Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er riktig skostørrelse på Gore-Tex lærsko?


Gjest skogkanten

Anbefalte innlegg

Gjest skogkanten

Når grunnlaget er helårsbruk(også vinter) og bare en liten "spasertur" i butikken:

1. Støvelen føles behagelig romslig(kan bevege tærne og helen henger på) med en normal strømpe + en halvtykk ullsokk = størrelse 45.

2. Støvelen føles behagelig(kan bevege tærne og helen henger godt på), føles kompakt og god med bare en normal strømpe = størrelse 44

44 eller 45?

Ahengig av skotype? Gjelder i mitt tilfelle Alfa Grip+ eller Alfa Hjerkinn.

Har aldri brukt lærstøvler og har fått høyst ulike tilbakemeldinger på dette. Fint hvis noen har en formening om dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest skogkanten

Takk for svar!

Et godt tips som tilsier størrelse 44. Størrelse 44 føles igjen i trangeste laget med ekstra halvtykk ullsokk. Hvis skoene prioriteres for høst vinter og vår tenkte jeg at det blei ekstra komfort med en ullsokk i tillegg. Da føles nummer 44 i trangeste laget. Hvis skoene ikke utvider seg og blir "lefsete" etter en tids bruk kunne jeg satse på 45 som virket aller mest komfortabel i butikken med ekstra halvtykk ullsokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring utvider Alfasko seg mye (/går seg til), så skoene som da de var nye passet perfekt med en ullsokk trenger nå to for å sitte like godt. Så skal det sies at jeg liker en litt tight fit, men syns fortsatt det er verdt å merke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skogkanten
Etter min erfaring utvider Alfasko seg mye (/går seg til), så skoene som da de var nye passet perfekt med en ullsokk trenger nå to for å sitte like godt. quote]

Takk for den opplysningen, noe som må komme sterkt i betraktningen på neste prøverunde i butikken!

Ikke enkelt å handle lærstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skogkanten

Tror jeg fant oppskriften for riktig skostørrelse:

1 tynn sokk og press foten til tærne butter imot fremme: Det skal gå å stikke pekefinger inn mellom hel og innsiden på støvlene. Det blir størrelse 44 på Alfa. :lol:

Ville bare si at Alfa Bever grip+ passet utmerket, mens Crispi hunter, Viking hunter eller alfa bever pro passet ikke - men trenger sikkert mye mer inngåing for å bli like myk/behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring utvider Alfasko seg mye (/går seg til), så skoene som da de var nye passet perfekt med en ullsokk trenger nå to for å sitte like godt. Så skal det sies at jeg liker en litt tight fit, men syns fortsatt det er verdt å merke seg.

Jeg støtter dette. Min erfaring er at nye ALFA sko må sitte trangt som nye - ikke for korte, men ellers rundt foten. De utvider seg fort i bruk. (og det må ofte en ekstra sokk i den ene skoen.

Jeg har erfaring med både Walk King (i tre utgaver) og gamle Marka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skogkanten
Min erfaring er at nye ALFA sko må sitte trangt som nye - ikke for korte, men ellers rundt foten. De utvider seg fort i bruk. (og det må ofte en ekstra sokk i den ene skoen.

Det samme blei min konklusjon, men at en finger kunne presses imellom på lengden. Med en tynn sokk satt skoene behagelig perfekt på både Alfa Grip+ og Alfa Hjerkinn. Valget falt på hjerkinn da den ekstra lengden(4-5cm på skaftet) føltes meget bra(og praktisk for meg) på prøverunden i butikken. Andre sier at hjerkinn krever inngåing; da gjenstår det å se om det blir overraskelser i form av ubehag/gnagsår eller "et funn for nytt fremkostmiddel"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.