Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkleste 2'er-traséer over Skagastølsryggen


Kaare_70

Anbefalte innlegg

Vi gikk Skagastølsryggen fra Nordre til Storen i sommer, og vi opplevde to av 2'er-traséene som mye vanskeligere enn 2'er. Det gjelder fra Berges stol til Midtre samt midtpartiet på oppstigningen til Slingsbys fortopp fra Mohns skard. Vi måtte sikre begge steder, og løpende forankring var uaktuelt.

Fra Berges stol til Midtre gikk vi omtrent rett på eggen, og midtveis her var det tungt. Noen som kan si om enkleste rute går på høyre eller venstre side av eggen?

Opp fra Mohns skard til Slingsbys fortopp på Storen er det som klatreføreren sier grei 2'er først på høyre side av eggen og så øverst på venstre side. Men i midtpartiet møtte vi på anslagsvis 10-15hm tyngre saker, nærmest en slags hammer. Noen som har opplevd det samme, eller som vet om enkleste rute forbi går på høyre eller venstre side? Fra bilder av denne oppstigningen tatt fra Vesle synes jeg å se at akkurat dette partiet virker brattere enn resten.

Vi er brukbare klatrere, så 2'er skal være svært lett, selv med fjellsko og sekk.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke noen partier oppe på Storen som var vanskeligere enn 2. Du møter en hammer like før toppen, men da er enkleste vei å gå noen meter ned til venstre før man klyver opp en renne med gode tak. Mulig dere har gått rett på hammeren (var et svensk taulag foran oss som gjorde det uten å vite om venstrevarianten). Opp til Midtre er det utsatt, og jeg fant en rute litt til venstre som kanskje snuser på 2+. Så også greit ut mot høyre. Det er min mening. Husk at alt blir vanskeligere om dere hadde vått vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 500 fjell:

Regner med du mener hammeren på selve toppeggen på Storen, mellom Slingsbys fortopp og toppvarden. Her gikk vi som du beskriver, litt ned til venstre til en renne med snø i toppen og så greit opp.

Det jeg mener, er et bratt parti midt på oppstigningen mellom bunnen av Mohns skard og Slingsbys fortopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å der ja. :wink: Faktisk helt enig, det er et punkt der hvor jeg også mener det er opp mot en sterk 3er. Ble overrasket både over hvor vanskelige galleriene fra mellom Sentraltind og Vetle var samt oppstigningen fra Mohns skar.

Neppe mer enn 3- på det mest krevende mellom Mohns skar og Storen, men glipptak var uaktuelt, ja.

Når det gjelder partiet til Mohns skar lurer jeg på om vi gikk unødvendig langt ned. Vi måtte jo opp kanskje 30 hm på snøbakken ovenfor Slingsbybreen. I "bibelen er ruta tegnet i vater. Er det enklere litt høyre i lia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe mer enn 3- på det mest krevende mellom Mohns skar og Storen, men glipptak var uaktuelt, ja.

Når det gjelder partiet til Mohns skar lurer jeg på om vi gikk unødvendig langt ned. Vi måtte jo opp kanskje 30 hm på snøbakken ovenfor Slingsbybreen. I "bibelen er ruta tegnet i vater. Er det enklere litt høyre i lia?

Tok kanskje litt vel hardt i med graderingen, men ikke flust av tak å velge i. :D

Kan heller ikke skjønne hvor vi ellers skulle gått, hylla ovenfor så ikke akkurat enkel ut. Har studert litt bilder over partiet. Kanskje det er noen som har gått der før som vet ruta på galleriene under Vetle Skagastølstinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betraktet vestsiden av eggen opp mot Midtre som enklere enn østsiden hvis det ikke ligger is på svaet opp mot toppen, noe jeg har opplevd en gang. Østsiden har jeg bare gått oppover og er enig i at graderingen ligger et sted mellom to og tre.

