Gå til innhold
  • Bli medlem

Skinnarbu-Tyin


Henrikp

Anbefalte innlegg

Skal gå på ski fra Skinnarbu (Rjukan) til Tyin over Finse i vinter sammen med et par kollegaer.

Planlegger å gå i februar.

Noen som har erfaringer rundt spørsmålet pulk/ ikke pulk i området? Det er jo flatt og fint over vidda, deretter noe mer kupert. Har gått over vidda før, da med pulk.

Tar gjerne mot råd rundt type pulk også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott, det var det jeg også tenkte. Det er vel litt tunggått snø i den tiden men det får bare gå...

Noen som har tips om hvor det er mulig å få en deal på pulker? Vi trenger absolutt ikke kjøpe, er det noen som event leier ut i Oslo..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med Parispulk over Hardangervidda i år.

Opp fra Ustaoset og ned til Rjukan tok jeg sekken på ryggen og bandt Parispulken utenpå.

Resten av turen lå sekken i pulken og jeg trakk pulken i klartetau, brukte et gammelt hoftebelte.

Dette fungerte VELDIG VELDIG bra.

Endte opp med å trekke alt fellesutstyret fordi det gikk så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt, men avstand fra min rygg til pulken var kanskje 3 meter.

Må ha litt avstand slik at den ikke for raskt tar deg igjen i nedoverbakkene.

I nedoverbakker tok jeg tak i tauet og kjørte pulken ved siden, deg fungerte bra.

Hadde et par velt, det er viktig å tilstrebe lavt tyngdepunkt.

Jeg bant også en bilstrikk midt på tauet, for å få "fjæring".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur!

Har brukt Paris en del og har gode erfaringer. Sørg for å ha minst 3 meter drag , såfremt du ikke går i skau går det greit. Som kapt11 tar jeg også tak i draget og holder pulken på sida utfor. Pakk lavt! eller kjøp to og bruk den ene som lokk!

Her er en link til Even som harmodifisert Parispulken

http://www.ifriluft.net/content/view/246/89/

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på året gikk du Bjørn Even?

Mye løssnø, eller lettgått?

gleder meg skikkelig merker jeg :D

Laussnø i høgfjellet er eit forbigåande fenomen i forbindelse med nedbør. Litt vind snøen er fast i løpet av få dagar. Så turen er nok å rekne som lettgått, til tross for noko opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min Paris pulk fikk hull på veien der det var litt for mye grus og litt for lite snø ifjor, bare sånn at du er litt obs på det! De tåler mye, men skal helst unngå stein og grus... Det tok heller ikke langt tid før pulken virket litt tung (30 min..). Må se å skaffe ny. Anbefaler sterkt 'modding' av pulken med aluminium/pvc rør istedenfor dragtau, skal gjøre det på neste paris innkjøp. Mange løsninger på det, google is your friend... :) Andre 'mods'/forbedringer inkluderer aluminiums skiver/'keels' på godt norsk som forhindrer velting på skrå terreng. Kanadisk og yankee websider på dette her. Ikke nødvendig med ekstremt dyre løsninger fra fjellpulken? osv...

Hope that helps..cookie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vi vurderer å ende opp i Hemsedal i stedet for Tyin.

Noen som har gått Iungdalshytta - Hemsedal?

Tenker da spes på om Gyrinosvatnet et regulert/ farbart (normalt)

Gyrinosvatnet er farbart det meste av vinteren, men hald deg vekk frå sundet mellom Gyrinosvatnet og Flævatnet, for der går isen etter kvart opp att når vannstanden går ned og det vert strøymt.

Men dersom været er fint, er det jo mykje finare å gå oppå Skarvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.