Gå til innhold
  • Bli medlem

Området rundt Bergen i midten av mai


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har 5-dager fri i midten av mai og planlegger en tur. Siden min mann da allerede befinner seg i Bergen, vurderer vi det området (med en radius på ca. 200 km). Målet er en sommerlig tur. Jeg lurer på hva slags muligheter man har på denne tiden i det området. Vi har bil og pleier å bo i telt.

Hvordan er det å gå fjelltur/markatur på denne tiden? Kan dere anbefale et fint område som er bar nok til å få sommertur-følelse (ikke for mye råtten snø og gult gress)? Helst med ikke for mye folk. Vi kan klare oss både med dagsturer eller med overnattingstur.

Går det an å padle på rolig sjøvann i det området? Jeg har hørt om en slags skjærgården der. Vi har en Ally åpen kano. Bør vi da leie havkajakker? I fjor prøvde vi å padle i Aurlandsfjorden, men der var det hardt vind og i en fjord med så høye kanter er det vanskelig å komme i land.

Noen anbefalinger på fine steder å besøke, interessante fiskeplasser for fiske fra land, fuglekolonier osv.?

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sognefjorden er jo innefor radiusen, ikke det at jeg har ferdes så veldig mye i området, men det er veldig fint der. I næromrpådet til Bergen er det mye fin natur ut mot Os (på og forbi Fanafjellet) områdene rundt Alvøen, Aboreet på minde etc.

Områdene rundt Gullfjellet burde være snøfrie og fine på den tiden, det går f.eks an å gå fra Totland og over mot Bondslet/Kalandsdalen. Det burde også være mulig å padle med kano mer eller midnre sammenhengende fra enden av Kalandsdalen og et godt stykke mot Os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Bergen og er ofte på tur. Ang.padling, så er det utrolig mange fine områder. En relativt enkel og lite vindutsatt (stort sett) tur er å padle inn Fyksesund til Botnen, eventuelt ta noen dager der inne og gå fjellturer/dagsturer. Evt kan en ta båt inn til Botnen, og gå opp fra Botnen opp på fjellet. Det er f.eks bare 5 timer å gå fra Botnen til Hamlagrø. I dette området har en også DNT-hytter dersom dette er av interesse. Andre fine områder å padle er i Lindås, her er det en rekke små vann og kanaler som ligger lite eksponert. Her fungerer det fint både med kano og kajakk. I Botnen ville jeg hatt kajakk, kajakk kan leies rimelig på framnes vgs (www.framnes.vgs.no). Ellers er det mange andre fine steder å padle også, ser at Os er nevnt tidligere. Kan en kjøre inntil 20 mil, så vil jeg absolutt nevne Nærøyfjorden også - men dette er en kajakktur. Men en utrolig opplevelse! Av fjellområder er både Bergsdalen og Stølsheimen å anbefale, men gjerne litt snø fortsatt.. støtter Gullfjellteorien! Ellers er det beste å høre med kjentfolk når det nærmer seg, hvordan våren blir er jo ennå uviss :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, na har jeg sjekket ut alle nevnte områder på Norgesglasset og Google Earth. Jeg ble veldig inspirert til tur i dette området. Spesielt Gullfjellet ser vakkert og spennende ut (for en som bor på Østlandet). Muligens blir det også en fisketur i Skogseidvatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at Gullfjellet har man spankulert over på en dag, telting virker også å være forbudt i området pga drikkevannsforsyning til Bergen. Men bortsett fra litt restriksjoner og noen linjemaster gjennom hele dalen er det ett kjempeflott område som er dominert av bjørk og einer med litt innslag av plantegran og med høyfjellsfølelse på toppene.

post-4813-133474680438_thumb.jpg

post-4813-133474680449_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at Gullfjellet har man spankulert over på en dag, telting virker også å være forbudt i området pga drikkevannsforsyning til Bergen. Men bortsett fra litt restriksjoner og noen linjemaster gjennom hele dalen er det ett kjempeflott område som er dominert av bjørk og einer med litt innslag av plantegran og med høyfjellsfølelse på toppene.

