Gå til innhold
  • Bli medlem

Båndtvang (utskilt)


Babelfish

Anbefalte innlegg

Utskilt fra turrapporten "Joggetur til Tjuvenborg og Oslos nærmeste Høgfjell 6. juni 2010" https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21343&highlight=

Moderator

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Og neste gang regner jeg med at du respekterer båndtvangen, og setter en stropp i vorstheren.

Så du noe snø mot Vikerfjell, eller er alt bart nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

oh, det var et fint landskap å dra på joggetur :) , jeg savner denne typen turer når jeg tenker meg om, mer gjestmildt og "hyggelig" en Jotunheimen på mange måter!

Kommentaren til Babelfish er et kroneksempel på hvor surmaga man kan formulere seg :x jeg tviler på at sånne kommentarer oppmuntrer folk til å skrive turrapporter(som beriker fjellforum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh, det var et fint landskap å dra på joggetur :) , jeg savner denne typen turer når jeg tenker meg om, mer gjestmildt og "hyggelig" en Jotunheimen på mange måter!

Kommentaren til Babelfish er et kroneksempel på hvor surmaga man kan formulere seg :x jeg tviler på at sånne kommentarer oppmuntrer folk til å skrive turrapporter(som beriker fjellforum).

Ja, for man skal vel ikke påpeke at noen lar fuglehunder gå løs i rypeterreng under båndtvangen? Skjerpings. Jeg har fuglehunder selv, og går mye på Vikerfjell, og vet hvor viktig båndtvangen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke "surmaga" i det hele tatt. Jeg kunne skrevet "for en dust du er som ikke har bikkja i bånd", men isteden skev jeg at han neste gang setter en stropp i vorstehren. Hvordan kan du tolke det dit hen at det er surmaga? Det er skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommenterer ikke noe positivt om rapporten idetheletatt, sier ikke takk for at 500fjell har tatt seg tid til å legge ut bilder og skrive om turen, det eneste du har skrevet er "og neste gang bruker du bånd", for meg virker dette som mangel på normal høflighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge ut bilder av brudd på båndtvangsbestemmelsen på et åpent forum, midt i et fugleterreng, synes jeg er uhøflig overfor oss andre med hund som gjør vårt beste for å fremstå spiselig for alle de som vil ha oss vekk fra fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bånntvangen gir jeg blaffen i den.

Men nå er heller ikke bikkja mi noen jakthund.

Det er helst andre hanner den vil spore opp og ta et skikkelig bikkjeslagsmål med.

Hvordan vorstheren reagerer på fugl i reir vet jeg ikke.

Fin joggetur likevel.

Du er et typisk eksempel på en som er både arrogant og kunnskapsløs. Det er slike som deg som gjør at vi ansvarlige hundefolk alltid får så mye trøbbel fra folket som ikke er glade i hunder. Båndtvangen er en fornuftig regel, og den ble ikke laget spesielt for jakthunder. Så når du drar med deg den tjukke puddelen din i skogen, gjør den også skade på egg og reir. At den liker å slåss med andre hunder, viser jo bare at du som eier er kunnskapsløs - det er ingen som har peiling på dressur av hund som har aggressive hunder.

Jeg syns det er ekstremt arrogant av deg å gi blaffen i båndtvangen. Heldigvis har de fra i år trappet opp kontrollene, så vi får se hvor mange ganger du betaler 3000 i gebyr før du også respekterer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i mye av det du sier Babelfish, men om det er arroganse inni bildet her så går det på sak og ikke person. Dag G - Evje er det stikk motsatte av arrogant, derimot en svært hyggelig fyr etter min erfaring! Og dette er sagt av en ukul fyr som ikke liker brautende og arrogante folk.

Men ja, det er ikke alltid det er greit å være hundeeier, det er jo litt vel mange som misliker bikkjer. Og bikkjer kan alltid være et potensielt problem, for to år siden kasta grønskytispa til naboen seg over en søt andekylling der stia kryssa en bekk før noen av oss rakk å reagere. :D Og bikkja var i bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i mye av det du sier Babelfish, men om det er arroganse inni bildet her så går det på sak og ikke person. Dag G - Evje er det stikk motsatte av arrogant, derimot en svært hyggelig fyr etter min erfaring! Og dette er sagt av en ukul fyr som ikke liker brautende og arrogante folk.

Men ja, det er ikke alltid det er greit å være hundeeier, det er jo litt vel mange som misliker bikkjer. Og bikkjer kan alltid være et potensielt problem, for to år siden kasta grønskytispa til naboen seg over en søt andekylling der stia kryssa en bekk før noen av oss rakk å reagere. :D Og bikkja var i bånd...

Min beskrivelse på arrogant gikk nettopp på sak - ikke person. Som jeg skrev, jeg syns det er arrogant å heve seg over lover og regler, spesielt en regel som er så viktig for dyrelivet i denne perioden. Det er jo ikke bare det at hunder kan tråkke i stykker reir og spise egg og kyllinger, men også det at bl.a. fuglene skal ha ro til å hekke.

