Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål vdr Austanbotntindane


JohnB

Anbefalte innlegg

Hei

Har noe spørsmål vdr Austanbotntindane

Har forstått det slik at det er dette punktet (Edit : når vi snakker om å gå opp/ned i vest)

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=12197

som er det mest utsatte partiet. Har lest mange av rapportene her inne, men skjønner ikke helt hvor beste/enkleste rute går? Har forstått at det er over eggen til å begynne med, men deretter faller jeg litt av. Har sett på et bilde (finner det ikke nå) en inntegnet rute ganske langt ut til høyre, men for meg virker det umulig at noe kan gå opp de.....

Noen som kan forsøke seg på å tegne inn ruta?

er det mye vanskeligere ned enn opp?

Neste spørsmål, hvordan er dette punktet i forhold til f.eks sør-ryggen på Uranostinden? eller nordryggen til Visbratinden?

Edit

-----

Tilleggsspørsmål (siden jeg kanskje skal gå den andre ryggen en annen gang.. :) )

På den søre ryggen så snakkes det hele tiden om noen sva som må forseres

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=13111

regner med det er disse det er snakk om. Hvor går ruta her og hvor er vanskeligheten (bortsett fra at de er glatte når det er vått)?

Kan man unngå svaene ved å klatre veggen opp? Evt hva slags grad kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt ann på snøfonna som ligger der, men litt ut mot høyre kan du fint klyve opp, men det er klyving.

Vil nok si at det er noe vanskeligere enn Uranosryggen.

Ting ser værre ut på bildet enn det det i virkeligheten er!

Det svaet du snakker om er vel ofte vått, man kan omgå det ved å klatre rett opp, grad 4. Det er vanlig å sikre over svaet.

Du må også forbi pinakkelen, grad 3- (?) med påfølgende rapell, samt et lite punkt før Søre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe spørsmål vdr Austanbotntindane

Har forstått det slik at det er dette punktet (Edit : når vi snakker om å gå opp/ned i vest)

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=12197

som er det mest utsatte partiet. Har lest mange av rapportene her inne, men skjønner ikke helt hvor beste/enkleste rute går? Har forstått at det er over eggen til å begynne med, men deretter faller jeg litt av. Har sett på et bilde (finner det ikke nå) en inntegnet rute ganske langt ut til høyre, men for meg virker det umulig at noe kan gå opp de.....

På det bildet sitter kompisen min der hvor det nok for de fleste vil føles mest utsatt. Ruta følger ryggen der kameraten min sitter, sånn omtrent slik jeg har tegnet inn på bildet under.

Jeg har vært på toppen 2 ganger, og begge gangene fulgte vi eggen hele veien, fra V1 (2100) og til Store (2204). Som Mayhassen sier, så dreier det seg om kun klyving, som i møkkavær og under sleipe forhold blir langt mer seriøs.

Punktet hvor kompisen min sitter på bildet du linket til, er slik sett nedenfra:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4249

Hentet fra denne rapporten: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6286

I den turrapporten kan du også lese om sørryggen og sørtoppene, og passering av svaene under våte forhold. :)

post-42-133474633393_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayhassen: Hvor har du det fra at hammeren rett opp mot Søre har grad 4? Er sikkert riktig det, men i den klatreføreren jeg har (ikke nyeste) er ikke den hammeren nevnt. Det er nevnt grad 4 opp til pinakkelen fra nord, og grad 5 rett opp sørryggen til Store (en grad som andre sier er overdrevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var når jeg sto på toppen og hadde tenkt til å begynne nedover jeg fikk tilrop av noen som befant seg på pinakkelen som sa det, så noe sikker kilde er det jo ikke, men kunne vel se ut til å stemme.

Klatringen opp til Store tror jeg nok er overdrevet ja, jeg gikk ned her og oppfattet absolutt ikke flere punkter på 4-5, syntes det var vanskeligst nederst hvor det var meget eksponert, men noe mer enn grad 4 betviler jeg, ser i føreren at det er 5- et sted der, og det er godt mulig det er et flytt som er det. Jeg fulgte eggen så å si hele veien nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på St. Austanbotntind i fjor av normalveien fra V.

På tross av meget varmt vær var snøfonnen på plass. Det var ikke noe problem å omgå den, og selv om klyvinga var utsatt kjennes den lett.

Det er ikke bare én løype men mange valgmuligheter, og viss ikke høydeskrekk er noe problem, er det bare moro. Se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13481

På siste bilde: 106_0687-kopi.jpg ses eggen tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var når jeg sto på toppen og hadde tenkt til å begynne nedover jeg fikk tilrop av noen som befant seg på pinakkelen som sa det, så noe sikker kilde er det jo ikke, men kunne vel se ut til å stemme.

