Gå til innhold
  • Bli medlem

14 dager (+) på Nordkalotten; hva vil dere anbefale?


torbl

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser ut som jeg endelig kan få tid til å ta en skikkelig fjelltur her i vinter. -14 dager sånn circa (men dette er noe fleksibelt). Tenkte jeg skulle få noen råd og innspill fra dere her, om dere har noen forslag til destinasjoner. Dette er hva jeg har lyst til å gjøre:

Jeg vil gå fra A til B, men jeg vil ha høvelig god tid. Jeg tenkte å legge turen til første halvdel av mars. Jeg vil ta med min breton som følgesvenn og håper på å få skutt noen ryper og fisket noen enorme røyer underveis.

Jeg har tenkt litt på å gå en ute som kan ligne på: Reisadalen  Kautokeino  Anarjohkha  Karasjok eller ”noe i den duren”. Spørsmålene som reiser seg da er:

-Blir ruta noe i lengste laget til å ha tid til jakt/fiske?

-Blir scootertrafikken så heftig at den er sjenerende? (En og annen reindriftssame syns jeg bare er bare hyggelig, men ”tungt trafikkert” ødelegger sjarmen).

-Er reintettheten svært høy i disse områdene i mars? (Bikkja har bufebevis, men det er jo fremdeles mer komfortabelt å slippe han i søk om det ikke kryr av rein)

m.a.o. ønsker jeg stor villmark hvor jeg kan gå fra A til B, med både litt ryper og fisk og ikke alt for mye folk/scooter.

Her er jeg selvsagt åpen for alle andre ruteforslag innen nordnorge/nordsverige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer! Nå må jeg bare presisere at jeg ikke planlegger en *jakt*tur per se. Årets rypebestand innbyr ikke akkurat til å "høste av overskuddet" og skyte en skokk med vinterryper. -Jeg tenkte mer på å ha med hagla og kanskje ta ut en eller to hvis fuglearbeidet er bra, og jeg får lyst på litt ferskt kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på forslaget om Pasvik! Skal tråkke litt rundt der i romjula. Det er jo fint inne på vidda, men etter min smak kan det bli litt traurig med flatt, flatt, flatt i lengda... Da er avvekslinga med urskogen i indre Pasvik fin. Du kan gå fra Pasvik til Neiden. Da kan du enten stikke til Finland for å fortsette der, eventuelt drar du bare en snartur til Näätämö for å fylle opp lagrene. Så kan du fortsette fra Neiden langs finskegrensa mot Tana. Derfra kan du jo fortsette videre inn i området du har tenkt deg i utgangspunktet. Jeg har gått Tana - Neiden om sommeren, det tok seks dager og fem netter. Om vinteren skulle jeg regne med du kan bevege deg raskere. Fra Tana og videre er jeg ikke kjent nok til å gi noen konkrete råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Det stemmer! Nå må jeg bare presisere at jeg ikke planlegger en *jakt*tur per se. Årets rypebestand innbyr ikke akkurat til å "høste av overskuddet" og skyte en skokk med vinterryper. -Jeg tenkte mer på å ha med hagla og kanskje ta ut en eller to hvis fuglearbeidet er bra, og jeg får lyst på litt ferskt kjøtt.
ulovlig ulovlig ulovlig

.... Til og med å bære hagla på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.