Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyre vil redusere vern av naturområder


panda

Anbefalte innlegg

Dette er direkte feil (i likhet med mye annet du påstar)

I Norge utbetales full erstatning ved ekspropriasjon. Spørsmålet er ellers behandlet i en svært kjent høyesterettsdom som er inntatt i rettstidende 1976 (side 1).

Les den.

For det offentlige er det bare å omregulere eiendommen for så plukke den opp billig. Dette gir ikke full erstatning.

Jeg har i en periode bodd på en eiendom som først var et mindre gårdsbruk, men ble omregulert til veiformål hvoretter kommunen plukket den opp billig.

Deretter ble den omregulert "tilbake" til boligformål og kommunen solgte den til en relativt høy pris til en boligutbygger. Hva tror dere den lokale bonden synes som nå har en boligblokk på sin opprinnelige eiendom, som han fikk vekslepenger for, samtidig som kommunen sitter med gevinsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For det offentlige er det bare å omregulere eiendommen for så plukke den opp billig. Dette gir ikke full erstatning.

Jeg har i en periode bodd på en eiendom som først var et mindre gårdsbruk, men ble omregulert til veiformål hvoretter kommunen plukket den opp billig.

Deretter ble den omregulert "tilbake" til boligformål og kommunen solgte den til en relativt høy pris til en boligutbygger. Hva tror dere den lokale bonden synes som nå har en boligblokk på sin opprinnelige eiendom, som han fikk vekslepenger for, samtidig som kommunen sitter med gevinsten?

Jeg kan ikke kommentere en sak jeg ikke kjenner. Normalt har slike saker to sider og man må kjenne begge for å ha et nyansert syn.

Ved ekspropriasjon har du krav på full erstatning for det beløpet du kan dokumentere å ha tapt. Det betyr ikke at retten nødvendigvis legger din oppfatning til grunn. De kan vurdere beløpet du har tapt annerledes enn du gjør.

I visse tilfeller har du krav på erstatning dersom du taper penger som følge av et offentlig omreguleringsvedtak. Om det stemmer i dette tilfellet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke kommentere en sak jeg ikke kjenner. Normalt har slike saker to sider og man må kjenne begge for å ha et nyansert syn.

Jeg skal gi deg en tilleggsopplysning: vi snakker om en kommune der venstresiden har flertallet. Dette er nyansert nok for meg. :)

Ved ekspropriasjon har du krav på full erstatning for det beløpet du kan dokumentere å ha tapt. Det betyr ikke at retten nødvendigvis legger din oppfatning til grunn. De kan vurdere beløpet du har tapt annerledes enn du gjør.

I visse tilfeller har du krav på erstatning dersom du taper penger som følge av et offentlig omreguleringsvedtak. Om det stemmer i dette tilfellet vet jeg ikke.

Erstatningsrett i teorien og erstatningsrett i praksis er gjerne to forskjellige ting. I enkelte tilfeller har det offentlige strukket seg langt for å blidgjøre grunneierne. Et godt eksempel er ved utbygging av skytefeltet Østlandet. Best resultat er der man ved forhandlinger kommer frem til en løsning begge kan leve med.

Verst resultat er der det offentlige eksproprierer en stripe av en hustomt slik at man ender opp med en vei rett eller kraftledning rett ved kjøkkenvinduet. Det er sjeldent slik at eier av huset får erstattet i nærheten av det tapet som er lidt. I slike saker burde det offentlige heller kjøpe hele eiendommen til markedspris, for så å selge den på det åpne marked etter at tiltaket er gjennomført.

Slik jeg skjønner politikken til Høyre ønsker man mer dialog med de lokale myndigheter og mindre diktat fra sentralt hold. Det er gjerne på denne måten man unngår de store motsetninger og begge parter får en løsning man kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg skjønner politikken til Høyre ønsker man mer dialog med de lokale myndigheter og mindre diktat fra sentralt hold. Det er gjerne på denne måten man unngår de store motsetninger og begge parter får en løsning man kan leve med.

Jeg vil tro rettspraksis på området er uavhengig av det til enhver tid rådende flertall i kommunestyret.

Det som skremmer mange er at vi ser hvordan det har gått i de områdene hvor kommunale hensyn overkjører statlige. Sørlandskysten er nesten helt gjenbygd av hytter mens Nordmarka er i ferd med å bli det. Oasene er de statlig vernede områdene.

Deler av fjellheimen kan lide samme skjebne. Om man ikke stopper utbygningsivrige kommuner vil stadig mer av fjellet gro igjen av hyttefelter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.