Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellom Nord-Norge og Sør-Norge - 9 dager i fra Kongsmo til Mosjøen


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

norge1.JPG
Fjellområdet jeg skal vise noen bilder i fra - ligger i mellom Namdalen og Bindalsfjellene og videre nordover i mot Tosen. Dette er et område som er svært lite besøkt. Her er det ingen turrapporter i fra før, hverken her på Fjellforum eller andre steder. Her er det ingen Norge på langs vandrere, eller stier eller koier eller Jeger og Fiskeforeningshytter. Nei, området er skånet for det meste og kanskje utilgjengelig? Men det er vel øyet som ser. Er man villige til å bære huset på ryggen, og gå noen høydemetre er det meste tilgjengelig. Her har fjellene navn slik som Skijlevaajjantjahke og vann med navn som Njøølvenguevtelenjaevrieh. Man kan få krøll på tunga av mindre, men området har vært mye brukt av samene i gjennom mange hundre år.

Midt i kjerneområdet ble det foretatt en vannkraftutbygging på 70 tallet, og denne reguleringen tok blant annet knekken på et av de flotteste fossefallene i Norge, nemlig Ringfossen med mellom 200 - 250 meter loddrett fall! Dette er nå bare et stort stygt svart juv - en påminnelse om hva som skjer når vi mennesker tukler med naturen - kanskje?

I dette fjellområdet er det nå planer om å bygge ut vindkraft. Hele 72 Vindturbiner er ett alternativ - over 100 meter høye. I tillegg - for å skape arbeidsplasser i kommunen Bindal - planlegger man å bygge vei inn i den lange og vakre Åbjøradalen og videre innover disse fjellområdene. Dette vil rasere hele området. Disse vindmøllene vil vises i fra det meste av fjell på Sør-Helgeland. Og dette er i et område av landet der vi har stort kraftoverskudd..

Ofte er det sånn at man ser et bilde i fra en plass og tenker" Hmm.. hit kunne jeg tenkt meg å vært en gang". Og kanskje gjør man det også, men da kan bildet ha blitt forstyrret av veier og kraftlinjer og vindkraftverk. Det er slik mange steder - ikke bare her. Så dette er en generell oppfordring om å ta turen før bildet og idyllen blir forstyrret. Det er jo tross alt originalen som er best. Det var også dette som var målet for oss: Å bli kjent, samt å oppleve området før det kanskje blir enda mer rasert.

Vel - turen vi tok varte i 9 dager og vi gikk over 15 mil samt svært mange høydemetre. Området er kupert og det er ikke meningen at man skal gå disse fjellene på langs tror jeg. :) I fra Kongsmo starter man med å gå 900 høydemetre opp til Høylandets høyeste fjell (Nonsfjellet), og deretter er det bare kupert det meste. Vi passerte også Bindals høyeste fjell (Kvannlitinden 1095) og forbi Vevelstads høyeste fjell (Vistkjerringa). Vi hadde nok 8-900 høydemetre hver dag i gjennomsnitt.

Vi traff ikke ett menneske på turen selv om det var godt vær og start av jakta. Vi hadde 2 overnattinger på grensa mellom Nord og Sør-norge midt på vannskillet og grensen, noe som nok er ganske så spesielt.
Jeg har kun skrevet del 1 av denne turrapporten - nemlig i fra Kongsmo til Tosen. Del 2 jobber jeg med så jeg legger vel ute noen flere bilder når jeg er kommet så langt. Del 2 blir da selvfølgelig Lomsdal-Visten på langs.

:roll::mad::arrow:http://kjiver.no/kongsmo1.htm

post-497-1334745859_thumb.jpg

post-497-13347458591_thumb.jpg

post-497-133474585929_thumb.jpg

post-497-13347458596_thumb.jpg

post-497-133474585973_thumb.jpg

post-497-133474585985_thumb.jpg

post-497-133474585996_thumb.jpg

post-497-133474586005_thumb.jpg

post-497-133474586014_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Flotte bilder!

Området ser flott ut, er det noen kommunetopper der ?

