Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltforbud og elektriske gjerder


panda

Anbefalte innlegg

På Hovedøya i Oslo er det innført generelt teltforbud og ogaså satt opp elektriske gjerder rundt et område som fremstår som utmark. Tilsvarende gjerde er satt opp rundt et stort utmarksområde i nærheten av serveringsstedet Sinober. Her har man til og med laget en stadig smalnende elektrisk "gate" over tunet slik at turgåere blir ledet forbi inngangsdøren til kafeen.

Jeg ønsker kvalifiserte svar på:

- Det er åpenbart hjemmel for å forby telting i et naturreservat. Men hva er den konkrete hjemmelen for et forbud mot telting i et landskapsvernområde ?

- Hva er den konkrete hjemmelen for å sette opp elektriske gjerder i utmark ?

Jeg er ikke opptatt av å starte en generell debatt rundt temaet. Dette er ment som spørsmål jeg gjerne vil ha svar på, fortrinnsvis av noen med kjennskap til denne konkrete situasjonen. Når det gjelder de faglige begrunnelsene for ulike vernevedtak på Hovedøya kjenner jeg dem. Det er lovhjemmelene jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig at områder med stort press blir sperret av i perioder for å få tilbake vegitasjon etc. Om dette er et problem på hovedøya veit jeg ikke. Er dette grunnen for gjerdene så se på det som en god ting.

Regner med dette er gjort i kommunens regi? I såfall er det ikke noe nytt att kommuner og staten har sin egen måte å tolke regler på når det gjelder seg selv. Om det er private som har ordnet med gjerder så klag til kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt nysgjerrig på naturvernloven så jeg fant frem lovteksten, og der står det

Vedtak om å legge ut et areal som landskapsvernområde treffes av Kongen, som kan fastsette nærmere bestemmelser om området, dets skjøtsel og bruken av det.

Dette er jo en ganske rund formulering, og jeg tror nok teltforbud ikke strider mot lovens bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kjenner ikkje til områda det er snakk om men kan sei at for område verna i medhald av naturvernlova så er det utarbeida forskrifter for dei enkelte områda som regulerar forvaltninga. Spør kommunen etter forskrift/forvaltningsplan for området, her vil det vera presisert kva som er lov/ikkje lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kjenner ikkje til områda det er snakk om men kan sei at for område verna i medhald av naturvernlova så er det utarbeida forskrifter for dei enkelte områda som regulerar forvaltninga. Spør kommunen etter forskrift/forvaltningsplan for området, her vil det vera presisert kva som er lov/ikkje lov.

Hei

Jeg er klar over kommunens forvaltningsplan for områdene. Den ligger på nettet. Det var hjemmelen for bestemmelsen i planen jeg var ute etter, noe Joker forsåvidt har svart på når det gjelder teltforbudet.

De elektriske gjerdene som er satt opp i utmark er jeg mer i tvil om lovligheten av. Jeg går ut fra at slike tiltak krever et konkret vedtak hjemlet i lov. Finnes slike vedtak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke så mye å tilføre angående lovhjemler, men kanskje et perspektiv på at gjerder tross alt ikke er uvanlig i utmark. Masse sauebønder som avgrenser beiteområde med både elektriske gjerder og ståltrådgjerder. Etter min mening blir ikke et område til innmark selv om man gjerder det inn og slipper løs noen sauer.

Hvis jeg er på bærtur med denne forståelsen vil sikkert forumet korrigere meg...

Det virker som om det unike i denne sammenhengen ikke er gjerdene, men at man setter dem opp for å kanalisere ferdselen av mennesker, og altså ikke for å holde styr på beitende dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De elektriske gjerdene som er satt opp i utmark er jeg mer i tvil om lovligheten av. Jeg går ut fra at slike tiltak krever et konkret vedtak hjemlet i lov. Finnes slike vedtak ?

Hei.

Bestyrer på Sinober ønsket denne inngjerdingen og jeg antar derfor at det ble tillatt/gitt hjemmel fra Friluftsetaten.

Så vidt jeg vet er bestyrer på Sinober privat hytteeier med grunnleieavtale, med en slik avtale følger det med en rekke retningslinjer og forskrifter å forholde seg til.

Dersom du ønser å grave videre i saken vil nok en henvendelse til Friluftsetaten gi deg mest meningsfulle svar.

Lovhjemmel vil være regulert utifra plan- og bygningslovens § 20-4 som den enkelte kommune må fundamenter sin kommuneplan på hva gjelder dette sakskomplekset, etter hva jeg forstår. Denne loven tar for seg arealutnyttelse.