Du har helt rett - det er vel mange som ikke liker hunder og hundeeiere. Vi skal være påpasselig med å overholde regler, og spesielt båntvagsbestemmelsen, siden denne faktisk er både viktig og fornuftig. Det finnes ingen grunn til å la bikkja være løs i fjellet nå. Mine bikkjer er topptrente gjennom hele sommeren, det klarer vi fint selv om det er båndtvang.

Uhell som det du beskriver kan alltid skje, det kan vi ikke gardere oss mot - og du får selvsagt ingen kritikk av meg for det uhellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfish skrev:

Du er et typisk eksempel på en som er både arrogant og kunnskapsløs. Det er slike som deg som gjør at vi ansvarlige hundefolk alltid får så mye trøbbel fra folket som ikke er glade i hunder. Båndtvangen er en fornuftig regel, og den ble ikke laget spesielt for jakthunder. Så når du drar med deg den tjukke puddelen din i skogen, gjør den også skade på egg og reir. At den liker å slåss med andre hunder, viser jo bare at du som eier er kunnskapsløs - det er ingen som har peiling på dressur av hund som har aggressive hunder.

Jeg syns det er ekstremt arrogant av deg å gi blaffen i båndtvangen. Heldigvis har de fra i år trappet opp kontrollene, så vi får se hvor mange ganger du betaler 3000 i gebyr før du også respekterer den.

.

.

Nå vil jeg påstå at bikkja mi er like rein på fugl som på sau. Den kan ligge 1/2 meter fra matfatet og se på at skjæra tar maten uten å reagere. En god egenskap.

Gjennom syv år nå har denne tjukke puddelen gått fritt uten å ta en eneste fugl, egg eller dyr. Det eneste han reagerer på med dype brøl er elg og rådyr som kommer inn i hagen. En god egenskap.

At den er agressiv mot andre hannhunder er en nedarvet egenskap som jeg ikke har brydd meg om dressere bort siden vi bor og ferdes i grissgrente strøk. Siden det hovedsakelig er en vakthund er den max 30 m fra oss. Det er han som holder øye med oss, ikke omvendt. Den egenskapen tror jeg ikke hundene kan lære på et dressurkurs.

Ellers ble dette vel OT fra 500fjells joggerapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for rådyr og elg trenger selvsagt ikke ro til å pare seg nå på våren. Det er ingenting du skriver som rettferdiggjør at du hever deg over lovverket.

At aggressivitet er en nedarvet egenskap, må du lengre ut på landet med. Ring en hvilken som helst hundedressør, så får du vite at årsaken er svakt lederskap slik at hunden tror det er den som må ha kontroll på alle potensielle farer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for rådyr og elg trenger selvsagt ikke ro til å pare seg nå på våren. Det er ingenting du skriver som rettferdiggjør at du hever deg over lovverket.

At aggressivitet er en nedarvet egenskap, må du lengre ut på landet med. Ring en hvilken som helst hundedressør, så får du vite at årsaken er svakt lederskap slik at hunden tror det er den som må ha kontroll på alle potensielle farer.

.

.

Men elg og rådyr kan nå finne seg en annen hage å parre seg i .. :)

Ei vaktbikkje og gardsbikkje skal ha kontrol på alle potensielle farer. Ikke ødelegges på et dressurkurs. Dressurkurs er for bybikkjer.

Man må få fram de egenskapene man vil at bikkja skal ha og ikke bare skape dresserte A4 individ. En av grunnene til at man velger å bo i utkantnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med et hus som ligger for seg selv så er det greit med en stor bamse som surfer rundt.

Stadig østeuropeere som lusker rundt her på jakt etter hytter og hus som står tomme noen timer.

Når det gjelder hundedressur tror jeg mitt og ditt utgangspunkt er såpass forskjellig at videre diskusjon fører ingensted.

Skulle jeg ha bodd i tettbebyggelse måtte nok bikkja fått en noe strammere sosialisering, greit nok.

God helg, med eller uten bånd.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forutsetning for virkelig å få fram de ønskede egenskapene til bikkja er vel god grunndressur? Tror neppe det eksisterer noe motsetningsforhold mellom god dressur og gode vaktegenskaper!

Desverre er du med dine holdninger en av mange som ødelegger for ansvarlige hundeeiere! På meg virker det du skriver mest som unnskyldninger for å skjule latskap eller manglende ferdigheter / kunnskaper innen hundedressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen skal overholdes, jeg skjønner egentlig ikkje hvorfor det er i det hele tatt noe å diskutere? Har du først skaffet deg hund, må du vise deg ansvarlig nok til å følge opp de regler som gjelder for hundehold.

Husk at i båndtvangtiden kan ALLE fange inn løse hunder og gi dem til politiet. Om de er 10, 30 eller 500 meter fra eieren har ingen betydning.

(kilde: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=190 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har nevnt problemet med sauer og løshund. Faren min har sauer gående på noen øyer i Oslofjorden, og hvert år er det en badegjest/sommergjest/idiot som tror at skilt hvor det står "Sauer på beite. Husk båndtvang." betyr at de kan la bikkja løpe tulling så lenge de er på øya.

