GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Swix har slik tjÊre , spÞrr pÄ sportsforretning. Ellers kan du jo

spÞrre pÄ RÞnning treski, www.treski.no

Hva er det for tresÄle pÄ skia? Er det redwood skal de vel i prinsipp ikke tjÊres.

Anders

Skrevet
Noen som har gode tips om hvordan man preparerer treski best mulig?

Ikke nĂždvendigvis 100% seriĂžst;

1. Vask og rens skiene

2. Heng de pÄ veggen i boden eller garasjen eller ett annet sted de pynter opp

3. Ta buss til nĂŠrmeste sportsbutikk og kjĂžp ett par ski

:P

EDIT: slang pÄ en smiley for ikke Ä erte pÄ meg nasjonalromantikerne :D

• Liker 1
Skrevet

3. Ta buss til nĂŠrmeste sportsbutikk og kjĂžp ett par ski

:!:

EDIT: slang pÄ en smiley for ikke Ä erte pÄ meg nasjonalromantikerne :D

bare for Ä finne noen Ä erte pÄ meg:

Bussen? man kjĂžrer da bil! det skal da vĂŠre standsmessig!

:twisted:

Skrevet

bare for Ä finne noen Ä erte pÄ meg:

Bussen? man kjĂžrer da bil! det skal da vĂŠre standsmessig!

:D

Vi nasonalromantikere kjĂžper da ikke det ferdigproduserte skvipet.

Vi brenner vÄr egen tjÊre :wink:

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk ikke sÄ dumt Ä lage den selv, for da kan man velge hvilken del av tjÊra man bruker. Viktig Ä bruke relativt tynn tjÊre, og nÄr man "brenner" den selv kan man skille den tynnere Þverst (tjÊrelÄgen) fra den tykke under. Det er ikke vanskelig, men feil Ärstid nÄ..

Men til impregneringen: Legg tjÊra tynt og varm den inn i sÄlen. Gjenta et par-tre ganger, sÊrlig i endene der slitasjen blir stÞrst.

• 8 Ă„r senere...
Skrevet
PÄ 1.12.2008 den 21.53, Øystein_S skrev:

Noen som vet hvor man fÄr kjÞpt tjÊre som egner seg til dette formÄlet?

Leita i dag etter sÄdan jeg ogsÄ, men fant den bare her: digitaltmuseum.no/011022739870/skiimpregnering

Mulig jeg traff dÄrlig med sÞkeord, vet ikke, men er vel ikke sÄ rart om tjÊre for impregnering av treski ikke er sÄ lett Ä oppdrive nÄ.

Fant et alternativ over grensen hos: https://www.skistart.com/nor/start-tjaere-til-treski.html

De leverer til Norge, priser inkl. moms. Frakt kommer i tillegg (sender med Post Nord). Ble NOK 236,50 for 1 boks/flaske med frakt.

Skrevet

Bare jeg som har impregnert Natoplanker her 😁
Som skrevet over:
Varm tjÊre, smÞr pÄ med pensel og tÞrk av med tvistdott.
La skiene tÞrke en stund og gjennta til sÄlen er mettet.
Jo mer man metter sÄlen jo mindre sjanse for at sÄlen trekkervann og at skiene iser og kladder
bare som treski kan.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tipset. Har impregnert bÄde Natoplanker og "egne planker" fÞr. Men ikke sÄ ofte man gjÞr slikt, og nÄr man trenger tjÊre...vel sÄ ikke var det ikke sÄ lett Ä finne.:)

Skrevet

Ooops............
Glemte biten med Ă„ varme tjĂŠra nĂ„r den er smurt pĂ„ skiene â˜ș
Kansje de pÄ RÞnning treskifabrikk har tips om hvor man fÄr kjÞpt tjÊre? (Bare en tanke)
Swix I21 er tjĂŠre for treski fant jeg utved hjelp av Google :)

swix.jpg

Skrevet

Helt unÞdvendig Ä kjÞpe dedikert tjÊre til skibruk. GÄ pÄ hvilken som helst velassorterte fargehandel (eller Biltema for den saks skyld).

Hvis sÄlen varmes med gassbrenner etter at tjÊra er pÄsmurt, sÄ trekker tjÊra lenger inn i skien, og skien holder lenger uten Ä begynne Ä trekke vann. BÞr gjentas noen ganger for Ä fÄ det skikkelig inn.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke sÄ mange par treski at jeg trenger sÄ mye, sÄ da plages jeg ikke av Ä koste pÄ meg tjÊre dedikert til formÄlet. Ingen eksperimentering altsÄ. SkjÞnt nÄ fant jeg nÄ ikke den gode gamle Swix boksen som vi har brukt fÞr, sÄ litt eksperimentering blir det jo likevel da.  Men det gÄr sikkert Ä bruke generisk ogsÄ. som du sier Lompa. Et godt tips det for den som vil prÞve er det. Kanskje et produkt som dette kan brukes?: https://www.maxmaling.no/utvendig-maling/beis/tjaere/tyrilin-tretjÊre-1-liter-detaljer.. FremgangsmÄten du beskriver er ogsÄ den vi alltid har brukt. Dette har "gÄtt i arv".  Men dette er jo ikke noe man gjÞr for ofte. Et par dÄrlig impregnerte treski kan jo vÊre et alternativ til dagens smÞrefrie. (Ising gir feste, og tilsvarende mindre god gli.)