Vi gikk over Nonstinden (Høylandet) og Kvannlitinden (Bindal). Vi passerte ikke så langt i fra Breivasstinden og bare 200 høydemetre under Vistkjerringa (Vevelstad) (Vi gikk ikke opp der da det var regn da vi passerte).

Området er flott og vilt og lite besøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tur og landskap.

Har syslet med planer om en tur omtrent fra sluttpunktet deres og over til Sørfjorden etter som min oldemor kom derfra. Har du oversikt over mulige ruter over der?

Jada. Ville benyttet meg av Lavasshytta da (om du ikke vil bære telt). Kan lånes av Vefsn Jeger og Fisk (finnes på nett).

Ruten blir da den samme som for de som skal på Store Finnkne. Altså opp Fjellskardet ved Mosjøen og til Lavasshytta på dag 1, Deretter over til Sørfjorden, eventuelt over Store Finnkne på turen. Det er kortest. Må ordne med båtskyss ut igjen, om man da ikke går over til Visthus eller lignende, eller returnerer samme vei. Jeg vet ikke om det bor folk i Sørfjorden lenger, men det er vel heller tvilsomt. Uansett kan jeg love at det fjellområdet er svært lite besøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder, fra et flott område.

Men vil kanskje si at dette område er like så vakkert på vinteren,

som på sommeren, hele strekningen fra Kalvvatnan og over Tosen og til

Grane, Vefsn og til og med Vevelstad er et unikt område.

Anbefales for snøscootersafari, meget flott og variert terreng der man

kan utfolde seg med snøscooter.

Har kan man også treffe på samene med helikopter og snøscooter, så man kan

slå av en prat med.

Hender også det slenger innom et redningshelikopter for å hente bortkomne byfolk :D

Flott område rett og slett.

Legger ved et bilde fra baksiden av middagstinden.

post-2625-133474586047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Midt i kjerneområdet ble det foretatt en vannkraftutbygging på 70 tallet, og denne reguleringen tok blant annet knekken på et av de flotteste fossefallene i Norge, nemlig Ringfossen med mellom 200 - 250 meter loddrett fall! Dette er nå bare et stort stygt svart juv - en påminnelse om hva som skjer når vi mennesker tukler med naturen - kanskje? "

- Du får ta deg en fjelltur i helga da, tenker du får rikelig anledning til å nyte utsikten til en del fossefall..

"Ofte er det sånn at man ser et bilde i fra en plass og tenker" Hmm.. hit kunne jeg tenkt meg å vært en gang". Og kanskje gjør man det også, men da kan bildet ha blitt forstyrret av veier og kraftlinjer og vindkraftverk. Det er slik mange steder - ikke bare her. Så dette er en generell oppfordring om å ta turen før bildet og idyllen blir forstyrret. Det er jo tross alt originalen som er best. Det var også dette som var målet for oss: Å bli kjent, samt å oppleve området før det kanskje blir enda mer rasert."

- Ja, det er klart! Økt olje og gassproduksjon (Norges mest forurensende industri - der du jobber?) er jo å foretrekke foran vind- og vannkraftutbygging (fornybar energi)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales for snøscootersafari, meget flott og variert terreng der man

kan utfolde seg med snøscooter.

De fleste småkriminelle har vett nok til å holde tett med sine lysskye aktiviteter. Her ser det ut til at til og med vettet er fraværende.

Tankevekkende det du skriver, kjiver, om utbyggingen av området rundt Kalvvatnene. På syttitallet før kraftutbyggingen startet, var en av mine kamerater på fisketur der sammen med noen venner. Da kunne de dra opp 2-kilos ørreter på slukstang.

Det er vemodig å se hvordan områder med opprinnelig natur blir stadig mindre her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Kjiver:

Her er det ingen Norge på langs vandrere, eller stier eller koier eller Jeger og Fiskeforeningshytter.

Nei, området er skånet for det meste og kanskje utilgjengelig?

Tror ikke dette medfører helt riktighet... Så vidt jeg vet er det ihvertfall 3 hytter oppe ved Kalvvatnan,

med vei opp fra selveste E6, samt båter på vannene.

Videre nordover mot tosen er det også hytter nedenfor mosvatn. ( en på østsiden, og en på vestsiden).