Er en stund siden jeg har vært forbi Sinober, men er det slik at det er to områder som er gjerdet inn og at det går dyr i begge inngjerdingene?

I så fall vil paragrafer fra dyrevernloven også spille inn samt også lov om ymse beitespørsmål (se f.eks. http://www.lovdata.no/all/tl-19610616-012-002.html )

Lovdata.no er et utmerket hjelpemiddel for å forske videre på dette, Panda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det elektriske gjerdet går gjennom selve skogen og skiller av et ganske stort område som åpenbart er utmark. Det dreier seg om helt alminnelig skog.

Dersom det virkelig er slik at eier av Sinober har gjerdet inn skau elektrisk for å holde folk unna hytta si så tviler jeg på at lovligheten er i orden. Jeg er heller ikke kjent med at det finnes noen henvisninger til denne inngjerdingen i noen kommuneplan.

Inngjerdingen inne på tunet kan vel delvis begrunnes med dyrehold, men neppe inngjerdingen av utmarka. Uansett så holder det ikke at det er en praktisk begrunnelse for ett inngrep i utmark. Det må eksistere en positiv hjemmel ettersom det i utgangspunktet er motstrid mot allemannsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er elektrisk gjerde med piggtråd, så er det sikkert for å holde alle småungene unna. Fy faen det er masse unger i Oslo, og de er jo overalt, skjønner hytteieren godt jeg da, minefelt neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utarbeidet egne forskrifter på grunnlag av §6 i naturvernloven for landskapsvernområdet som gjelder for hele Hovedøya:

http://www.lovdata.no/for/lf/mv/tv-20060519-0543-0.html#1

I tillegg er det utarbeidet egen forskrift på grunnlag av §10 i naturvernloven for den delen av øya som er lagt ut til naturreservat:

http://www.lovdata.no/for/lf/mv/xv-20060519-0544.html

Forskriftene er temmelig likelydende, med en liten åpning i den første for å tillate telting på avgrensede områder etter søknad. Begge er strenge både når det gjelder innhold og dispensasjonsadgang, og innhegningen du nevner må derfor enten være ulovlig eller et ledd i planlagt skjøtsel som nevnt i §7.

Et svar på dette kan du sikkert få ved å henvende deg til Fylkesmannens miljøvernavdeling som har det formelle forvaltningsansvaret, eller Friluftsetaten i Oslo kommune som står for den praktiske gjennomføringen av skjøtselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle, særlig Thule og Martin M.

At kommunen har utarbeidet en forskrift er jeg som nevnt i innledningen klar over. Forskriftens innhold likeså.

Det er den konkrete begrunnelsen for et teltforbud som jeg ikke klarer å finne. Det faktum at en verneplan er utarbeidet bør ikke være tilstrekkelig grunnlag for å forby telting. Det normale er jo at det er lov å sette opp telt i landskapsvernområder. Dette er en mindre streng verneform enn nasjonalpark.

Øya har ellers fire travle båthavner og tett transport av badegjester frem og tilbake med en båt som går to ganger i timen. Det er ikke gjort noe forsøk på å redusere noe av dette. Vernemyndigheten er altså av den oppfatning at dette er en type ferdsel øya tåler.

Men telting på den delen av øya hvor det ikke er naturreservat er altså forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente plutselig at det er kjekt å bo i Nord-Norge. :wink:

Å måtte tråkke over hundrevis av mil med reingjerder, mener du? 600 km av dem er også ulovlig oppsatt, og det finnes sikkert en hel del flere vi ikke vet om ennå. Også de fine ATV-gjørmesporene som går langs gjerdene, pent pyntet med søppel. Fantastisk skue! Reindrift skulle vært forbudt ved lov for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen andre enn du, Adler, som har nevnt samer og samehat. Jeg syns også at det er pussig at du tror at samer ikke er i stand til å drive med noe annet enn reinrift.

Det jeg snakker om, er en næring som voldtar vår felles natur, og hvor vi - gjennom skatteseddelen - finansierer raseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strengt tatt du Adler som har stått for samefordomene i denne tråden med å generalisere at alle samer driver med reindrift. :!:

Uten reindrift kan vel nesten alle samene gjøre akkurat det samme som de gjør nå, mens en liten del av de må finne seg nytt arbeid. (Ikke missforsstå, jeg vil ikke legge ned reindrifta, jeg er alt for glad i reinkjøtt til det :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.