Hvis en holder for lavt i hyllene under Vesle, kan en lett gå seg fast som jeg opplevde første gang jeg gikk der. Måtte tilbake for å finne en høyere passasje. En skal stige noe fra bunnen av Mohns for å finne den rette passasje. Jeg mener den kommer opp på østryggen av Vesle nærmere toppen enn bunnen av skaret mot Sentraltind (litt nedenfor bivuakkplassen).

Jeg kan ikke si å ha opplevd noen spesiell hammer på eggen opp fra Mohns skar til Slingsbys fortopp hvis en følger ruta. Den hammeren øverst passerer en på venstresiden når en går oppover. Graderingen av eggen betrakter jeg også til å ligge i overkant av to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er et kort parti mellom Mohns skar og Slingsbys som er mer eksponert enn resten av ruta.

Treffer en godt på traversen under Vesle skal det ikke være noe spesielt vanskelig der. Det står en varde ved nedgangen fra østryggen på Vesle.

Ang. gradering. Graderingene i Hurrungane ble satt i en tid da skalaen gikk fra I til VI (UIAA), og særlig på de enkle gradene er det stor variasjon på den enkelte rute.

Det er ingen tvil om at graderingene satt fra den tida NTK gav ut sine førere for Hurrungane og Innerdalen er atskillig strammere enn nyere førere for fjellklatring, som f.eks. Molladalsføreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er et kort parti mellom Mohns skar og Slingsbys som er mer eksponert enn resten av ruta.

Treffer en godt på traversen under Vesle skal det ikke være noe spesielt vanskelig der. Det står en varde ved nedgangen fra østryggen på Vesle.

Ang. gradering. Graderingene i Hurrungane ble satt i en tid da skalaen gikk fra I til VI (UIAA), og særlig på de enkle gradene er det stor variasjon på den enkelte rute.

Det er ingen tvil om at graderingene satt fra den tida NTK gav ut sine førere for Hurrungane og Innerdalen er atskillig strammere enn nyere førere for fjellklatring, som f.eks. Molladalsføreren.

Det stemmer det er veldig eksponert fra Mohns skar opp til Storen, men det er bare lett klyving og bøttetak hele veien opp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk Skagastølsryggen fra Nordre til Storen i sommer, og vi opplevde to av 2'er-traséene som mye vanskeligere enn 2'er. Det gjelder fra Berges stol til Midtre samt midtpartiet på oppstigningen til Slingsbys fortopp fra Mohns skard. Vi måtte sikre begge steder, og løpende forankring var uaktuelt.

Fra Berges stol til Midtre gikk vi omtrent rett på eggen, og midtveis her var det tungt. Noen som kan si om enkleste rute går på høyre eller venstre side av eggen?

Opp fra Mohns skard til Slingsbys fortopp på Storen er det som klatreføreren sier grei 2'er først på høyre side av eggen og så øverst på venstre side. Men i midtpartiet møtte vi på anslagsvis 10-15hm tyngre saker, nærmest en slags hammer. Noen som har opplevd det samme, eller som vet om enkleste rute forbi går på høyre eller venstre side? Fra bilder av denne oppstigningen tatt fra Vesle synes jeg å se at akkurat dette partiet virker brattere enn resten.

Vi er brukbare klatrere, så 2'er skal være svært lett, selv med fjellsko og sekk.

Takker for svar!

Husker det bare var opp fra V-skaret til Berges stol jeg måtte sikre, og litt på Patchell's sva; det var i 1983.

Men det er jo noen som har frisoleret både Skagastølsryggen og Styggedalsryggen, i én jafs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Å der ja. :) Ble overrasket både over hvor vanskelige galleriene fra mellom Sentraltind og Vetle var samt oppstigningen fra Mohns skar.

Også jeg likte meg ikke på galleriene mellom Sentraltind og Vetle; det var veldig eksponert med bratt snø på galleriene :shock:

Men oppstigningen fra Mohns skar til toppen av Storen likte jeg — det var lett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.