen kan jo ikke akkurat karakteriseres som noe veldig pulserende sted.

Har Fortun puls i det hele tatt ? Det er en utdodd dal, ja............ Men baade Turtagro og Skjolden (som er kjent for aa ta et par pulsslag i aaret) ligger en halv time unna. Sogndal 50 minutter unna.

Veggen/ryggen mellom Nyloy og Steig er uten vannsig/foss. Ryggene rett opp fra Steig er vertikale og uten fossefall (noe min far fikset). Holmestad gjelet er noe vaat. Til venstre i det juvet er det intet vannsig. Her ligger det en 750 meters vertikal rute som bare venter paa sine forste bestigere. Til hoyre i Holmestad gjelet ligger det en 800 meters vertikal og torr rute med endel takoverheng paa slutten.

Jepp, veggene er stygge. Men slik er naa vertikale ekstremer......... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men at det er mye skitvær der samtidig som det er laaangt fra de store befolkningsgrupper i motsetning til steder som Kolsåa, Haukås, Sotra osv. eller hva alle stedene nær de store byene heter.

Er du ikke litt negativ nå ? Folk som klatrer 1000 meter høye vegger gidder da kjøre noen kilometer for å komme dit. Tror de er vant til det faktisk.

At været innerst i Sognefjorden skal være så dårlig tror jeg ikke. Så langt inne i landet unngår man det verste regnværet. Dessuten er storveggklatrere tøffe gutter og jenter som tåler å bli våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
At været innerst i Sognefjorden skal være så dårlig tror jeg ikke. Så langt inne i landet unngår man det verste regnværet.
Panda har rett i det. Se bare her: http://met.no/observasjoner/sogn_og_fjordane/normaler_for_kommune_1426.html?kommuner

Altså omtrent like mye nedbør i Fortun som i Oslo på årsbasis, men Fortun er tørrere om sommeren. Ellers har Fortun ca 1/3 av nedbøren du får ved Kjerag, og i Trollveggen er det også betydelig våtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda har rett i det. Se bare her: http://met.no/observasjoner/sogn_og_fjordane/normaler_for_kommune_1426.html?kommuner

Altså omtrent like mye nedbør i Fortun som i Oslo på årsbasis, men Fortun er tørrere om sommeren. Ellers har Fortun ca 1/3 av nedbøren du får ved Kjerag, og i Trollveggen er det også betydelig våtere.

Jeg kan bekrefte dette. Selv om man faar selektiv hukommelse (glemmer alt det triste) etter endel aar borte fra Fortun, kan jeg ikke huske at det var mye regn der.

Ei heller sne. Jeg husker de varme, gode kveldene med fiskestang langs lakseelva og klatring paa de store steinene rundt Steig. Det er noen av mine minner fra Fortun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonymous

Ser det etterlyses bilder fra dalen, en god del finnes på www.turistforeningen.no/nordstedalseter, kanskje ikke detaljbilder av veggene dere snakker om, men noe kan nok leses også ut fra disse.

Angående overnatting og mer buldring anbefales det å kjøre videre inn i dalen og kanskje til og med helt opp til Nørdstedalseter, en fantastisk tur som ender et veldig fint sted. Undertegnede er bestyrer der oppe og naturlig entusiast, men som noen skriver i et tidligere innlegg er denne dalen foreløpig litt hemmelig. Ikke desto mindre vakker og brukbar til så mangt.

Ta gjerne turen,

helsing Reidun på Nørdstedalseter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For klatreinteresserte er det mange fjellveggar og klatra i omkring Fortun. Eg klatrar ikkje, men eg har vore ein tur frå Berdalsbandet og vandra ut på høgberget Hjorten sør for Fortun, og sett rett ned på Skagen, Bjørk og innover Fortunsdalen, med flott skue mot den eine fjellveggen etter den andre. Torodd, eg har gått frå Berdalen og ned om Fuglesteg til Fortun 2 gonger, Fuglesteg er ein vakker høgdagard over Fortun med sogesus. Skulle gjerne vore der att og sett arbeidet som har vorte lagt ned der sidan eg var der i 1986 og -87.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg vil også se noen bilder, hvis disse veggene dere snakker om er så flotte som det sies.

Host ut noen BILDER da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Dette høres veldig spennende ut! Jeg har gått igjennom hele katalogen av bilder som dere har liggende via DNT, men finner ikke ett eneste bilde av en storvegg. Er dette en bløff?

For en dedikert storveggsklatrer har det selvsagt ingenting å si om lokalsamfunnet er et innbydende turistsamfunn eller ikke. Bare sjarmerende om det ikke er det. Derimot kunne jeg godt tenkt meg et opphold på Nørdstedalseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det finnes store vegger i fortunsdalen. Ikke bland DNT inn i dette, de har ingenting med dette forumet å gjøre. Jeg vurderte å ta noen bilder i kveldssola da vi kjørte ned fra Nørdstedalssæter i sommerr, men var for sliten og lei, men at veggene finnes i varierende grad i flere kiolometers lengde og et antal hundre høydemeter vertikalt er det ikke tvil om. Kan vel sogar være at mange av dem rett og slett er "for" vanskelige, i alle fall uten tekniske hjelpemidler for selve klatringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Torodd her.

De beste veggene er fra gården Steig og rett opp. Denne er direkte overhengende og loddrett i deler. Jeg har vært på toppen av den (gått opp fra baksiden) og har måttet lene meg godt ut for å se ned på Steig. Vegghøyde rundt 800 meter. Da Steig (og naboen Larsplassen der vår familie hadde feriehus) fremdeles eksisterer og har gjort det i to århundrer, betyr dette at fjellet er fast og fint. Ikke som Trollveggen, med andre ord.

Femt meter til venstre, finner man Holmestadjuvet som tilbyr mange hundre meter med loddrett klatring.

Mellom gårdene Steig og Nyløy finner man en rygg som tilbyr hundrevis av meter med fin og loddrett svaklatring.

Disse feltene ER fremtiden til norsk storveggklatring.

torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.