Sauene blir sprengt og løper på sjøen/ knekker beina i juv.

Det er viktig å huske båndtvangen, og nei, den er ikke frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter babelfish i at de som har hundene løs (uansett rase og lydighetsnivå) i båndtvangstid er med på¨å ødelegge "rykte" til oss hundefolk som har hundene våre i bånd i samme periode (noen pga lydighet eller instinkter, andre pga lovlydighet).

MEN, måten babelfish legger det frem på synes jeg ødelegger saken mer enn den gavner. Man angriper istedenfor å øke forståelsen for problemet løshunder kan være.

En fuglehund kan være interressert i så utrolig mye mer enn fugl, akkurat som at en vanlig familiehund kan bli saumorder, hjortejeger eller barneskader fortere enn man skulle tro er mulig.

Personlig er det for meg egentlig ett fett om folk har bikkja i bånd eller løs, så lenge kontrollen er like god (dvs at bikkja kan stoppes iløpet av maks 2 meter (lengden på ett vanlig lærbånd?) om den skulle finne på noe), og selvfølgelig at de som evt har hunden løser kaller den inn til fot og har den der ved passering av folk, dyr, hunder, barn osv. Realiteten er dessverre slik at i det det skjer noe har de absolutt færreste av oss så god kontroll at bikkja faktisk kan stoppes like effektivt når den er løs (noen som har sett akselrasjonen til en fuglehund i det nabokatta fyker forbi?), og dermed bør alle ha hunden i bånd hele sommerhalvåret. Har man en lydig og veldressert hund er det jo heller ikke noe problem å ha hunden i bånd, den går jo pent uten å dra uansett :oops:

Som fugelhundeier så er båndtvangen en ypperlig anledning for meg selv til å innføre "dressurtrenetvang", noe jeg absolutt trenger da jeg egentlig liker turer bedre enn lydighetstrening, og i september har jeg jo god bruk for å ha trent på det siste :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangreglene er på den ene side lette å forholde seg til fordi de er fullstendig firkantede. På den annen side har firkantede regler den klare ulempen at de er nettopp firkantede, i den forstand at de hverken åpner for skjønn eller fornuftige avveininger i den bestemte kontekst.

Personlig mener jeg at det er riktig at det finnes båndtvangregler, men i en del situasjoner vil jeg ikke bære nag til hundeeiere som lar hunden løpe fritt. Det avgjørende er hvorvidt deres vurdering av situasjonen er god eller ikke.

Konklusjon: jeg vil ikke uten videre fordømme hundeeiere som lar hunden løpe fritt til tross for båndtvang. Samtidig vil det i mange tilfeller være helt galt av eieren å la hunden løpe løs. Det avhenger av situasjon. Å hevde at man bør følge en regel bare fordi en regel finnes, uten å legge argumentasjon til grunn, er idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hevde at man bør følge en regel bare fordi en regel finnes, uten å legge argumentasjon til grunn, er idioti.

I like måte er det idioti på høyeste plan å la være å følge en regel uten å legge et validert argument til grunn. Og det finnes ikke et validert argument for å droppe båndtvangen. Hele poenget med eit lovverk er jo nettopp at det ikke skal være opp til gud og hverman å vurdere hva de kan gjøre. Nettopp fordi noen er rett og slett ikke i stand til det. "Det skjer ikke meg"-tankegangen er altfor utbredt som det er, og vi vet alle at joda, det skjer dem også.

strebus85 vant egentlig diskusjonen med følgende kommentar "Det er viktig å huske båndtvangen, og nei, den er ikke frivillig.". Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I like måte er det idioti på høyeste plan å la være å følge en regel uten å legge et validert argument til grunn. Og det finnes ikke et validert argument for å droppe båndtvangen. Hele poenget med eit lovverk er jo nettopp at det ikke skal være opp til gud og hverman å vurdere hva de kan gjøre. Nettopp fordi noen er rett og slett ikke i stand til det.

Jo, det kan finnes grunner til å se bort fra båndtvangen. Firkantede regler egner seg svært sjelden på alle tenkelige forhold og situasjoner. Firkantede regler finnes fordi det ellers blir for komplisert for lovgiver. Selv liker jeg mennesker som ikke opptrer som sauer som lydig følger bjellesauen staten, men som isteden bruker den kassa som står plassert oppå halsen til å tenke selvstendige og fornuftige tanker med. Jeg bebreider ikke folk som tenker selv, og jeg driter i om de bryter loven så lenge det gjøres på et fornuftig grunnlag.

At "noen" ikke er istand til å foreta fornuftige vurderinger betyr ikke at det er galt av "andre" å foreta fornuftige vurderinger. Og av og til kan det være en fornuftig vurdering å la hunden løpe fritt. Det er dessverre altfor mange som tror at jus er det samme som etikk. Ofte er det ikke moralsk galt å bryte en lov.

Man kan ikke handle utelukkende på grunnlag av hva en bebrillet og skjeggete nerd på et byråkratkontor har bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.