Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur Børgefjell 2010


spesial

Anbefalte innlegg

Har tenkt oss en 3-5 dagers fisketur i Børgefjell-området juni/juli 2010. Har egentlig tenkt Røyrvik som utgangspunkt for turen. Noen som har noen tips å gi oss for videre planlegging. Vi har tenkt å ha med oss lavvo og kanskje leie kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Tja, tror kanskje ikke kano i Børgefjell i det månedskiftet er det enkleste, man kan risikere å komme midt i snøsmeltinga, elvene i Børgefjell er vel ikke av de mest padlevennlige. Men dette er det sikkert noen andre her i forumet som vet mere om? Selvfølgelig kan du bære kanoen opp i Djupvatnet og kjempe deg videre oppover, det går sikkert. Ellers er det kanskje mulig å padle Orrvasselva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det ikke litt tidlig å dra til børgefjell for å fiske? I 2005 var jeg og en kamerat i børgefjell i slutten av juli og isen lå fortsatt på mange av vannene. Vi ble også advart av lokalbefokningen om at det var for tidlig. Dette er jo selvsagt avhengig av hvordan vinteren og våren har vært, men jeg tror jeg ville anbefale å dra litt senere på året. Eventuelt går det an å høre med noen lokale beboere før dere drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro helt i slutten av juli og hadde en drømmetur. Snøen går sent der oppe så dere drar kanskje litt tidlig. Vi dro inn fra svensk side og må si det at de svenskene hadde veldig mye mygg!!! Jeg telte vel godt over 60 stikk på framsida av overkroppen.. Alt bedret seg da vi krysset grensen og resten var bare moro. Hånda på hjerte: den beste ørreten jeg noen gang har smakt. 

Uansett... Gled deg!!!! Nydelig plass og mye moro. Tror kanskje det blir en retur i neste år, men da med en del lettere oppakning (33kg ble litt tungt) og en annen angrepsvinkel på parken. Kanskje en kryssing? Uff.. Drømmer meg bort allerede. Her er noen bilder fra turen:

http://timmey78.zenfolio.com/p273354917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

regner med du kjører inn til namsvatn fra røyrvik? her kan du leie kajakker, kanoer eller båter fra Namsvatn Padlesenter. Problemet er å komme seg lenger inn enn namsvatn. Du kan selvsagt padle inn orvasselva og komme et godt stykke, faren er at det kan være enormt med vann på denne tiden noe som kan gjøre det vanskelig å padle. Du kan også vurdere å bære kanoen opp storfossen i det nordøstre hjørnet i namsvatn, har du først kommet opp denne ligger det store fine områder for deg og kanoen din foran deg. Du vil kunne padle langt inn i børgefjell, uten mye bæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Vi dro helt i slutten av juli og hadde en drømmetur. Snøen går sent der oppe så dere drar kanskje litt tidlig. Vi dro inn fra svensk side og må si det at de svenskene hadde veldig mye mygg!!! Jeg telte vel godt over 60 stikk på framsida av overkroppen.. Alt bedret seg da vi krysset grensen og resten var bare moro, veldig moro.. Ekstase fra fra første kast (800g), tre kast til så satt det en på 700g. Da var det bare å legge bort stanga og hente fra steikepanna:) Hånda på hjerte: den beste ørreten jeg noen gang har smakt. Siden fisken var så snill med oss så prøvde vi og være snill med den. Etter den første dagen bestemte vi oss for å slippe ut igjen alle fiskene som ikke hadde tatt noe "skade" av krokene. I løpet av uka så slapp vi sikkert ut igjen nesten 10 kg hver og vi levde godt på fisk. Vet mange syntes at fisken lider, men tror nok den selv hadde valgt å entre vannet igjen foran steikepanna..

Uansett... Gled deg!!!! Nydelig plass og mye moro. Tror kanskje det blir en retur i neste år, men da med en del lettere oppakning (33kg ble litt tungt) og en annen angrepsvinkel på parken. Kanskje en kryssing? Uff.. Drømmer meg bort allerede. Her er noen bilder fra turen:

http://timmey78.zenfolio.com/p273354917

Nydelig bildeserie, og lysten til tur blev intet mindre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yexiter, Takk for det. Turen vi hadde i 2009 var helt kanon når det fiske, komfort og vær. Men vi lærte å pakke sekkene og fant ut at vekten på utstyret hadde en del og si på en slik tur. Så i 2010 så lettet vi sekkene med over ti kg hver, gikk mye lenger og fikk nyte turen mye mere. Men bare ok fiske da. MEn må si at årets tur var den artigste for in del. Ikke så veldi mye fisk, men masse dyreliv! Gikk et stykke rundt i år også. Nøt hvert sekund og blir litt dårlig av lengsel når man tenker tilbake.

Her er bildene fra alle 3 BF turene våres: http://timmey78.zenfolio.com/f597543394

t-erwibe:

Ovnen er hjemmelaget ja. Hadde dårlig trua på de såkalte rundbrennerene som er på markedet ang plassutnytting og størrelse så vi laga en sjøl.. Veldig enkel konstruksjon da så det er ingen hokus pokus. Denne er ikke sammenleggbar, men tar ikke stor plass lell. Tilbehøret går oppi. Vi laget først en sammenleggbar en men den ble litt for tung til en slik tur. Fin til vintertur med pulk da! Her er noen bilder av den : http://timmey78.zenfolio.com/p565579088/h10839952#h10839952 Blar du med piltastene så får du se første testrenning. Fungerte egentlig godt, men veide vel snart 2.5kilo om jeg ikke husker feil. Er du flink å søke så ligger det en annen post om den her inne et sted.. Har ikke tatt ut patent på de enda så jeg regner med Helsport stjeler den snart;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.