Gå til innhold
  • Bli medlem

Memurutindeksperter, se her.


morten

Anbefalte innlegg

Det er flere ting jeg lurer på rundt Memurutindane. Kanskje noen vet noe eller alt?

Store Memurutind

Sørflanken på Store Memurutind virker stedvis alt annet enn kjempebratt på kartet. Fra ryggen virket det imidlertid stedvis kjempeløst og temmelig bratt.

1. Har noen gått ruter i sørflanken. A: På snøfonner i ravinene. B: På løsmassene. Er dette noe som kan anbefales / avbefales.

2. Fra Memuruskardet til / fra østre Stortopp.

Noen som har funnet noen greie omgåelser mot sør her. Noen som husker disse passasjene godt? Hva med Østtoppen fra Memuruskardet om vinteren, er det noe?

3. Noen som vet noe mer ;)

Memurutinden Ø1

Vi holdt eggen rett på og vurderte ikke en gang en drøy omgåelse ned i sørflanken. Er det noen som har omgått eggen mot sør fra Memuruskardet og opp mot Ø1??

Memurutinden V3

Noen mener den er grei å omgå i vestsiden. Jeg synes ikke det så så veldig greit ut. Både på nært holdt, samt på fotos fra Hellsutugryggen som viser at det er glatt fjell / sva ganske langt nedenfor toppen.

Noen som har gått vestflanken forbi V3, alt. andre varianter mellom V3 og V2 utenom selve hammeren.

Vi gikk hammeren, og jeg mener man med fordel bør ha noe å sikre med her, enten til rapell den ene veien, eller klatringen den andre veien, selv om det ikke er så sinnsykt vanskelig.

Taknemmelig for svar fra alle Memuruitndeksperter med snev av god hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en del år siden skulle vi gå Store Memurutind fra østtoppen og vestover. Selv om det var i juli, var det full vinter i fjellet med snødrev. Vi gikk rett opp fra Memuruskaret og kom inn i en renne ca midtveis som vi kløv opp (denne har jeg gått ned senere). Fra østtoppen gikk vi et stykke videre, men i det gufne været valgte vi å avbryte. Vi fulgte først en snørenne i sydflanken et godt stykke nedover til den endte i loddrette hamre. Gikk da over en rygg på vestsiden av renna og kom oss greit ned på Østre Memurubre. Hvor langt vest på ryggen vi var kommet før vi begynte nedstigningen, skal jeg ikke banne på, men vi hadde ikke kommet så langt som til den vestvendte hammeren hvor en må traversere et sva under et overheng på sydsiden av høyeste ryggen.

Et par av mine turkamerater gikk Store Memurutind fra østtoppen til vardetoppen i mars nå siste vinter i sol, men med mye vind og hadde ingen problemer underveis.

Mens vi snakker om Store Memurutind kan jeg nevne at jeg en påske tok med barna (yngstemann hadde nettopp fylt ti år) til vardetoppen, og vi fant da den raskeste veien fra Glitterheim ved å gå opp den bratte ryggen som vender rett mot Veobretind. Jeg måtte selvfølgelig bære skiene til barna for det var litt klyving, men denne ryggen er helt grei. Samme dag var vi forresten også på Leirhø, og uten isøks eller tau måtte jeg ta med stein opp fra Veoskaret til å hogge trinn med i den harde snøbakken opp mot toppen.

Mellom V2 og V3 har jeg bare gått hammeren i begge retninger og kjenner ikke eventuelle omgåelser på noen av sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gikk opp på østtoppen på store Memurutind fra Memuruskardet juli 2001. Gikk på skrå oppover til en renne som var litt løs, og fulgte denne oppover. Da denne ble for bratt tok jeg av mot venstre og gikk rett opp til jeg kom opp på ryggen 50-100m øst for toppen videre lett til topps. Det var ingen som helst problemer og komme opp. Da jeg begynte på eggen videre mot det vestre topp-punktet meldte høydeskrekken seg og jeg måtte snu etter 100m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.