Takk for info. Da blir det heller dagstur i det området. Jeg håper at vi finner flotte teltplasser som er tilgjengelig med bil, litt utenfor allfarvei. Campingplassene rundt Bergen sies å være litt uinspirerende for telt-folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

høgare delar av gullfjellet i midten av mai kan vera snødekt, rekn med litt vassing i snø men det bør gå greit, og rekn med is på vatna i høgareliggande område her i eit normalår, områda opp til redningshytta er sannsynleg snøfrie. Isen på Svartavatn og Osavatn er forsvunnen. Kjør med bil heilt inn til Osavatnet dersom du leitar etter teltplassar, her er det tilrettelagd p-plass, og fine grasfalter å setja opp teltet på (har aldri sett noko forbudsskilt her).

Dersom du vil ha sommarfølelse så dreg du utover i øyane, områda rundt radøy og lindås er kjempeflotte (evt Sotra mot Øygarden, men her kan det vera litt meir verhardt). Her bør det vera mogleg å padle trygt med kano då det er store mengder øyar og sund som gjer ly, har imidlertid aldri padla her sjølv. Det er og ein del spennande store samanhengande vatn på radøy.

Det er skrive ei bok om turmulighetar rundt bergen, skal sjå om eg finn tittel på den. Elles så er det jo eit godt tips å ringa turistforeninga i bergen.

Mai er ein flott skimånad i hordaland, kva med å ta toget til Finse og gå på jøkelen, eller nokre av dei store fjellområda så som Vikafjellet, blir ikkje meir sommar enn det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulfjellet er fint, også i mai. Men som nemnt over kan det framleis vere ein del snø i dei øvre delane på denne tida.

Om du vil sjå litt korleis tilhøva har vore på Gulfjellet dei seinare åra i mai, kan du klikke her:

http://dokkeveien.uib.no/frode/fjellturar/index.asp?sok=Bergen og omland&felt=omraade&sortering=dato&fil=fjelltur

(URL-funksjonen fungerer ikkje i Fjellforum (når det er mellomrom i url-en), så du må klyppe og lime inn heile adressa...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte å ta en tur på Gullfjellet nærmere sommeren, og sånn ca, hvor lang tid bør man beregne? Gitt at jeg og personen jeg går med er i ganske god form og liker å ha godt tempo på tur. En 3-4 timer? Mindre? :wink:

Det blir jo litt avhengig av kor du starter og kva løype du tar og kva du legg i tempo. Raskaste vegen er opp Ronamanen får Osavatnet, og det tar vel ein god halvannan time opp i passe tempo. Sjølv har eg gått/småjogga oppover den ruta på litt over timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt avhengig av kor du starter og kva løype du tar og kva du legg i tempo. Raskaste vegen er opp Ronamanen får Osavatnet, og det tar vel ein god halvannan time opp i passe tempo. Sjølv har eg gått/småjogga oppover den ruta på litt over timen.

Jeg har faktisk ikke vært på Gullfjellet før, men har gått opp til Redningshytten et par ganger før, så har ikke helt oversikten over ruter opp på toppen, men trengte bare en sånn ca estimat på hvor lang tid det går fra f. eks parkeringsplassen og helt til topps.

Takker for svar! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er forresten kart over hvilke områder som berøres av drikkevannsrestriksjoner:

https://www.bergen.kommune.no/organisasjonsenhet/va?artSectionId=1164&articleId=9282&sectionId=1164

Det er store områder i både på Gullfjellet og i byfjellene uten restriksjoner så det burde være en smal sak å finne teltplass

Reppadalen naturreservat kan være verdt et besøk http://no.wikipedia.org/wiki/Reppadalen_naturreservat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.