Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelig skummel fjelltur


Marmolejo

Anbefalte innlegg

Greit nok med det fiksjonsbaserte Fritt Vilt og det er mulig man til og med blir litt småredd. :D Men ingenting er mer skremmende enn hendelsen på Dyatlovpasset for 50 år siden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dyatlov_pass_accident

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/g/a/2008/02/27/notes022708.DTL

Dette er ikke for sarte sjeler med søvnproblemer. Hva var det som fikk ni personer til å løpe ut av teltet midt på natten (ved å rive opp teltduken fra innsiden), kun iført undertøy/innerste klesslag og så løpe 1,5 kilometer unna til et skogholt? Øvrige detaljer får man se av artiklene.

Radioaktivitet kan ikke forklare de indre skadene som tre av dem fikk (tilsvarende bilulykker) og heller ikke hva som skjedde med dama.

(Plutselig falt fjelltur til Uralfjellene noen hakk nedover på ønskelisten min :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Synes denne forklaringen var grei egentlig jeg :)

"Per Occam's razor, the most obvious explanation actually explains all the facts in this story: cabbage farts in sealed enclosure."

Er nok mange som har fæle episoder i telt med kompisene...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den kalde krigen som bakteppe virker konklusjonen som ble trukket i 2008 temmelig sannsynlig, der 6 deltakere fra redningsaksjonen samt 31 uavhengige eksperter konkluderte med at hendelsen var forårsaket av militær våpentesting. I den opprinnelige granskningen ble det fastslått at ofrene var drept av en ukjent kraft, og granskningsrapporten ble hemmeligstemplet. Da dokumentene ble gjort tilgjengelig på 90-tallet manglet en del dokumenter, som nå er etterlyst. Etter ulykken ble området avsperret for offentlig ferdsel i 3 år. Alt dette tyder på at myndighetene har forsøkt å tåkelegge hendelsen.

For den som ikke er fornøyd med denne forklaringen og vil spekulere videre, har det pågått en diskusjon rundt temaet på denne linken i et drøyt års tid:

http://www.dbskeptic.com/2008/03/08/the-dyatlov-pass-accident-and-the-fatal-unknown-compelling-force/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke den militære løsningen sånn uten videre. Det var ingen spor etter våpentesting. Det var ingen svidde trær, brent teltduk eller krater. Det var derimot forspor i snøen etter de ni, men snøen var ikke smeltet. Heller ikke meldte noen i redningsgruppen om spor etter våpentesting. En av redningsfolkene har over 40 år etter forklart seg om hva de fant (og ikke fant).

Hvis de drev med våpentesting ville området ha blitt sperret av. Hvis noen mot formodning hadde forvirret seg inn i et slikt område og omkom ville det ha blitt dysset ned og ingen leteaksjoner satt igang. Og man ville i hvertfall ikke latt en sivil leteaksjon gå inn i området. Her har vi en fundamental forskjell mellom USA og USSR på 50-tallet. USA dysset ned, tåkela og jugde. USSR derimot gjorde en enklere prosess ved å sende eventuelt vitner til Gulag og truet familiene med det samme dersom de begynte å lage bråk. Men i dette tilfelle lot man medstudenter dra til et angivelig våpentestområde for å lete etter dem. Det henger bare ikke sammen.

Hva slags våpen var det i så fall snakk om og hvorfor var det ingen tegn på radioaktivitet på likene? Hva fikk de til å rømme teltet og løpe 1,5 km i -25/30 og i mye vind kun i klærne de sov i og ikke engang ta på seg skoene? Dette var også erfarne skiløpere/ekspedisjonsdeltakere og de visste hva dette innebar. Hva var det som var så skremmende at de valgte å forlate teltet for å løpe ut i den sikre død?

Det som synes klart er at alle døde i 2-5 tiden om morgen. Alle ni synes å ha kommet seg til furutreet 1,5 km unna der de tente bål. Der døde også de to første, hvoretter de andre tok klærne deres. Så ble gruppen splittet opp. Tre stykker forsøkte å komme seg tilbake til teltet og omkom på veien. De fire andre valgte ikke den enkleste løsning å dra tilabke til teltet men forsøkte heller å dra rundt fjellet tilbake til deres matdepot atskillige flere kilometer unna og i ukjent terreng. Dette ble forsøkt gjort uten skotøy midt på natten. Det var disse som fikk omfattende benbrudd og den ene mistet tungen (faktisk manglet hun for mye tunge til at den kunne ha blitt bitt av).

Det spørs om det noensinne kommer en troverdig forklaring på hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brrr..... :-)

Mystisk og skummel historie det der! Helt merkelig at det ikke finnes noen rasjonell forklaring på det som har skjedd, var det virkelig en "overbevisende ukjent kraft" som stod bak!?

Det finnes nok helt sikkert en rasjonell forklaring, den har bare ikke blitt funnet enda, eller så er den hemmeligholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer mellom himmel og jord enn noen andre steder, og det er alltid kjekkt med litt spenning i hverdagen, men desverre så viser det seg som regel at alt har en naturlig forklaring.

