Gå til innhold
  • Bli medlem

Små ski til bruk på snø og bre om sommeren.


Anbefalte innlegg

I ungdommen min som begynner å bli noen år siden så hadde jeg ett par ski som ikke var stort større enn skoen. Skiene var såpass små at jeg kunne gå noenlunde vanlig på flat mark. Bindingsystemet var omtrent slik det er på vanlige miniski slike som på denne linken ... http://www.xxl.no/vintersport/pulk-akebrett/akebrett-kjelker/miniski-1006382 ...Altså ganske enkle å sette på. Med så små ski skulle man tro at det ble veldig vanskelig å stå på de, men med litt trening så gikk det veldig bra. Nå er jo disse skiene regnet for å mer være en lekski for barn og ungdom, men det jeg ofte tenker på når jeg har vert på en topptur spesielt om sommeren og tidlig høst så kan det være lange renninger med snø som slike ski kunne egnet seg godt. Det er gjerne for slakk helling til å renne på buksebaken. På denne tiden er jo ofte snøen veldig tettpakket og man trenger ikke så store ski for at det skal bære. En annen ting er jo dette må være en morsom måte å komme seg ned på selv om kanskje noen vil se litt rart på en?.

Jeg leste en gang om en fjellfører på begynnelsen av 1900 tallet som sa at han alltid hadde med ett par slike små ski når han gikk på bre og i fjellet, slik at han kom seg raskt ned igjen. Vet ikke hvor store disse skiene var eller hvordan de så ut men jeg innbiller meg utfra artikkelen at de var ganske små og at han festet de på sekken når han gikk utenom snøen. Jeg har prøvd å finne den artikkelen men kanskje noen her på forumet kan hjelpe meg med navn og hvor jeg fant den artikkelen.

Jeg har prøvd å leite etter slike små ski på nettet uten hell. Egentlig litt rart at det ikke finnes slike små ski for voksne som bare kan festes på sekken. At man fester de til skoen omtrent på samme måte som ett par stegjern.

Det jeg vil fram til med dette innlegget er om det er noen av leserne her på forumet som vet om det finnes noe slikt å få tak i eller om det noen som har sett noen slike ski i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I ungdommen min som begynner å bli noen år siden så hadde jeg ett par ski som ikke var stort større enn skoen. Skiene var såpass små at jeg kunne gå noenlunde vanlig på flat mark. Bindingsystemet var omtrent slik det er på vanlige miniski slike som på denne linken ... http://www.xxl.no/vintersport/pulk-akebrett/akebrett-kjelker/miniski-1006382 ...Altså ganske enkle å sette på. Med så små ski skulle man tro at det ble veldig vanskelig å stå på de, men med litt trening så gikk det veldig bra. Nå er jo disse skiene regnet for å mer være en lekski for barn og ungdom, men det jeg ofte tenker på når jeg har vert på en topptur spesielt om sommeren og tidlig høst så kan det være lange renninger med snø som slike ski kunne egnet seg godt.

Du kan fortsatt bruke desse skia, sjølv om du har vorte vaksen. Det gjer eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg har for store sko for de skiene (str 48 ). Fjellskoene blir rett og slett for breie. En annen ting er at de plastkkskiene er veldig myke og hvis det er litt ujevnt så blir det veldig mye risting. De skjærer liksom ikke gjennom snøen. Antagelig er det ett veldig lite marked for den type ski som jeg ser etter og jeg har egentlig begynt å fundere på om jeg kan lage meg ett slikt skipar selv. Jeg har noen gamle slalomski liggende som jeg kan kappe av slik at jeg kan bruke de fremre delene. Da får jeg også stålkanter. Utfordringen blir da å lage til bindinger som er lett å ta av og på. skiene er jo ikke så veldig tykke der framme. Fant også noen gamle skøyter som du fester på skoene. Kanske jeg kan bruke bindingene der. Skal i hvert fall lage en liten rapport hvis dette blir noe av. Har jo sett at det er mange nevenyttige personer her inne på forumet. Kanskje det er noen som har forslag til hvordan dette skal gjøres. Tenker at det i hvert fall er viktig at dette bindinsystemet ikke tar for mye plass når skiene henger på sekken men at skoene kanskje må bygges opp ett par cm fra skiene slik at de ikke streker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.