Gå til innhold
  • Bli medlem

Med lasermåler over Visbreatinder 28. juni 2009


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Jeg var i tvil om det ble tur denne helga da ingen viste sin interesse for å være med. Målet mitt denne helga var egentlig Storgrovhøer og Storgrovtind. Da det kom en melding om at Morten gjerne ville på tur, men at han ønsket et annet turmål var saken grei. Visbreatinder hadde jeg ikke fra før,- og det var spennende med en rute opp til topps som kanskje ikke mange velger. Morten ville gjerne lasermåle N1 og N2 for å se om disse var over 10m i pf.

Værmeldingene var jo særdeles gode,- så det var liten tvil om at dette ville bli en flott dag i Jotunheimen. Jeg reiste kl 04.00 fra Gjøvik og plukket opp en trøtt Morten i Skrautvål. ;-) Etter å ha ligget bak en tysk bobil store deler av Leirdalen ankom vi endelig Leirvassbu ca. kl 08.00. Været var nesten for bra. Veldig varmt og vi var litt skeptiske til hvordan snøforholdene var innover Kyrkjeglupen, men snøen var forholdsvis fast de fleste steder. Denne dagen var endelig anledningen for å ta det litt roligere. Ikke stress i det hele tatt, selv om pulsen steg og svetten silte da vi begynte på selve stigningen oppover nordryggen til Visbreatinden.

La det være sagt med en gang....dette var en riktig artig rygg. En god del artig klyving og noen luftige punkter. Ikke spesielt vanskelig, men man får også brukt hendene en del. Denne turen kan anbefales til folk som vil ha en litt mer "spenstig" tur til Visbreatinden. Det er god friksjon på stein og fjell og utsikten når man er på ryggen er veldig fin. De siste høydemeterne opp til det første toppunktet på Visbreatinden er rimelig bratt, men fine tak gjør denne korte strekningen litt spennende og krydrer turen! De små toppene N1 og N2 på ryggen har ingen vanskeligheter, men kun grei klyving. Vi kan vel si at også denne turen på denne ryggen vil føles litt mer utsatt ved våte forhold. De luftige punktene kan omgås så det er bare å prøve seg. :)

Morten sto for målingene av N1 og N2 med meg som hjelpemann. N2 viste seg å ikke ha en primærfaktor på mer enn 9,5m så denne går vel da ut av listene...mens N1 har en faktor på ca. 10,5m og er altså godkjent.

Etter en del fotografering på toppen av Visbreatinden tok vi en pause på ca 1,5 timer og koste oss i det varme været. Temperaturen var nok over 20 grader også her oppe på 2234 moh.!! Kan man ha det bedre! Ura ned fra Visbreatinden mot Langvasshøe var stort sett helt snøfri. Vi fikk benyttet noen snøfonner mot Kyrkjeoksle og en veldig lett tur ned mot Leirvatnet. Denne lia nedover her hadde mye snø og vi løp og koste oss ned mot vatnet! En flott tur med passe tempo og tid til mye fotografering og prat!

Turfakta:
3 topper +en som neeeesten ble godkjent
Ca 8 timer
Ca 14km
Ca 1330 hm

post-2015-133474632561_thumb.jpg

post-2015-133474632582_thumb.jpg

post-2015-133474632592_thumb.jpg

post-2015-133474632599_thumb.jpg

post-2015-133474632606_thumb.jpg

post-2015-133474632616_thumb.jpg

post-2015-133474632633_thumb.jpg

post-2015-13347463264_thumb.jpg

post-2015-133474632647_thumb.jpg

post-2015-133474632653_thumb.jpg

post-2015-133474632659_thumb.jpg

post-2015-133474632665_thumb.jpg

post-2015-133474632673_thumb.jpg

post-2015-133474632694_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var dette på søndagen? I så fall satt jeg på samme tidspunkt på toppen av Kyrkja og fulgte muligens den samme reinsflokken som dere så. Var kanskje opp mot 50 dyr og de beveget seg langs Kyrkjeakslo i retning Leirvassbu. Var hvertfall en fantatstisk dag i fjellet. Kanskje litt varmt for min del men... Som du sier så var snøen fin å gå på bare man var litt forsiktig inne ved kantene og der snølaget var veldig tynt. Var også et par steder på nedturen der det var litt isete under slushlaget oppå. Men likevel kjempeforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det var for varmt Trango. Rett og slett for varmt. Siste biten tilbake til Leirvassbu visste jeg knapt hvor jeg skulle gjøre av meg. Det var nok samme reinsflokken ja, vi var i grunnen ikke så langt unna.

Nede ved Leirvsssbue spurte en gjeter oss om vi hadde sett rein. Ja? Hvor? spurte han? Kyrkjeoksle svart vi? Ikke Langvatnet? Spurte han. Nei! Da var det visst ikke interessant likevel.

9,6 og ca. 10,8 meter Jørn, men det er jo bare en detaljforskjell.

En kjempeflott stund på toppen var det og en herlig tur tross alt!!! Har aldri opplevd sånn bakerovn på 2234 moh eller deromkring i juni før.

Når vi kjørt over Valdresflye i kveldinga var det fortsatt over 20 grader der oppe. Pherw!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om jeg skal prøve å få tid til Visbreatinden en gang i sommer. Så fristende ut der jeg satt på "Kirketaket" og kikket opp på toppene rundt. ;-) Jeg har tinderanglet alt for lite i Jotunheimen så langt. Med skam og melde var Kyrkja min første 2000 meter i Jotunheimen. (rødme) Som en gryende 7-Summits samler så går ikke slikt an.

Og det er jo komfortabelt å ha det godt og varmt på topper også. Selv om det kan bli for mye av det gode, også her i det kalde nord. Husker en gang jeg var på Sølen. På toppen var det 30 grader og ikke antydning til drag i lufta. Det var faktisk så du nesten brant hendene under den lille klyvinga som er de siste meterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det var for varmt Trango. Rett og slett for varmt. Siste biten tilbake til Leirvassbu visste jeg knapt hvor jeg skulle gjøre av meg.

Tips til neste gang: ta av jakka og bruk shorts. Med mindre du skal svette deg ned i vekt til en boksekamp...

Litt alvor:

Kommer endringene i 2k-lista med i den nye "2k-boka til høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busken: Ja, det er jo liksom poenget med disse målingene det da. Mindre klær og solkrem som rewnner bort gir mer solbrenthet. Men ja dårlig logistikk. Skulle hatt hvit bomullstskjorte, hvit solhatt og hvitt svettebånd ala 1980-tallet. Men jeg er en djevel til dårlig og planløs pakking før tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.