Skrevet
14 timer siden, zimwalker skrev:

Et par dÄrlig impregnerte treski kan jo vÊre et alternativ til dagens smÞrefrie. (Ising gir feste, og tilsvarende mindre god gli.)

Gjennomtrukket av vann blir de en kg tyngre, sÄ man fÄr god trening ogsÄ.. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sÄpass gammel at jeg har konkurrert pÄ treski, og har derfor preppet bÄde hopp- og langrennski med tresÄle.

Ironisk nok sÄ fikk jeg premie fÞrste renn jeg gikk pÄ glassfiberski, og den som delte ut premien var selveste Magne Myrmo, siste verdensmester pÄ treski :)

• Liker 6
Skrevet
42 minutter siden, Lompa skrev:

Gjennomtrukket av vann blir de en kg tyngre, sÄ man fÄr god trening ogsÄ.. ;)

Trekker man i tillegg forsvarets gamle trepulk sĂ„ vil jeg pĂ„stĂ„ at man fĂ„r mer enn nok trening 😂

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg husker at min far smurte inn sÄlen pÄ familiens ski med tjÊre og la dem i solen for at solen skulle varme dem. Selv har jeg brukt gassbrenner til Ä varme tjÊre med under skiene. Det eneste du mÄ passe pÄ da er at det ikke blir for varmt for da brenner du merker i sÄlen. Ellers sÄ kan tjÊre tynnes med terpentin og da trekker den lettere inn i treverket. TjÊre som er laget for ski er ofte tynnet ut slik at den trekker bedre inn i treverket uten bruk av varme, men hvis du kjÞper tjÊre hos en farvehandel eller en skipshandel sÄ er ofte denne sÄ tyktflytende at den bÞr tynnes noe eller varmes inn i treverket.

Min bestefar brukte tjÊre pÄ hytta si. Den ble malt med tjÊre som var tynnet med terpentin, og nÄr sola varmet hytteveggene sÄ luktet det tjÊre over hele omrÄdet. TjÊre var i tidligere tider ganske kostbart og pÄ gamle skuter ble tjÊre brukt blant annet til Ä impregnere tauverk og til Ä tette mellom plankene i skipsdekket fÞr det ble natet med smeltet bek. (I dag nates vel trebÄtdekk mest med Tech7 eller andre syntetiske greier.) En sommer dykket jeg for Norsk SjÞfartsmuseum og var med og gravde ut et gammelt skipvrak utenfor Farsund. Om bord i dette vraket var det to tÞnner med tjÊre. Den ene var Þdelagt, og dette brune "svineriet" klistret seg til dykkerutstyr og alt annet utsyr som ble brukt nede i vraket, men den andre ble tatt opp. Trykkforskjellen mellom vannet og tÞrt land gjorde at tjÊra kom tytende ut av tÞnna. Jeg har enda en liten prÞve av denne tjÊra liggende et sted.

Endret av REs
  • Liker 2
Skrevet

Har du tenkt deg ut pÄ vÄtt fÞre er det bare Ä legge skiene i "tjÊrebad" sÄ sÄ fÄr mettet de helt og holdent..

Jeg har fortsatt mitt dĂ„rligste skiminne fra barndommen nĂ„r jeg mĂ„tte GÅ ned bakkene pĂ„ Geilo med vasstrukne treski i pĂ„skeslushen.. Hver eneste meter jeg gikk av alle de 15 kilometrene over fjellet der snĂžen var tĂžrr, gledet jeg meg til bakkene..

:-)

• Liker 3
Skrevet

Vil tro de fleste som har gÄtt pÄ treski noen Är har erfart det samme. Men med godt preparerte ski .... En annen ting enn treski som iser og klabber som kunne ta skigleden fra unge poder var foreldre (les fedre) som kjÞpte ski som ungen kunne "vokse i". AltsÄ ski som var for lang. Solgte ski selv en gang og da var det noksÄ vanlig at folk  (les menn) kom inn Ä skulle ha ski som ungen kunne "vokse i".  Da sa jeg noe slikt som at "hvis du vil ha en unge som aldri fÄr den gode mestringsfÞlelsen og blir glad i Ä gÄ pÄ ski, sÄ kan du kjÞpe ski som nÄ er alt for lange ja.... men hvis....".  Mange forstod og handlet deretter, men dessverre ikke alle.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.