Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellski


danielhornaes

Anbefalte innlegg

Vinteren nærmer seg raskt, og jeg vurderer å kjøpe meg fjellski.

Fant raskt ut at det er mye å velge i, så har lest en del her på forumet (som så ofte før!). Oslo sportslager har tilbud på en del forskjellig om dagen, så vurderer å slå til på et av disse.

Jeg har fått inntrykk av at Rottefella NNN manuell BC-binding er et godt all-round-valg. Jeg er veldig skeptisk til å kjøpe sko på nett, så tror jeg heller avventer situasjonen her til jeg får prøvd noen støvler i praksis.

Jeg ender alltid opp med alfa-støvler, enten det gjelder skistøvler eller fjellstøvler, så antar det kommer til å bli alfa denne gangen også. Passer alfa-sko til nevnte binding?

Neste punkt på lista er selve skien. Her er jeg helt blank, men ser at mange anbefaler Åsnes Amundsen og Fischer E99. Sistnevnte er noen hundrelapper billigere, men det er nok irrelevant i denne sammenhengen. Er dette gode valg?

Hvilken lengde bør man gå for? Jeg er 178cm høy og veier rundt 75kg.

For ordens skyld: bruksområdet er skigåing, hovedsakelig utenfor løypene. Alt fra både dagsturer i påskeferien til overnattingsturer med sekk, både over og under tregrensen. Sistnevnte legger til en hel del vekt, så dette har vel litt å si angående lengde på skiene.

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Først, Alfa Skarvet passer til bindingene du spør om.

Når det gjelder lengde på ski etter bruket du beskriver vil jeg anbefale ski på rundt 195. Jeg har et par Åsnes Rago (nå amundsen) på 200 cm og er 183 høy. Sørg for at du får ski med riktig spenn, prøv par etter par til du får noen som er helt tilpasset deg.

Jeg vil også anbefale deg Åsnesskiene fremfor Fisherskiene av en enkel grunn, nemlig kortfellesystemet. Øvrige spesifikasjoner på de to skiene du nevner er utenom kortfellesystemet ganske så like, Fisherskiene sies å være noe mykere.

Dersom du har gode erfaringer med passform, slitestyrke o.s.v. med Alfa ser jeg ikke noen grunn til å ikke velge disse.

Selv har jeg Crispi Stetind som er noe stivere og passer mine føtter bedre enn Alfa. Noe annet som jeg syntes var et pluss med Crispi'ene var at de har færre sømmer enn Alfa'ene og en solid skarekant rundt hele støvelen.

Ta en titt på denne linken for mer info om tematikken:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14542&highlight=

Linken inneholder en del linker til andre tråder om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hva du planlegger å bruke skiene til, men du ser vel etter "allround" fjellski. Jeg foretrekker BC Manuell bindingene fordi de kan brukes i trikkeskinnene. Det er utrolig kjedelig å gå ved siden av når det er spor. For meg er også stabiliteten god nok i nedoverbakke.

Jeg vil anbefale Amunsen skiene med fellelås. Kortfellene er under mange forhold det mest effektive å gå med (bratte oppoverbakker, dra pulk, tung sekk, varierende føre mm). Alfa Skarvet passer meg, men som du skriver så bør du prøve de på. Legg merke til at Amundsen skia er stive, med en markert smøresone (du må bestemme deg om du vil legge på noen kilo ekstra for sekk, eller om du vil velge ski med ca din egen kroppsvekt).

Slik jeg skjønner det har E99 litt mindre markert smørespenn, og vil dermed være noe bedre i nedoverbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Amunsen skiene med fellelås.

Støtter denne. Kjempeski.

Er du klar på at du under noen omstendigheter ikke kommer til å benytte deg av oppkjørte spor er Nansen eller Ingstad (sivil versjon av forsvarets nye ski) et bedre alternativ. Bredere og mer innsving = mer morro nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et par Nansen ski for noen år siden. Slo på stor tromma og spanderte på meg kortfellesystem og det hele. Ble utrolig skuffet av den enkle grunn at skiene knapt hadde spenn. Kortfellesystemet mistet fullstendig poenget siden fellene berørte underlaget hele tiden. Det skal nevnes at dette var den gamle grønne modellen. Jeg tror de nye Nansen skiene er stivere (men er ikke sikker).

