Gå til innhold
  • Bli medlem

CRAPA MOBIL


Nobody

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var på tur i helga, tempraturen lå på null grader til et par minusgrader. Det som skjedde var at mobilen frika ut, vet ikke hva det var som gjore det. Men morgenen etterpå så funket den, hadde hat den i soveposen også sånt.

Og det som skjedde var det den slo seg av etter at den at seg selv ringt til folk, skrev inn tall og ringte til og trykket seg rundt på mobilen av seg selv. Jeg klarte og overkomandere den nok til at vi fikk ringt og sakt i fra om at det var i stykker, mens jeg snakket så slo den seg bare av. Jeg slo den på igjen, så kom jeg til der jeg skulle skrive PIN koden, med den skrev fortsatt bare inn tall og trykket Enter. Jeg prøvde og holde den i sjakk, men så glemte jeg meg vekk. Det gikk tre forsøk og så var mobilen låst og jeg trengte PUK koden, den lå jo hjemme i papirene til mobilen (Nå som jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg hadde kastet dem) :D

Er det noen her som har opplevd lignende, for meg er det helt vilt at en mobil kan finn på noe sånt. Noen som har opplevd det og har tips til måter og eventuelt unngå det om det er mer vanlig en jeg tror?

- Martin Th.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på dei problema som oppstod, skyldes nok dette fukt/kodens i telefonen. Spesielt kontaktflater og nokre vitale deler på kretskortet tar fort skade av dette. Telefonen blir då veldig utstabil, den kan slå seg av/på, spele av lyd, bryte samtalar etc. Dette kan oppstå på nær alle typar mobiltelefonar, med midre den er lagd for å tole dette.

Er det ein Sony Ericsson telefon, sjå etter eit raudt eller kvitt felt på batteriets side. Er det raudt, har batteriet (og telefonen) fått seg ein dose fukt/vatn. Dette går ofte ikkje inn under garanti eller reklamasjonsordningar, med visse unntak.

Mi erfaring er at visse Nokia modeller tåler meir fukt enn tilsvarande Sony Ericsson, men det er store skilnader frå modell tl modell.

Min Nokia N73 vart ustabil etter at den vart ganske så våt i lomma, det trakk vatn inn i skjermen og på kretskortet. Den vart frykteleg ustabil. Fekk såvidt starta den igjen, tok backup og lot den ligge varmt utan batteri og lokk i eit par dagar (+30 grader oppå ein lampeskjerm, pass på brannfare). No er den nesten like god som før.

Eg plar oppbevara telefonen inni ei veske eller eit tøystykke, deretter i ein vasstett lomme. Tøystykket tar då til seg mykje av den kondensen som kan oppstå, utan at det skadar telefonen noko særleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, var Sony Ericsson jeg hadde.. hehe uflaks!

Mobilen er jo nå låst, pga da jeg skulle inn på den igjen så fikk forsøkene på PIN koden (Så når jeg kom hjem så tror jeg papirene med PUK koden er kastet eller noe.. Men tror jeg skal kjøpe en ny en, har tenkt på en LG telefon. Denne her:

http://images.gfx.no/504/504495/lg_ks360_side1-564x376.jpg

Å tror du om den? Er jo en litt fansy mobil, mulig den tåler mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,litt snodig at Nokia er så populær.. :) De har jo operert med opptil 60% feil på noen modeller... Vi kjøpte noen på jobbe i fjor, spør meg ikke om modellnavn men de skulle være robuste, tilnærmet vanntett og støtsikre.. stort sett alle er nå byttet p.g.a. softwarefeil.... :lol: Jeg har enda en gammel Siemens M35i og den ser ut til å overleve det meste :D Det rare er at den ser ut til å ha bedre dekning enn de fleste andre også..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ofte de gamle mobilene med lite ekstra ting som kamera osv som holder lengst.. Jeg skal kjøpe ny mobil med YouTalk nå, så kan jeg bare bygge hvert år.. :) Jeg har alltid vært veldig forsiktig med mobiler så de holder lenge for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,litt snodig at Nokia er så populær.. :wink: De har jo operert med opptil 60% feil på noen modeller... Vi kjøpte noen på jobbe i fjor, spør meg ikke om modellnavn men de skulle være robuste, tilnærmet vanntett og støtsikre.. stort sett alle er nå byttet p.g.a. softwarefeil.... :evil: Jeg har enda en gammel Siemens M35i og den ser ut til å overleve det meste :D Det rare er at den ser ut til å ha bedre dekning enn de fleste andre også..... :D

Stemmer godt med hva som står her det (noen år denne nå, fra 2004, men oppdatert i 2006):

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2004/1077794773.63

Mulig det har endret seg siden da, ikke vet jeg, men Nokia var ledende da, og ingen av de 25 spurte selgerne ville anbefale Nokia. Likevel var, og er muligens :?: , Nokia markedsledende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt her tidligere, om du ikke må ha kamera på tlf. - sjekk Sonim!

Jeg har en XP1, de har også hadt noen småproblemer, men 3 års nesten ubegrenset garanti.

Og da mener de GARANTI, de gir deg enn ny tlf, ingen ventetid på reparasjon.

Nå er vel XP3 ute på markedet, løp og sjekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg plar oppbevara telefonen inni ei veske eller eit tøystykke, deretter i ein vasstett lomme. Tøystykket tar då til seg mykje av den kondensen som kan oppstå, utan at det skadar telefonen noko særleg.

Det hender jeg tar vare på noen av de små silikonposene som ligger med elektronisk utstyr. Disse suger opp fuktighet. Har som deg telefonen i en pose i ei vanntett lomme, og har også et par slike silikonposer oppi. Smart med det tøystykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev:

Det hender jeg tar vare på noen av de små silikonposene som ligger med elektronisk utstyr. Disse suger opp fuktighet. Har som deg telefonen i en pose i ei vanntett lomme, og har også et par slike silikonposer oppi. Smart med det tøystykket.

Et lite tilleggstips er å gjøre det samme med bilnøkkelen dersom du har en moderne elektronisk en. Disse tåler ikke mye fukt, og er rådyre å erstatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.