Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally & el ?


betty

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med bruk av (liten) el-motor på Ally (har en 15,5) ? Tenker meg at det må være mulig - riktignok med noen tilpasninger av feste for motor. Vet at en del større canadensere er brukt slik.

Tips mottas med takk !

Betty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har absolutt ikke prøvd med motor, men det jeg ville prøvd først er rett og slett en 2*4 tommers plank liggende på tvers, oppå relingen. Skulle la seg gjøre å feste en slik planke til nærmeste tverrgående spant uten alt for mye mikkmakk. Man kan eventuelt prøve å fordele belastningen over flere spant ved hjelp av reimer og et par plank. D.v.s. sette inn støttespant forover og reimer bakover. Men det er jo ikke så veldig store krefter vi snakker om, så det spørs om det er nødvendig. Du merker vel fort om motoren drar allyen skjev, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysjgerrig.. hvor mye veier en sånn el-motor? Og bruksområdet? Tror man padler raskere selv om man er 1 i kanoen, men den er kanskje fin hvis man skal fiske på trange steder (siv osv)?

Tror jankj er inne på noe. Den kan nok festes på en tverrgående plank, og feste den til/over tverrspant, og kanskje 2 bein. Burde stå støtt da. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren veier jo ikke stort, men batteriet er tungt... Det står imidlertid i bunnen av kanoen og hjelper på stabiliteten. Har sett dette gjort på en Ally, men ikke prøvd selv. De hadde da laget en tverrgående sak som stakk ut på den ene siden. En liten tohester bensinmotor veier jo heller ikke stort og kan sikkert brukes på samme måte. Rekkevidden blir da større, for det er ikke så mange timene en elmotor går på et batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren veier jo ikke stort, men batteriet er tungt... Det står imidlertid i bunnen av kanoen og hjelper på stabiliteten. Har sett dette gjort på en Ally, men ikke prøvd selv. De hadde da laget en tverrgående sak som stakk ut på den ene siden. En liten tohester bensinmotor veier jo heller ikke stort og kan sikkert brukes på samme måte. Rekkevidden blir da større, for det er ikke så mange timene en elmotor går på et batteri.

Men mange steder er vel bensinmotor forbudt og el-motor lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en 2 hk motor på en 17 fots ally. Toppfart ca 12 km/t med meg alene og oppakning. Marsjfart blir ca 7-8 km/t, blir levelig støyforhold da.

Legger ved en skisse (er ingen tegner dessverre) og et bilde jeg fant i farta.

Ved sidemontert motor vil det skvette vann opp i bakenden av kanoen, mere jo fortere du kjører. Jeg taper fast en presenning fra motorfestet og bakover for å unngå dette

Harald

post-1579-133474653345_thumb.png

post-1579-133474653348_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ingen flere som har prøvd. Det fungerer jo helt topp på vanlig kano men er nyskjerig på ossen allyen fungerer.

Du får jo kjøpt ferdige fester men ossen er det og feste dei på kanoen der det er bere duk.

Bateri har du lenge vist du ikje kjører på fult.

Lurer på deta da eg vurdere og kjøpe kano men ikje bestemt meg på ka eg skal gå for.

Må ha ein lett som eg kan løfte oppå biltak aleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysjgerrig.. hvor mye veier en sånn el-motor? Og bruksområdet? Tror man padler raskere selv om man er 1 i kanoen, men den er kanskje fin hvis man skal fiske på trange steder (siv osv)?

Tror jankj er inne på noe. Den kan nok festes på en tverrgående plank, og feste den til/over tverrspant, og kanskje 2 bein. Burde stå støtt da. :)

Det er ikke el-motoren det veier mest — det er batteriet som veier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.