Klatringen opp til Store tror jeg nok er overdrevet ja, jeg gikk ned her og oppfattet absolutt ikke flere punkter på 4-5, syntes det var vanskeligst nederst hvor det var meget eksponert, men noe mer enn grad 4 betviler jeg, ser i føreren at det er 5- et sted der, og det er godt mulig det er et flytt som er det. Jeg fulgte eggen så å si hele veien nedover.

Er det klatringen fra sør og opp mot det som er angitt som en topp V0 det er snakk her? Den klatringen som kan omgås ved å holde ut mot Gravdalen?

Mayhassen, skrev du noen rapport fra den turen over sørryggen uten sikring? Mener jeg leste noe slikt ifjor, men finner den ikke igjen :( Har lyst til å lese hvordan du kom deg opp den pinakkelen :D

Takk for svarene dere har gitt og takk for inntegnet rute Nils, det var der jeg mente at jeg burde gå, men jeg må si det ser ekkelt ut over det som ser ut som sva i den øverste halvdelen. Må da være småekkelt på vei ned i alle fall. Ser kanskje verre ut en det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står skrevet om rapeller her. Trodde det var slik at man ikke trenger klatreutstyr for Austanbotntindane jeg. Stemmer dette? Tenker å ta turen til uka, med isøks og sykkelhjelm som eneste "utstyr". Kommer jeg til kort med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står skrevet om rapeller her. Trodde det var slik at man ikke trenger klatreutstyr for Austanbotntindane jeg. Stemmer dette? Tenker å ta turen til uka, med isøks og sykkelhjelm som eneste "utstyr". Kommer jeg til kort med dette?

Det er løypa over søreggen det gjeller; dér er det vanlig å bruke klatreutstyr opp og rapellere ned en hammer som kalles Pinnakkelen.

Opp og ned den vanlige vei fra V er det ikke bruk for klatreutstyr :) Se turbeskrivelse min fra 2008: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13481

Det er vanlig en diger snøfonn som tidlig på sommeren kan være et problem, men i slutningen av juli bruker den å være smeltet så mye vekk, at den på turen opp lett omgås høyre om.

Det er snøfonnen det ses tv på blide: Skaret.jpg , og på bilde: 106_0687-kopi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er løypa over søreggen det gjeller; dér er det vanlig å bruke klatreutstyr opp og rapellere ned en hammer som kalles Pinnakkelen.

Opp og ned den vanlige vei fra V er det ikke bruk for klatreutstyr :) Se turbeskrivelse min fra 2008: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13481

Det er vanlig en diger snøfonn som tidlig på sommeren kan være et problem, men i slutningen av juli bruker den å være smeltet så mye vekk, at den på turen opp lett omgås høyre om.

Det er snøfonnen det ses tv på blide: Skaret.jpg , og på bilde: 106_0687-kopi.jpg

Supert! Jeg fikk lyst på denne toppen da jeg leste rapporten deres i fjor ser du. Kommer nok til å dra fra Trondheim i kveld for ei lita uke i Jotunheimen:)

Hadde vært fint om noen kunne forklare i veldig korte trekk hvordan jeg kommer fram til utgangspunktet for turen. Er det en parkeringsplass på Berdalsbandet hvor det går merket sti fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står skrevet om rapeller her. Trodde det var slik at man ikke trenger klatreutstyr for Austanbotntindane jeg. Stemmer dette? Tenker å ta turen til uka, med isøks og sykkelhjelm som eneste "utstyr". Kommer jeg til kort med dette?

Hvor flink er du til å klatre og hvor høydesterk er du? Jeg gjorde det uten sikring, så det er fullt mulig, men du bør ha litt sjøltillit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Bjarne seier, er det ingen problem å finne ut kvar du skal parkere, eller kvar du skal gå. Det ser du når du kjem opp på Berdalsbandet. Det går fint å parkere langs vegen fleire plassar.

Dei fleste vil nok føle seg mest komfortable med sikring deler av normalruta tur/retur til Store, så sant ein ikkje er like høgdesterke som Bjarne, Mayhassen og nokre av dei andre som skriv her inne. Eg ville nok i alle fall tenkt meg om to gonger (og så snudd ned att :D ) før eg tok heile traversen utan sikring, slik som sistnevnte gjorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å gå der Bjarne gikk, og det ser ut som han begynte med Vesttoppen. Stemmer ikke dette? Så får jeg se an forholdene og ta det derfra. Ingen skam å snu her i gården, turen er fin uansett hvor langt man går :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å gå der Bjarne gikk, og det ser ut som han begynte med Vesttoppen. Stemmer ikke dette? Så får jeg se an forholdene og ta det derfra. Ingen skam å snu her i gården, turen er fin uansett hvor langt man går :D

Joda, det er vanlig å gå opp over Vesttoppen og ned samme vei. Ikke bland den sammen med Sydeggen, som for oss som ikke er på samme nivå som Mayhassen, krever sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.