Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagens bilde, med muligheter for bildekritikk/tips

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
Espen Ørud skrev (9 timer siden):

Mer høst fra Finnmarksnaturen:

Tyttebær

image.png.76742bbe919cc7054e7243a55e27d715.png

Jeg sitter og reflekterer litt over dette bildet.....

Er det en tanke bak å inkludere "negativ space" på høyre side?

Jeg ser det opp i mot et ca kvadratisk bilde der "negativ space" er fjernet

Ser også at det kunne vært gøy med et fokuspunkt mere på bærene i stedet for bladene eventuelt mere dybdeskarphet slik at man kunne ha gjjort mere av at himmelen som reflekteres på bærene...

Jeg liker bildet og bruker refleksjonen til å "lære å se"

Skrevet
karfil skrev (20 timer siden):

Jeg sitter og reflekterer litt over dette bildet.....

Er det en tanke bak å inkludere "negativ space" på høyre side?

Jeg ser det opp i mot et ca kvadratisk bilde der "negativ space" er fjernet

Ser også at det kunne vært gøy med et fokuspunkt mere på bærene i stedet for bladene eventuelt mere dybdeskarphet slik at man kunne ha gjjort mere av at himmelen som reflekteres på bærene...

Jeg liker bildet og bruker refleksjonen til å "lære å se"

Refleksjon over bilder og/eller diskusjoner rundt dette har jeg brukt en del tid på opp gjennom. Og jeg tenker at det er en god måte å enten lære på eller lage sin egen stil. 

Dersom jeg mener et bilde ikke mister mye av sin verdi eller egenart så legger jeg det ofte på Insta i kvadratisk utgave så du kan se "din versjon" på Instagram om du ønsker: https://www.instagram.com/p/DOWHC3UDBRM/

Ang bruk av negativ space så vet jeg at jeg bruker det mye på naturbilder. Det går veldig ofte på magefølelsen og hva man ønsker formidle. Jeg synes det gir bildet "mer ro og mindre stress". Det er ikke nødvendigvis noe i hele bildeflaten man absolutt må se på. Samtidig får man gjerne en "gyldig" plassering av sentrale momenter i bildene. Dette betyr ofte "ikke midtstilt". 

Angående fokuspunkter osv så kommer det litt an på hva jeg ønsker med bildet. For meg er dette typisk et bilde jeg bruker på hjemme- og jobb-PCer som skrivebordsbakgrunn og pauseskjerm (jeg har typisk en stor mappe med masse naturbilder som roterer på random). Da føler jeg denne typen bildeløsning fungerer. Hadde jeg tatt bildet for "wikipediasiden til tyttebær hadde jeg nok valgt en annen tilnærming også vesentlig større dybdeskarphet. (Mitt kamera har en tast som aktiverer blenderen og lar meg se dybdeskarpheten i praksis før jeg tar bildet. *1) Jeg pleier justere for å få det til å matche ønsket til utseende. Hvilken skarphet bakgrunnen har kan endre et bilde ganske drastisk. 

*1: image.png.cee62743b40673243589f608c12e7f46.png

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.