Gå til innhold
  • Bli medlem

For stort glippe mellom teltkant og bakken


PPe

Anbefalte innlegg

Hei!

På mitt tunneltelt oppstår det en ganske stor glippe fra telkant og ned til bakken. Denne glippen blir jeg ikke kvitt uansett hvor mye jeg strammer stangkoppene. Ettersom det er stangkopper kun på den ene siden, oppstår denne glippen så å si bare på denne siden.

Denne glippen er vel og bra sommerstid da den i tillegg til ventilene sørger for god utlufting. I sterk vind synes jeg kanskje det kommer vel mye trekk inn under duken, noe som bidrar til mye lyd i teltet.

Konklusjonen er at glippen er unødig stor. Jeg har sett litt på hvordan dette kan løses, og jeg har vel kommet fram til at dette kan løses ved å kutte teltstangene noen cm. Det er vel unødig å si at bordet fanger i denne sammenhengen, og jeg tenkte derfor å høre om det var noen her inne som har prøvd noe lignende.

Høres dette ut som en god ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

På mitt tunneltelt oppstår det en ganske stor glippe fra telkant og ned til bakken. Denne glippen blir jeg ikke kvitt uansett hvor mye jeg strammer stangkoppene. Ettersom det er stangkopper kun på den ene siden, oppstår denne glippen så å si bare på denne siden.

Denne glippen er vel og bra sommerstid da den i tillegg til ventilene sørger for god utlufting. I sterk vind synes jeg kanskje det kommer vel mye trekk inn under duken, noe som bidrar til mye lyd i teltet.

Konklusjonen er at glippen er unødig stor. Jeg har sett litt på hvordan dette kan løses, og jeg har vel kommet fram til at dette kan løses ved å kutte teltstangene noen cm. Det er vel unødig å si at bordet fanger i denne sammenhengen, og jeg tenkte derfor å høre om det var noen her inne som har prøvd noe lignende.

Høres dette ut som en god ide?

Bordet fanger egentlig ikke, siden teltstenger kan knekke og det derfor er lett nok å få tak i reservedeler til dem. Det største problemet du kan få er nok om innerduken kommer for nær ytterduken, siden ytterduken får en mindre bue.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som du skriver kan det ofte være en fordel for å få god lufting.

De gangene du ikke ønsker det, og underlaget er mykt kan du vel enkelt og greit grave noen centimeter ned der stengene treffer bakken. Det dreier seg vel ikke om mer enn rundt 5 cm. om jeg skal gjette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe lurt å kappe stengene. Som ER skriver kommer nok innerduk og ytterduk nær hverandre, og da får du vanngjennomgang mm. Som du selv skriver er teltet ditt optimalisert for varme forhold - bygd for god luftgjennomgang. Behold heller teltet for bruk i skogen og under varme forhold, og kjøp/lån telt for andre forhold. I teltet ditt mangler også sannsynligvis ventiler som finnes på telt som går helt ned til bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe lurt å kappe stengene. Som ER skriver kommer nok innerduk og ytterduk nær hverandre, og da får du vanngjennomgang mm. Som du selv skriver er teltet ditt optimalisert for varme forhold - bygd for god luftgjennomgang. Behold heller teltet for bruk i skogen og under varme forhold, og kjøp/lån telt for andre forhold. I teltet ditt mangler også sannsynligvis ventiler som finnes på telt som går helt ned til bakken.

Denne glippen er vel og bra sommerstid da den i tillegg til ventilene sørger for god utlufting.

Nope...

Men ser poenget med mindre avstand mellom dukene. Jeg skal ta en nærmere titt på hvor stor avstand det egentlig er mellom dukene før jeg begynner.

Hei!

Som du skriver kan det ofte være en fordel for å få god lufting.

De gangene du ikke ønsker det, og underlaget er mykt kan du vel enkelt og greit grave noen centimeter ned der stengene treffer bakken. Det dreier seg vel ikke om mer enn rundt 5 cm. om jeg skal gjette?

Lurt! Skal prøve det. Takk for tipset!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.