Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett fjellstøvel


Henrikp

Anbefalte innlegg

Jeg har et par lærstøvler jeg er svært fornøyd med, Haix Tibet. De er høye og varme, og de puster godt. Passer meg best til langturer, turer i vått terreng, om vår & høst eller når jeg bærer tungt.

Jeg ser nå etter et par støvler til bruk med lettere oppakning, toppturer osv. Trenger ikke være de varmeste da jeg er på utkikk etter en "sommerstøvel". Jeg vil ha støvler med grei støtte, godt grep spes på stein og ikke minst lette i vekten. Goretex ingen hindring, men heller ikke et must.

Hvilke erfariger har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Hagløfs Trail 2 Mid, testvinner fra klikk.no

http://www.klikk.no/helse/friluft/article471578.ece

Hadde stor tro på de skoene, siden de er lette i vekt, og passelig kraftige for turer i skog og mark. Skuffelsen har derfor vært stor når jeg har gått på flere turer og problemet med gnagsår er fremdeles like stort. Senest på fredag gikk jeg knapt 3 mil med skoene og endte opp med vannblemmer på størrelse med en 20kroning på hver hel.

Bruker både tensoplast og tynn linersokk+mellomtykk ullsokk, og det er fremdeles ille. Har ikke spesielle problemføtter, f.eks fikk jeg aldri gnagsår når jeg begynte med Crispi Hunter.

Har en mistanke om at sålen på Hagløfs er for stiv i forhold til høyden på skaftet, slik at skoen ikke har sjans å følge med bevegelsene til ankelen.

Skal gi de et forsøk til, med å jobbe litt med sålen og kanskje fukte overlæret litt... Hvis ikke det nytter så forsvinner de innerst i skapet!!

Noen som har andre tips?

Ellers kjøpte jeg et The North Face når jeg var på skiferie i vinter. De har en slags membran, og rekker like over ankelen. Egentlig som en kraftig joggesko som er litt høy. De var nydelige å gå i fra første meter! Litt usikker på hva de heter, men de er ganske like denne modellen:

http://www.thenorthface.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?partNumber=AX4P&variationId=0AA&storeId=207&langId=-1&catalogId=10201&cm_vc=CrossSells

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt ut noen parr lettstøvler. Foretrekker lette støvler framfor tunge så lenge turene ikke er for lange og sekken er for tung. Beste støvlene jeg har hatt er faktisk noen Nike støvler uten goretex. En del lette støvler er alt for varme (merkes ofte at det er tykt stoff). Jeg er godt fornøyd med Asolo Stynger, en mellomtung støvel som har vunnet mange tester. På den versjonen av Mylla Mid jeg hadde for noen år siden trakk læret vann slik at den ble som en svamp, slitestyrken var elendig. Montrail Helium har en pløse som ikke sitter godt på min fot. Det er synd, for ellers liker jeg skoen. Tror det er grunnen til at Sportsnett har kjørt mange kampanjer med 1/2 pris på den.

Har du lyst til å betale for noe nytt har Salomon wings nettopp vunnet hovedprisen for gode lettstøvler i Backpacker magazine; http://www.backpacker.com/editors-choice-2010-salomon-wings-sky-gtx/gear/14014. Den har EVA i sålen, som joggesko. Jeg liker det.

Viktigste er som vanlig at støvlen passer din fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.