Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges største fjellbok, hva er det?


morten

Anbefalte innlegg

Hvem interesserer seg for et slikt sært spørsmål utenom meg? Men det undret meg i dag. Har vært en del i biblioteket opp gennom årene og sett på fjelllitteratur, i tillegg til at vi har noen bøker.

Rundt 1980 kom det ut et fjellverk som heter Norges Fjellverden på forlaget Det Beste. Den hadde 504 sider i format 21 x 28 cm, altså til sammen 29,64 kvadratmeter trykt papir mellom permene.

Hvis man ser bort fra serier og lignende, er det noen som kjenner til større fjellbøker som er gitt ut i Norge på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei, Morten.

Den derre serien med 3 store bøker da? Husker at en selger ringte og skulle selge meg det for 990,- kroner for et 1/2 år siden. De tre bøkene, tilsammen, må da være en del? Men du tenkte kanskje mer på innenfor en og samme perm?

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En bok er en bok er det som er mellom to permer. Bokserier er flere bøker, noen ganger er det til og med ting som kunne vært i en bok, men som er delt opp i flere, blant annet for å tjene mer penger (???)

For å si det som det er, så er grunnen til at jeg lurer at boka vi planlegger er foreløpig dimensjonert til nøyaktig samme dimensjon som boka fra Det Beste, men dersom å øke sidetallet til 512 ville gjort den til tidenes største norske fjellbok, er det klart at vi ville gravd litt ekstra dypt i lommeboka for å kunne slenge på det "markedsføringsargumentet(?)".

Kanskje vi må kontakte nasjonalbibilioteket for å få det endelige svaret, men dersom noen visste om ei bok som var betydelig større, så ville det jo spart oss for litt arbeid da? Det er nemlig ikke noe stort poeng i seg selv.

Peder: Dessuten er hele trilogien til Ryvarden / Lauristen på ca 36 kvadratmeter papir (3 bøker på ca 230 sider i 19,3 ganger 27 cm), altså bare litt større enn Det Beste sin bok. Når bøkene dessuten er fulle av kryshenvisninger er de i mindre grad egnet som selvstendige bind hver for seg. De kunne fint utgitt hele serien som en flott STOR fjellbok til vel halve prisen av det serien koster hver for seg samlet. Men det hadde nå blitt litt mindre penger i lomma på forlag og forfattere da. Egentlig litt latterlig å skulle lage et storverk om norges fjellverden og spre det på tre små bind, det blir liksom så voldsomt komprimert..

Hilsen forfatterspire med skrivesperre som er helt i bokmodus om dagen :lol:

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 504 sider er bra det også :D

Er INNHOLDET og BILDENE bra bryr ikke jeg meg om den er på 504 eller 512 sider :lol: Men jeg ser poenget. Et annet viktig poeng må vel være at en "murstein" også kan bli for stor.... men det er sikkert ferdig-vurdert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svein: Jeg ser poenget ditt. For vårt vedkommende er det rett og slett at vi ikke klarer å komme noe lenger ned. Var det ikke for kostnader ville den blitt mellom 6- og 700 sider,

Men bortsett fra for noen veldig få mennesker, skal det ikke være noe problem å håndtere en mursteinbeslektet bok, og den er dessuten aldri tenkt å puttes i ryggsekken. Til det formålet finnes det andre bøker.

Det vil helt sikkert være noen som synes ei slik bok blir for stor, men er det ikke på en måte litt allright at det kommer en riktig stor bok en gang? Det gis jo ut så (for?) mye fjellitteratur for tiden. Det er jo en haug med bøker som har kommet ut det siste halve tiåret, hvorav en god porsjon signert radarparet Ryvarden / Lauritsen. De koster gjerne fra 399 og oppover, og har ofte ikke så veldig mye innhold.

Nei en skikkelig bok, med et skriften på ryggen kan leses på lang avstand, det er greier det :lol:

Dessuten når man ikke har noen erfaring med å lage bok, så får vi ta igjen det vi mangler i kvalitet på kvantitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil helt sikkert være noen som synes ei slik bok blir for stor, men er det ikke på en måte litt allright at det kommer en riktig stor bok en gang?

Det skal litt til for at ei fjellbok blir for stor, ihvertfall for en som er så interessert i den type natur som meg. Det er veldig allright at det kommer en riktig stor bok med sånt innhold. :lol:

Jeg har også brukt litt tid i biblioteker opp gjennom årene og bladd i de fjellbøkene jeg kom over, og har ikke kommet over noen større fjellbøker enn "Norges Fjellverden" som jeg husker. Ikke har jeg sett noen større i bokhandlere heller.

Men uansett, drøyt 500 sider høres MEGET bra ut det Morten! Håper skrivesperren gikk fort over! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

Det kunne vært litt interessant å vite hvor mange bøker du må selge for å nå "break-even" ?

(....kommer vel litt anpå hvordan man kalkulerer sin egen arbeidsinnsats)

Regner med at break even ligger et sted mellom 2 og 2500 bøker gjennom bokhandlersystemet. Noe mindre dersom vi klarer å få solgt en del direkte gjennom forlaget.

Det er kalkulert inn en del direkte hardware- og softwae kostnader, men arbeidsinnsatsen er kalkulert til 0 kr. Med et par årsverk eller mer arbeidsinnsats, er det klart at det uansett ikke blir noen god timefortjeneste, men det er jo moro da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gler meg til boka di kjem ut! Kan ein førehandsbestille? Hehe

Også håpar eg verkeleg at det ikkje vert ein kopi av desse bøkane til Ryvarden/Lauritzen, for det er det samma som å lese DNTs Til fots, berre med litt meir historie rundt- og flotte bilder.

