Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til 2 personer


Ferskingen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er som dere ser av nicket, fersk i gamet når det kommer til friluftsliv, men det er noe jeg har tenkt å gjøre noe med. Har allerede "planlagt" en de turer med en kamerat av meg som er like gira, om ikke mer, på å komme oss ut i naturen.

Og da trenger vi ett telt, da vi lurte på å gå Hardangervidden i sommer/høst og telte.

Nå har jeg omtrent null peiling på telt, men jeg så et veldig rimelig telt avertert i Coop Obs sin tilbudsavis;

"Dovre tunneltelt. Pr stk kr 499,-. Prisgunstig telt med plass til 3 personer. Raskt og enkelt å slå opp. Godt egnet til bruk på sykkel-/fjellturer eller på campingplassen. Innertelt i pustende nylon, bagasjeplass i front, glassfiber stenger og vannsøyle 2000 mm. Mål: 2,45 x 1,85 m. Vekt 3,3 kg".

Det blir nok ikke aktuelt å telte så mye på vinterstid, men mer på vår/sommer/høst og da lurte jeg på om noen av dere har kjennskap til dette teltet eller kan si om det er ett ok telt utifra teksten.

Hvis det er bare tøys, er jeg gjerne interessert i forslag og evt. hva jeg skal se på/etter når jeg ser etter telt. Vi er da to som skal spleise på telt, så akkurat om dere mener et dyrere (nå er jo 500 kroner veldig billig) telt er verdt, kan jo det gå.

Vannsøyle på 2000mm sier meg egentlig lite, tåler det en natt med en del regn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

På hardangervidda er det mange turisthytter med merkede stier mellom seg, er dere nye i gamet så er det veldig greit å følge disse med tanke på navigering. Da kan dere også sløyfe teltet og heller ta med en lettere nød biuvak/tarp. Å legge opp til en selvfosynt tur med telt over hardangervidda som første tur kan bli litt tungt og drepe litt av tur opplevelsen deres, men for all del, skal dit selv i sommer, med eget telt;)

Ved valg av telt til den Norske fjellheimen så ville jeg heller tatt en tur i en sportsbutikk i stede for coop, xxl har mange fine tilbud på Helsport telt i blandt.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.... skal du på hardangervidda bør du kjøpe noe med brukbar kvalitet.. å kjøpe et telt til 500kr på obs er greit det men kommer du/dere ut for ordentlig uvær på hardangervidda så vil ikke jeg være den personen som ville anbefalt dette teltet.. blir som å sende folk på vidda å si at det ikke er no spesielt mye mygg der,, ikke gjør det .... hehehe,,opplevde selv uvær for et par år siden men da satt jeg og koste meg inne på Litlos turisthytte, og sånn ca. like etter midnatt sto det 2 stk. unge tyskere vettaskremte , søkk våte og slitne,, deres telt hadde bare blitt revet i filler,, dagen derpå så jeg teltet deres og det var sikkert kjøpt på lidl eller no..jaja dette er nå min mening.. ellers så finnes det mange telttråder her inne på forumet.. selv bruker jeg og kan anbefale exped venus II extreme.. good løkk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var det jeg sa til han også. (kameraten)

Vi er ikke helt uerfarne når det kommer til tur, men akkurat telting og det å orientere seg etter kart har vi (i hvertfall jeg) ikke noe greie på.

En hytte-til-hytte-tur på vidden tror jeg også virker veldig fint, men så lenge man har medlemskap i DNT kan man disponere alle hyttene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som DNT medlem kan du få kjøpt universal nøkkelen demmes, den koster ca 200 trur jeg. Med den kan dere låse dere inn i alle selvbetjente hytter til DNT, det finnes også betjente hytter og her er dørene opne for alle. Kjøper dere et turkart over området dere har tenkt å gå i så står alle hyttene merket her, samt beskrivelse. Andre fellesbuer og hvordan de er låst står også (som regel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det teltet selv faktisk. Det selges og som regel til samme pris på Sportshuset.

Teltet er helt greit til prisen. Har brukt det det både i plus og minusgrader. Mangler litt lufting til vinterbruk men for en natt eller så går det.

På hardangervidda ville jeg nok tenke meg om en gang før jeg velger det teltet. Passer bedre i marka med snillere vær og mer skydd for vind.

Fordeler:

Billig

Vekt er grei til å kalle det 3 manns. Dog er 2 nok i det.

Du slipper depresjon i lommeboka når første rift eller slikt dukker opp.

Enkelt å sette opp.

Ulemper:

Det har type "presseningbunn" som er stiv og bråker.

Glassfiberstenger, ikke så gode i kaldt vær og tyngre enn aluminium.

Fortelt har inngang på enden istedenfor siden så med noe store sekker der må du halveis krabbe over disse på vei inn. Fortelt er og lite.

Litt dårlig lufting ved "kondensvær".

Medfølgende pakkpose er trang. Se nøye hvordan det er brettet og rullet første gang du tar det ut. Stapping funker ikke på dette pga matriale i bunnen.

Om du da sammenligner med et telt til 4990 så blir nok ikke det 10 ganger så bra men det er og klare kvalitetsforskjeller.

jeg har dog ike brukt mitt så mye at jeg kan si så mye om slitasje.

Skal du ha billig telt så har Basecamp og et telt som heter Skarven. Finnes i 3 og 4 manns.

Det har vanlig type bunn som andre telt, alustenger, større fortelt hvor du kan velge inngang på ende eller på side, stormatter, veier og bittelitt mindre(3,1). Det er som regel på tilbud til rundt 1700. Er jo en del mer enn 499 men ikke så dyrt som andre telt heller. Tror dere vil bli vesentlig mer fornøyd med det.

2 jeg kjenner som har det og de har ikke noe å klage på hverken sommer eller vinter.

Ellers koster vel Helsport Nordmarka 2 kr 999 og 3 manns 1799 på xxl om dagen. Kjenner ikke de så godt selv men kanskje andre her som har testet de.

Hvis dere har tenkt å ha teltet i flere år så ville jeg vel brukt litt mer penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.