Gå til innhold
  • Bli medlem

En skikkelig langtur med 5 topper fra Gramstad.


REJOHN

Anbefalte innlegg

En langtur i flott vær.

For oss som bor i Stavanger og Sandnes området, er det lett å ty til Gramstad som utgangspunkt for tur. Det er mulig å gå mange kjekke og flotte ture med utgangspunkt i parkeringsplassen på Gramstad. Jeg har muligens gått de fleste etter hvert.

Mange er merket og satt på kartet, men noen er fortsatt bare en utydelig sti. Den siste tiden er det gjort mye for å merke flere stier, og ikke minst å legge til rette for å krysse myrene.

For egen del blir det fortsatt en god del turer delvis utenom merket sti. For en stund siden «merket» jeg en del av en rute som startet ved flyvraket på Skjørestadfjellet og går fra Midtskar ned Trongedal mot Dalevatn og den T-merkede stien mellom Dalevatn og Resasteinen.

Jeg har lenge syntes at ruten ned fra det som Turistforeningen kaller Jødestadfjellet (Det heter egentlig Kjerdalsfjellet) er litt for bratt, og har lett etter en «erstatning».

Jeg kunne tenke meg å sjekke opp denne ruta. Nå var forrige tur, ganske lang, med både Mattirudlå, Bjørndalsfjellet og Dalsnuten, i tillegg til Skjørestadfjellet og Resasteinen. Jeg hadde brukt noen timer på ture, men det var jo mulig å korte ned noe.

På Gramstad var det bra vær, og da jeg startet oppover veien med tanke på å gå over Fjogstadnuten til Resasteinen, syntes jeg dagen var for fin til en kort tur. Det ble til at jeg la ruta om både Mattirudlå og Bjørndalsfjellet.

På toppen av Bjørndalsfjellet snakket jeg med et par som også var på en litt lengre tur. De ville også til Resasteinen, men om Fjogstadvannet og mot «Skaret». Jeg lurte på om jeg ville treffe de igjen, og eventuelt hvor.

Det tok ikke lang tid før jeg sto på veien igjen, og gikk videre oppover mot Fjogstadnuten. Det går en umerket sti mot Resasteinen over Løemyr mot Sørdalsbakken. Jeg har gått denne stien en del ganger, og denne gangen klarte jeg å rote meg bort, og måtte ty til den merkede stien.

Oppe i bakken traff jeg på en kar, og vi fant fort felles kjente, og fikk en hyggelig prat. Litt forbi Resasteinen og flyvraket, møtte jeg paret fra Bjørndalsfjellet. Det tok omtrent like lang tid begge veier mot Resasteinen.

Etter å ha fulgt vardene over småtoppene og videre rund skogsveien til Midtskar og skogsveien nedover mot Dalevatn, krysset grøfta på planken og klatret gjerdet, så kunne jeg se den første merkingen fra forrige gang jeg gikk her.

Jeg trodde at jeg ville huske nøyaktig hvor jeg hadde merket, men da jeg kom til lia nedover, var jeg glad for å kunne følge de røde merkene til den T-merkede stien.

Etter å ha gått her noen ganger, mener jeg å kunne si at «omveien» om flyvraket og skogsveiene ned mot Dalevatn, ikke tar spesielt mye lengre tid enn om turen gå ned den vanlige veien.

Etter å ha gått forsiktig nedover, og brukt tid, ble det hele for enkelt og beina stokket seg, og plutselig lå jeg langflat i steinhaugen. Noen skrammer her og der, men ikke noe alvorlig. Det kunne lett ha gått skikkelig galt.

Nedover mot Dale begynte jeg å lure på om Dalsnuten også skulle med på dagens tur. Det var egentlig ikke meningen det kulle bli en lang og tøff tur denne dagen. Jeg hadde sett for meg en noe roligere dag.

Det ble selvsagt til at jeg tok oppom Dalsnuten. Fra Dale og til toppen av Dalsnuten er det nesen 300 høydemeter. Etter å ha vært på tur 3-4 timer er det ikke helt greit å holde høyt tempo opp bakken. Jeg tror det henger litt sammen med at mesteparten av «lagrene» er tomme, og det må fettforbrenning til for å holde koken. Uansett, så kom jeg opp, selv om det ikke gikk kjapt.

Det hadde vært en flott dag, med mye godt vær, regnet dagen før hadde gjort bakken våt – og sleip, noe jeg fant ut ved Dalevatn. Likevel var jeg godt fornøyd med igjen å ha gjennomført en tur på 14-15 kilometer og med antakelig opp mot 1000 høydemeter opp og ned. Det var ikke mye overskudd da jeg sto ved bilen.

Merknad 2023-05-01 090851.png

P5123244.JPG

P5123246.JPG

P5123251.JPG

P5123259.JPG

P5123261.JPG

P5123265.JPG

P5123267.JPG

P5123275.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du går virkelig mange og ganske lange turer.  Ser det er en sti nordover fra Bjørndalsfjellet der en kan gå rundt fjogstadvannet (kortere eller lengre runde via der det er satt merke på kartet over).  Jeg tenkte å gå den ruten på lørdag - men så var det tåke og jeg holdt meg til kjente stier istedetfor.  Men har du gått der og vet om det er noen bratte partier for en som ikke er så god på det?  (Som referanse- jeg kommer meg opp til mattisrudla fra paradisskardet men er i tvil om jeg vil gå ned den veien...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (1 time siden):

Ser det er en sti nordover fra Bjørndalsfjellet der en kan gå rundt fjogstadvannet (kortere eller lengre runde via der det er satt merke på kartet over).  Jeg tenkte å gå den ruten på lørdag - men så var det tåke og jeg holdt meg til kjente stier istedetfor.  Men har du gått der og vet om det er noen bratte partier for en som ikke er så god på det?  (Som referanse- jeg kommer meg opp til mattisrudla fra paradisskardet men er i tvil om jeg vil gå ned den veien...)

Her har vi virkelig noe felles. Jeg går greit opp fra Paradisskaret, men har ikke gått ned på noen år.... (Jeg bruker å gå inn Bjørndalsmyra for å slippe å gå opp den bakken når jeg skal mot Mattirudlå)

De jeg snakket med på toppen av Bjørndalsfjellet skulle ned den ruta. De hadde gått bakken ned flere ganger og mente bakken ikke var bratt - at det gikk greit. Jeg vurderte å gå den veien, men vil først gå opp fra Fjogstadvatnet. (Har startet nede ved vannet et par ganger uten å finne stien - det er nå merket.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.