Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål rundt Trollhetta 95L


nailer

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Jeg er ny her på forumet, og har nettopp investert i utstyr så jeg kan komme meg ut på tur.

Er bergenser som har vokst opp med dagsturer på fjellet og skal nå ta steget ut i Jotunheimen siden jeg har flyttet til Oslo.

Skal på tur dit i helgen med noen kollegaer...

Derfor har jeg har et par praktiske spm rundt nyeste generasjon Trollhetta 95L.

Spørsmål 1:

Den har et innebygget regntrekk, men ser ingen mulighet for å bruke dette uten å løsne trekket fra stroppen som fester det til lommen under lokket og tre den utpå sekken.

Jeg trodde det var meningen at man skulle kunne ta på dette trekket uten å gjøre noen krumspring.

Trekket har to festestropper med borrelås som jeg personlig tror skal brukes til å feste rundt stroppene som holder lokket på plass. Jeg har altså fått på trekket slik at det er brukbart, men jeg lurte på om det var et triks for å slippe å løsne det fra stroppen det henger fast i inni lokket.

Spørsmål 2:

Hvordan fester jeg best liggeunderlaget mitt?

Jeg finner ingen måte å feste liggeunderlaget til sekken på annet enn å legge det mellom lokket og sekken. Noe som forøvrig fungerer svært bra sammen med regntrekk. Igjen, jeg lurer på om noe har gått rett over hodet på meg.

Spørsmål 3:

Hva er de to elastiske stroppene nederst på sekken som er på hver sin side av "95" tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har modellen før, så det er mulig at svaret mitt ikke gjelder for din modell.

Spm 2:

Trollhetta har pga dagstursekken ikke spesielt fancy festeordninger utenpå sekken. Selv har jeg hatt liggeunderlag mellom sekk og dagstursekk, og også på siden der det er strammestropper. I tillegg til under lokket. Det kommer vel litt an på hvilket liggeunderlag du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlaget er ganske stort da. Joda, det er plass, men det blir veldig høyt siden den står oppå soveposen også.

Uansett, det er smooth å ha den mellom lokk og sekk. Så tror jeg velger den løsningen.

Men løsningen til regntrekket er fortsatt et mysterium. Hvorfor feste det på innsiden av lommen hvis det ikke går an å bruke uten å løsne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlaget er ganske stort da. Joda, det er plass, men det blir veldig høyt siden den står oppå soveposen også.

Uansett, det er smooth å ha den mellom lokk og sekk. Så tror jeg velger den løsningen.

Men løsningen til regntrekket er fortsatt et mysterium. Hvorfor feste det på innsiden av lommen hvis det ikke går an å bruke uten å løsne?

Kanskje det er en ekstra "sikring" så de ikke skal bli så lett borte, f.eks når det blåser mye. Kan jo være en annen funksjon. Har ikke sekken selv. Har vel heller ikke brukt regntrekk på sekk, har som regel pakket i vanntette poser inni sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en ekstra "sikring" så de ikke skal bli så lett borte, f.eks når det blåser mye. Kan jo være en annen funksjon. Har ikke sekken selv. Har vel heller ikke brukt regntrekk på sekk, har som regel pakket i vanntette poser inni sekken.

Kanskje, men dette festet er inni lommen hvor trekket oppbevares. Og den siden som festes er undersiden av trekket, så om det hadde gått an å trekke det ut av lokket og så få det rundt sekken ville trekket vært opp-ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to "strikkene" er fester for isøkser.

Håper du får en fin tur, jeg var i Jotunheimen for første gang i sommer, kommer aldri til å glemme det og det blir garantert ikke den siste gangen... :D

Henrik

Takk! Blir nok ikke siste gangen min heller. Tenkte å gjøre det en gang til om en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg kjøpte Trollhetta 95L i 2008, så jeg regner med at jeg har samme versjon som deg.

Regntrekket er festet inne i regntrekklomma med en elastisk stropp, og når jeg skal tre på regntrekket så dytter/lirker jeg det ut mellom topplokket og baksiden av sekken. Hvis topplokket sitter stramt så hever jeg det midlertidig for å få ut regntrekket.

Regntrekket skal være festet i regntrekklomma (det har kun 3 fester når det er på).

De to borrelåsreimene på regntrekket skal festes i to plastringer nederst på sekken, ut mot siden der hoftebeltet slutter.

Liggeunderlaget og teltet pleier jeg å feste vertikalt på hver sin side av sekken, jeg bruker da kompresjonsstroppene til dette (bare vær litt forsiktig når man strammer til rundt teltet slik at stengene ikke knekker).

Hvis man lar dagstursekken bli igjen hjemme så kan man feste en del utstyr bak på sekken også, men da mister man 12L av de 95L. Dessuten så er dagstursekken kjekk å ha til oppbevaring av fiskeutstyr osv når man er fremme ved vannet.

Jeg bruker isøksstroppene til turøksa mi :lol:

Det finnes forresten en innbygd fløyte i spenna på brystreima, jeg oppdaget dette for noen dager siden :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, slik å forstå, dagstursekken er med i 95 liters beregningen..da har jo jeg egentlig vært flink når

jeg har vært på vintertur og bare har fylt sekken :twisted:

Mitt regntrekk fungerte ved at jeg bare dro det ut av lomma, mulig ditt bare er feilvendt? sikkert sjekka det..

Jeg har mitt liggeunderlag vertikalt bakpå. Festet de to strikkene nederst i hverandre, og så liggeunderlaget mellom de og sekken.

Hvis nødvendig en minikarabiner mellom strikken til liggeunderlaget og sekken (øverst)

Har hatt mange fine turer med sekken!

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.