Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har gått opp Store Finnekneet fra vestsiden?


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tur til toppen av Store Finnekneet i Vefsn i sommer. Er det noen her som har gått opp dit fra vestsiden? Jeg har tenkt å kjøre med egen båt fra Alstahaug og legge til innerst i Sørfjorden. Overnatte der og starte tidlig. Tror det burde la seg gjøre som en dagstur. Forhåpentligvis er det også kaiplass for båten i området. Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gått opp fra vest men på kartet ser det helt greit ut. Har snakket med folk som har gått opp der (Enkelte går dit fra Visthus - som dagstur - kupert!).

Gikk en gang Litl Finnkne på langs, før vi gikk Store Finnkne. Litl Finnkne er definitivt mye brattere.

Om du ikke kommer opp av en eller annen grunn kan man gå litt mot nord og opp på nord- nordvest siden. Bare en km lengre.

Legger ved et bilde som illustrerer ganske godt hvor bratt det er - bildet er tatt i fra Vistfjella, og Store Finnkne er til venstre.:

IMG_1292.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erlend!

Jeg har besteget lille Finnkneet fra vest, og det var en krevende tur. Jeg tenker da først og fremst på terrenget, som for det meste består av glattskurt og vegetasjonsløs granitt.

Du skriver at du vil starte i Sørfjorden. Det mener jeg er et bedre alternativ enn å starte på Visthus, slik jeg gjorde.

Aunskardet innenfor Visthus ser i og for seg spennende ut på kartet, men er fryktelig å ta seg gjennom (mye grovkornet urd, bratte skrenter man må åle seg forbi, osv). På min tur 01.07.2007 nærmet jeg meg de to Finnknean fra sør, og det er ikke noe jeg vil anbefale.

På sørsida av store Finnkneet er det et område med flere tverrgående kløfter, som jeg rotet meg borti. Men jeg tror du unngår disse kløftene ved å bestige Finnkneet fra vestsida.

Hvis du skulle komme over noen røde T-er, så ikke forsøk å følg dem. T-ene er små og usammenhengende, og det er ofte tilnærmet umulig å se fra den ene T-en til den andre. Ingen Thor Bergesen-merking a la Søstrene med andre ord.;) (Personlig liker jeg ikke røde T-er i det hele tatt, men det er en annen sak.)

Trond

post-1651-133474621508_thumb.jpg

post-1651-133474621513_thumb.jpg

post-1651-133474621519_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver: Har sett bildene fra turen din. Ser helt fantastisk ut i det området. Gleder meg som en unge!

TL: Har lagt ved et bilde tatt fra toppen av Kvasstinden og et kart med ruteforslag. Synes det ser relativt greit ut fra vest utfra topografien på kartet og bildet. Gikk du rett vestfra? Skal antageligvis gå sammen med en venn som har litt høydeskrekk, så vi går heller lengre enn bratt.

post-5477-133474621524_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser dette er et gammelt tema, men jeg håper turen ble flott. Jeg bor i området, men har aldri vært på toppen av Finnkneene, kun ved Finnknevatnet en rekke ganger. Da har jeg alltid gått opp fra Hundålvatnet. Har hørt fra dem som er kjent med landskapet mellom Sørfjorden og Storfinnkneet, at man må gå litt sørover på høydedraget opp fra fjorden for å runde enden av en litt ugrei dal.

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.