Når det gjelder både USSR og USA under den kalde krigen så kan man faktisk ikke stole på noe som helst av det som ble offentliggjort hvis det kunne ha et snev av forsvars eller sikkerhetspolitikk ved seg. Noen husker kanskje når det styrtet en ufo i USA, jeg tror det var i Nevadaørkenen et sted, og USA klarte å få tak i to utenomjordiske vesener som skulle ha fløyet ufoen. Det hele viste seg senere å være en gedigen dekkoperasjon for å få verdens øyne bort fra en del andre mer lysskye aktiviteter som de drev med på dette tidspunktet. Sannhetsgehalten i det som kommer fra disse kanter er stort sett avhengig av hvem som til en hver tid sitter med makten. Se bare på USA i perioden med Bush som president. Hvem kjenner vel sannheten om bombingen av World trade center 11. september 2001 med etterfølgende krigføring, og for den del, hvem kenner vel sannheten om hva som skjedde i Chile 11. september 1973 og hvem som stod bak det?

På 50 tallet deporterte Soviet unionen sine "uromomenter" til Sibir og USA drev klappjakt på komunister og tvangssteriliserte ektepar som fikk barn med fysiske og eller psykiske avvik.

Enten makthaverne er fanatisk religiøse, fasister, nasister eller ekstreme på ytterste venstre fløy så er det stort sett det samme. (Enten de nå heter George Walker Bush, Al-Qaeda, Pol Pot, Stalin, Hitler, osv. osv. Historien er full av eksempler.)

"Nei, når noe ser ut til å være for godt til å være sandt så er det som regel det."

Min påstan er at alt har en naturlig forklaring, og når jeg sier alt så mener jeg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig historie, men et par glipper: For eksempel hadde de 4 som ble funnet knekt flere ribbein og en hadde knust hodeskalle, og ei hadde fått tungen kuttet av, "men de hadde ingen ytre skader", dette er sikkert en setning slengt på for å heve den mystiske stemningen, du kan ikke knekke ribbein (så sant du lever) uten å få blåmerker i det minste, det samme gjelder i og for seg knust skalle, men som klart kan skjules under hår o.l. Tungen som er kuttet av trenger ikke å vise på utsiden, men kan for seg selv være en skade som kan drepe (i forhold til å drukne i eget blod e.l) men det virker som litt tynn forklaring.

En annen glipp jeg henger meg litt opp i er at letemannskapene fant teltet snødd ned, men allikevel fant spor i snøen, alle som har vært ute om vinteren under snøvær vet hvor fort spor i snøen forsvinner når det føyker\snør..

De radiaktive målingene i klærne ble ikke funnet før ved senere undersøkelser, men kan såklart forsvares med at det ikke ble tatt målinger før senere..

Og den dype brunfargen de på mystisk vis hadde fått kommer nok av at de var på en lengre skitur, hvis det hadde komt av f.eks. en eksplosjon som de tydeligvis prøver å få det til å se ut som, ville det nok blitt 2\3grads forbrenninger, ikke en dyp brunfarge.

Mine konklusjoner kommer av min egne kunnskaper innenfor krimteknikk, og mangelen på tillit til russlands krimteknik i 1959..

Det er små ting jeg har funnet som tyder på konspirasjonsteorier, men det er ofte slike ting som senker troverdigheten på historier.. Og det faktum at kildene i seg selv spriker, skulle likt å sett orginalartikkelen, på orginalsprålet før folk begynnte å mystifisere dette...

Russiske myndigheter hadde heller ikke trengt å undergrave noe sannhet på denne tiden, det var ikke akkurat glasnost og perestroijka for alle pengene, og de kunne bare fått personer til stillhet, slik de kan best..

Mine konklusjoner kommer av kilden: http://www.sptimes.ru/index.php?action_id=2&story_id=25093

Noen enige?

Bra konspirasjonsteori nevertheless!

Kanskje de bare har tatt litt syre eller noe annet fint nark, og en har flippet og drept de andre, eller kanskje de smuglet atomvåpen, og ble utryddet av spetsnaz? Det får vi aldri vite...

Uansett så tror jeg ikke på troll, heller ikke busemannen eller russiske myndigheter!

Litt uryddig innlegg, men håper Lyngve får sove bedre neste telttur;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags våpen var det i så fall snakk om og hvorfor var det ingen tegn på radioaktivitet på likene?

Flere av kildene på nettet påpeker høyt radioaktivt nivå i ofrenes klær.

Jeg er enig med Marmolejo i at enkelte forhold taler mot at hendelsen er forårsaket av militær uttesting. Disse motforstillingene svekker denne teorien men er etter min mening allikevel ikke tilstrekkelige til å avvise den.

For min del tror jeg fortsatt at kan komme en forklaring på hendelsen, dersom dokumentasjonen som myndighetene sitter på blir offentliggjort. Etter at undersøkelseskommisjonens arbeid ble avsluttet i fjor, ble saken oppsummert slik på ForteanTimes:

“Last year, six members of the original search party and 31 independent experts gathered in Yekaterinburg for a conference organised by Ural State Technical University, the Dyatlov Foundation and several nongovernmental organisations. They concluded that the military had been carrying out tests in the area and had inadvertently caused the deaths. But “we still lack documents and ask the Defence Ministry, the Russian Space Agency and the FSB to provide us with them to obtain a full picture,” the participants said in a statement.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.