Gå til innhold
  • Bli medlem

Arne Næss Sr er død


Anbefalte innlegg

Annonse
Jeg var så heldig å treffe han en gang han var her. Artig.

Anbefaler intervjuet i Dagbladet. "- Visste dere forresten at ett uendelig tall ikke er større enn et annet uendelig tall?"

http://www.kjendis.no/2009/01/13/kjendis/arne_ness/dodsfall/4357965/

Virkelig synd at han er borte.

Mja, det är väl inte riktigt helt sant, mängden av alla reella tal är "större" än mängden av alla reella heltal vad jag förstår.

http://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_set

Men han har skrivit en bok "Moderne filosofer" som jag tyckte mycket om. Ett liv levt till fullo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Vi trenger flere folk som ham fordi filosofien ikke tas alvorlig men ofte ender opp som kuriosa forbeholdt "intellektuelle" eller noe man kommer trekkende med bare når man vil insistere på at man er et friluftsmenneske.

Næss sto for en filosofi for hvermannsen som burde i allefall vært vurdert nok av de fleste til at man nettopp ikke trengte flere som ham. Det er ganske grunnleggende hvor viktig tanken og helheten er, og hvor "lite" det/den enkelte individ/person betyr. Arne er gått over fjellet og det er slik det fungerer. Litt trist er det jo, men ingenting å heftes ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på foredrag med Arne Næss sr en gang. I pausen kom han bort til meg pikket meg på skulderen. Da jeg snudde meg sa han: "Du må aldri slutte å smile slik du gjør"

En merksnodig opplevelse. Da jeg kom hjem leide jeg noen bøker av han på biblioteket. Det ga mersmak og flere har det blitt. Jeg har verdsatt tiden med disse bøkene. Og jeg skal ikke slutte å smile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, det är väl inte riktigt helt sant, mängden av alla reella tal är "större" än mängden av alla reella heltal vad jag förstår.

Er nok sant allikevel. Et uendelig tall delt på et annet uendelig tall = 1. Altså må de to uendelige tallene være like store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok sant allikevel. Et uendelig tall delt på et annet uendelig tall = 1. Altså må de to uendelige tallene være like store.

Det handlar om storleken vad gäller uppräknelighet, alla reella heltal ...., -2,-1, 0, 1, 2,... är ju oändligt men uppräkneligt. Men inte alla reella tal, i vilket ingår alla reella heltal.

Så om man försöker räkna alla reella tal med att "numrera", eller så att säga para ihop dem, med alla reella heltal, räcker inte heltalen till.

Alltså är det vissa oändligheter som är större än andra.

För den som gillar att fundera över detta rekomenderas den gamla välkända tankeleken: http://en.wikipedia.org/wiki/Hilbert%27s_paradox_of_the_Grand_Hotel "Hilberts Hotell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok sant allikevel. Et uendelig tall delt på et annet uendelig tall = 1. Altså må de to uendelige tallene være like store.

Uendelig er ikke et reelt tall, og man kan dele eller gange med det på samme måte som reelle tall (f.eks 0,1, 2/3, pi, e eller 983475893).

Begrepet 'uendelig tall' er vel ikke helt presist akkurat. Det er ikke et kjemdedigert reelt tall for da er det ikke uendelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uendelige tall er vell noe som så vidt er "definert" og veldig uforståelig (Et slags begrep). Det er utenfor vår tankeevne uansett. Og er et tall som er uendelig større enn et uendelig tall, er uendelig større enn det uendelige tallet.

Uendelighet er ikke uendelig før vi ikke forstår det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke holde dere til topic?

Det er bare noe som kjennetegner dette forumet, jeg har lært å ikke irritere meg lenger :)

Når det gjelder personen selv, syns jeg han hadde noen interessante synspunkt og meninger, men også mye tull syns jeg.

Artig fremtreden i filmen Loop, kjekk film for de fleste på forumet vil jeg tro.

Det som jeg husker best, er kanskje holdningen i forhold til Jr. sin død, interessant tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man i denne stund filosofere litt over livet.

Arne Næss var vel aldri i ekstrem god form, men holdt vel et jevnt tempo gjennom livet.

Jon Tvedt døde dagen for Arne Næss under motbakkeløptrening.

Han måtte vel være en av Norges best trente personer.

Likevel når han ikke halve alderen til filosofen.

Ja livet er forunderlig...... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden filosofi var noe Arne Næss var svært opptatt av, er det vel ikke så galt å filosofere litt over uendelighetsbegrepet i en slik sammenheng.

Vil bare opplyse for de uinnvidde at Lars Monsen nå har greid å telle til uendelig. To ganger til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder personen selv, syns jeg han hadde noen interessante synspunkt og meninger, men også mye tull syns jeg.

Kan du være så snill å nevne interessante vs. 'mye tull' synspunkt og meninger til Arne Næss? Ble veldig nysjerrig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.