Skia jeg har fungerer, og er sikkert solide nok, så det er mulig jeg utsetter innvesteringen til neste vinter.

Synes Åsnes kunne spandert litt nøyere beskrivelser over hva som virkelig skilte modellene fra hverandre. Føler liksom at budskapet bare er at den og den modellen er skikkelig gode ski.

Hører en del bra om Combat skia (de hvite) eller Helge Ingstad modellen som skal være den samme skia i nytt design. Egner denne seg med tung oppakning? Eller er det liksom Amundsen modellen som har kraftig nok spenn til slikt bruk? Er redd for å ende opp med ski uten spenn igjen.

Så ønsker å finne ut hvilke ski som egner seg best til å trekke pulk. Hva er det som får folk til å velge Combat, hva er det som får folk til å velge Amundsen?

Hadde vært interessant med en avstemning på forumet, 75mm binding vs. BC. Må innrømme at jeg har mest trua på 75mm, men har aldri prøvd den brede BC bindinga (bare samme prinsipp i den smalere racing versonen). Derfor er det mulig jeg bare er konservativ. Faren min brakk skotuppen på begge skoa og byttet til BC, han mener det er mye bedre fordi det ikke gir den samme belastningen på sålen. Men hva vet jeg, kaskje han bare var uheldig med 75mm parret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask respons!

Har ved et par anledninger lånt et par ski med 75mm-binding og opplevd at dette er direkte ubrukelig i oppkjørte spor.

Tror heller ikke utforkjøringsegenskaper er høyest prioritert, da jeg har telemarkski til slik bruk.

Hvordan går man frem for å finne ski med riktig spenn? Jeg kjenner til metoden med å tre et papirark inn under smørespennet på et flatt gulv, er dette fortsatt gjeldende praksis? (Lenge siden jeg kjøpte langrennski).

Det store dilemmaet blir kanskje hvilken vekt man skal prioritere. Med vinterklær og dagstursekk ender man vel fort på kroppsvekt+10kg, på overnattingstur langt mer. Er det en god løsning å estimere en "snittvekt" på sekk og handle ut ifra den, eller ender man da opp med noe som er dårlig til all slags bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask respons!

Hvordan går man frem for å finne ski med riktig spenn? Jeg kjenner til metoden med å tre et papirark inn under smørespennet på et flatt gulv, er dette fortsatt gjeldende praksis? (Lenge siden jeg kjøpte langrennski).

Noen butikker bruker fortsatt papir og andre butikker setter skiene mellom noen klemmer som de kan variere trykket på. Da jeg kjøpte fjellskiene mine holdt jeg på ryggsekken min, slik at jeg veide mer enn normalt. Jeg går alltid med sekk på de skiene.

Min mann og jeg har begge to Åsnes Rago (Nansen). Han er mye tyngre enn jeg og det merkes at jeg har bedre spenn enn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 75mm bindinger på E99, med 10 mm oppbyggingsplate under bindingene. Dette funker fjell i oppkjørte spor, aldri vært noe problem. Ser jeg skuffer litt snø rundt på nye spor av og til, men det har aldri brydd meg, merker ikke noe motstand. Nå er dette med binding mye smak og behag, men jeg gikk fra bc til 75mm for to år siden, og har ikke angret et sekund. Har rottefella super telemark med wire, tror gjerne jeg heller hadde gått for voile 3-pin hadde jeg valgt i dag. Wireløsningen på rottefella kan være litt plundrete iom at den er helt løs når den ikke er oppstrammet. Ser bedre ut på voile, uten at jeg har studert det inngående. Men mye kjekkere å renne i bakker med 75mm enn bc, det skal være sikkert! For meg i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.