Gå til innhold
  • Bli medlem

Myggmiddel barn.....


Anbefalte innlegg

Er for øyeblikket så heldig at jeg er hjemme og har pappapermisjon sammen med sønnen min.

Vi prøver å kose oss med turer i skogen, han sitter i bæremeis.

Snart begynner jo mygg og knott å dukke opp, har dere erfaring med noen form for myggmiddel som fungerer uten å være skadelig for små barn??

Ser ikke for meg at han godtar et heldekkende myggnett foran ansiktet.....

Takker for svar på forhånd....

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smør gutten inn med Eurax. Dette er egentlig et kløestillende middel, som ser ut til å holde mygga vekk.

Har brukt det på egne barn. Er generelt sjepisk til store doser DEET, DDT og andre skumle saker på småtroll.

Min personlige favoritt er bekastift. Lukter ihvertfall hjemmekoselig av den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde også hørt at Eurax skulle funke som myggmiddel, og ikke bare som kløstillende. Han var glad jeg hadde med meg myggmelk. Testet Eurax selv, og fikk akkurat like mange myggstikk på den leggen med Eurax som den uten. Heldigvis for meg klør ikke stikkene jeg får, så det er kun fordi jeg synes myggen er plagsom at jeg har med myggmiddel på tur.

De siste tre årene har jeg brukt Autan (gul med rødt lokk) kjøpt på apoteket i stick-form. Den holder myggen unna, og har en bedre effekt på knotten enn det jeg synes DEET har. Autan finnes også i "barne-utgaver" på apoteket, da i hvite flasker med rødt lokk (om jeg ikke husker feil)...

Ellers finnes det jo såkalte "naturprodukter" med sitronolje og annet rart. Jeg har til gode å prøve noe som virker. Bestefaren min har en boks med noe svart, tjærelignende guffe i, som han kjøpte av en same engang på 80-tallet. Den funker kanskje, men vi kom aldri til et sted med så mye mygg at vi var villige til å kline oss inn med den guffa. Hadde vel krevd en blanding av Zalo og salmiakk for å bli ren igjen etterpå 8)

Til klær har LifeSystems en impregnering som skal holde stikke-dyr unna. Hvor sundt det er skal jeg ikke uttale meg om, men man får kjøpt det på Nomaden, og er vel tenkt brukt av folk som skal til steder der myggen kan gi deg alvorlige sykdommer. Merker at de fleste myggstikkene jeg har er på skuldrene der myggen fint stikker gjennom den tynne ulltrøya, så om tøyet kunne impregneres hadde det jo vært strålende. Men igjen, stikkene mine klør ikke, så det er for andre jeg nå tenker...

MEN, er det noen som har noen gode råd til noe som faktisk virker mot klegg? Eller den bitende flua som surrer rundt enkelte steder i Femundsmarka? De to bryr seg ikke det minste om hverken Autan eller DEET :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da korken på min 100% DEET flaske smeltet, søkte jeg på nettet etter artikler om virkninger av DEET. Fant en seriøs artikkel som påstod at barn har dødd av DEET (snakk om å smøre inn hele kroppen). Man bør absolutt være forsiktig med DEET.

Selv bruker jeg DEET. Synes Autan har for kort virkning. Har også god erfaring med Permitin, som du sprøyter på utstyr. Myggen holder seg på 1/2-1 meters avstand Produsentene påstår at det skal funke i flere måneder, jeg syntes effekten avtok seg etter kortere tid. Permitin er vel enda farligere enn DEET. Svaneapoteket som jeg kjøpte Permitin fra fører ikke stoffet lengre. Noen som vet hvor man kan kjøpe Permitin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.