Turi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid: Det blir nok ingen Til fots nei, det blir vel heller Til topps :( Men det er jo i utgangspunktet en "fagbok", så det blir ikke noe i samme gate som Erlend Loe sin Jotunheimenbok. Men det er toppene som står i fokus, og ikke DNTs rutenett eller hytter. PS! Forhåndsbestille kan du bl.a. gjøre via www.glittertindforlag.no som lanseres offisielt 01.01.05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at break even ligger et sted mellom 2 og 2500 bøker gjennom bokhandlersystemet. Noe mindre dersom vi klarer å få solgt en del direkte gjennom forlaget.

Tør jeg minne om at den berømte "fottur-boka" om Sunnmøre solgte første opplag, 6000 bøker, på 6 uker. Med 3.utgave, som er i salg nå, er et opplag på 21.000 gått i trykken..... Forhåndsomtale (les: markedsføring) tror jeg hadde mye av æren for pang-salget... Med de rette grepene så..... :(

Julesalget 2005 er vel en viktig "sak"..... (jeg må skrive ønskeliste.. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg minne om at den berømte "fottur-boka" om Sunnmøre solgte første opplag, 6000 bøker, på 6 uker. Med 3.utgave, som er i salg nå, er et opplag på 21.000 gått i trykken..... Forhåndsomtale (les: markedsføring) tror jeg hadde mye av æren for pang-salget... Med de rette grepene så..... :)

Julesalget 2005 er vel en viktig "sak"..... (jeg må skrive ønskeliste.. :) )

Fotturar på Sunnmøre var banebrytende i sitt slag i Norge. Alle ruter var tegnet inn med røde streker på flotte oversiktsbilder, tatt fra fly eller fra nærliggende fjelltopper. Svært praktisk. Jeg har sett lignende bøker fra Colorado med inntegnede ruter direkte på bildene.

Dessuten var Skiturar på Sunnmøre også en stor suksess etter samme mal.

Jeg har begge bøker og er storfornøyd. Nå gjenstår det bare å oppsøke området litt mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus 10% rabatt for Fjellforum-medlemmer, eller.... :)

Tja det hadde vært noe :) Egentlig skulle den basert på prod. kostnadene i forhold til opplaget vært priset til 549.-, men vi tør ikke å gå over 499.- Men vi har nå sagt at alle som forhåndsbestiller får med en stor Jotunheimkalender som har en veiledende pris på 150.- Det er jo også en slags "rabatt". Dessuten er jeg usikker på om bokhandlerne er så begeistret dersom man kjører rabatter selv samtidig som man forsøker å selge boka gjennom bokhandlene. Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotturar på Sunnmøre var banebrytende i sitt slag i Norge. Alle ruter var tegnet inn med røde streker på flotte oversiktsbilder, tatt fra fly eller fra nærliggende fjelltopper. Svært praktisk. Jeg har sett lignende bøker fra Colorado med inntegnede ruter direkte på bildene.

Dessuten var Skiturar på Sunnmøre også en stor suksess etter samme mal.

Skiturer i Sunnmørsalpane, vest for Hjørundfjorden. På Iriss.no ligger informasjon om at de har jobbet med ei bok om skiturer på Sunnmøre, men at prosjektet foreløpig er lagt på is....

Skiturboka var "banebrytende", da den kom først. Det er ei glimrende bok, sålangt var og er den en suksess for forfatterne. Men de har ikke tjent penger på den. Kanskje grunnen er at de er forskjellige på et viktig område, nemlig hvor fokuset er lagt. Skiboka er ei ren toppturbok, mens fottur-boka har mye fokus på familievennlige overgangsturer. Skiboka har kanskje derfor truffet et langt smalere publikum...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Ja, mange merkelige diskusjoner man kan være vitne til eller deltager på - "norges største fjellbok" er jo litt spesielt da... :D. Hmmm.... vanskelig avveiing, skal man egentlig la vekten eller arealet av papiret være avgjørende her??

Ikke for å ødelegge motivasjonen til de som planlegger å utgi en kjempebok, men ville det ikke være mere givende å diskutere norges BESTE fjellbok?! I såfall går min stemme til Zapffes "barske glæder"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slingsby: Norge den nordlige arena er vertfall en rimelig stor bok.. forøvrig gså en av de aller, aller beste jeg har lest. Bare notene av den norske oversetteren er en bok i seg selv. Fantastisk mange gode historier fra førstebestigninger av fjell over hele Norge, da spesielt fra Jotunheimen, Sunnmørsalpane og Jostedalsbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Kvadratmetermessig tyder altså mye på at dere, med flere sider enn Norges Fjellverden, vil kunne bruke reklamen "Norges største fjellbok" om prosjektet deres, som forøvrig er kjempespennende!

Er fullstendig klar over at det kan virke tåpelig å spørre om noe slik - det er ikke et skalkeskjul for å få fokus vekk fra kvalitet - det var mest nysgjerrighet, dernest et argument evt. for å få innpass hos bokanmeldere i de store mediene m.m., noe som neppe er så lett som nobody. Skjønner godt at noen synes det er tåpelig, men samtidig er det jo også et målbart begrep - men uansett tror jeg ikke vi vil bruke det i generell markedsføringssammenheng.

Mens endel andre temaer som bl.a. historie og arkitektur har produsert enorme bokverk, er det heller få store bøker om fjell har jeg inntrykk av - det gjelder jo også i utlandet, underlig - synes liksom at hvis man lager ei bok med vel 200 sider, med mye store bilder og forholdsvis stor skrifttype, og selger den for 399.- e.l., så er det nesten litt dårlig valuta for pengene. Vet jo at de norske bokprisene uansett er i en klasse for seg, men likevel...

I alle fall takk for et fyldig svar!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.