Videre på andre siden av tosentunnellen er det også et par hytter såvidt meg bekjent.

Misforstå meg rett, jeg synes det er flott med uberørt natur, og synes mange steder i dette området er riktig flotte, men jeg synes det blir galt å legge ut en romantisk beretning om en svunnet verden som ikke eksisterer i den grad hr. Kjiver vil ha det til.

Vil dere ha den historien til å stemme, er det kanskje ikke så mange steder igjen på denne turen.

Rent bortsett fra dette synes jeg det er tankevekkende å bli kalt vettløs og kriminell for å kjøre

opp fra en gård og opp på fjellet.

Hva er man da hvis man kjører en awd i timesvis, eller tar fly for å komme seg på fjellet?

Ha en god helg :?

PS! Kjiver; skriv meg en pm, og jeg kan gi det gps pos til der bildet ble tatt hvis du skulle være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette medfører helt riktighet... Så vidt jeg vet er det ihvertfall 3 hytter oppe ved Kalvvatnan,

med vei opp fra selveste E6, samt båter på vannene.

Videre nordover mot tosen er det også hytter nedenfor mosvatn. ( en på østsiden, og en på vestsiden).

Videre på andre siden av tosentunnellen er det også et par hytter såvidt meg bekjent.

Flott at min turrapport engasjerer folk som er lokalkjent og interessert i miljøspørsmål. Vi har lokalt et stort kraftoverskudd og å bygge disse vindturbinene (eller 7 småkraftverk i Tosbotn for den del) gir noen få grunneiere en liten slant i inntekt, mens resten av bygda sitter igjen med tapt natur og mindre attraktive bygder. Jeg sier ikke at alle disse prosjektene må legges på is, men man må vente på fylkesdelplanen og ikke ta alt stykkevis og delt slik man gjør nå.

Men dette er noe OT i forhold til min turrapport og om diskusjonen, som er spennende nok, fortsetter, så deler vi tråden.

Når vi gikk denne marsjen la vi bevisst ruten slik at vi unngikk denne veien og utsyn mot regulerte vann. Det klarte vi rimelig godt for området er stort. Vi krysset kun veien og gikk ikke langs den i det hele tatt.

Hytter i fra Kongsmo til Tosen:

Jeg hadde en runde på dette før turen. Det er alltid kjekt å vite hva som finnes av åpne koier og hytter. Så langt jeg kunne finne ut så var det kun ett naust i området som ikke var låst med hengelås og slå. Er det fler så er det nyttig informasjon som du gjerne må komme med for slik iknfo er viktig. Jeg skulle vel ellers nevnt at det ligger 2 utleiehytter i området, men fant det ikke verdt å nevne - rett og slett for ikke å reklamere for det, men nå har jeg gjort det.

Du nevner 2 hytter ved Mosvatnet men det er ukjent for meg, så her må du opplyse meg litt. Steinhytta ligger nede ved Tosenveien og jeg regner ikke den som en nødbu når man går i dette området.

Veien du nevner er til bruk for hvem? Den er heldigvis stengt med bom, men det sier seg vel selv at når det er en stor kraftutbygging så er det også bygd en vei og det gies nøkkel for dem som leier de utleiehyttene som nevnt.

Jeg har til nå lagt ut bilder kun i fra del 1 - del 2, i fra Tosen til Mosjøen, kommer en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer del 2 fra denne turen.

Det er et naturlig skille ved Tosen. Vi fikk her forsyninger (min spreke turkamerat gikk ned til veien og hentet ymse).

Nord for Tosen kommer den nye Nasjonalparken Lomsdal- Visten som nok blir vedtatt til neste høst og her blir det heldigvis ikke noen vind eller vannkraft utbygging. Men vi så en del søppel her inne - neppe i fra vandrere. Blant annet et halvbrent bål (det er ikke skog her) fint dandert med tomme hermetikkbokser og ølbokser. Det er ikke fotvandrere som drar med seg slikt innover hit.

Jeg har lagt ut bilder her i fra før, og det er det mange som har gjort, men for å avslutte denne turrapporten legger jeg ut noen bilder til.

Kort om ruta. Vi valgte å gå over Tosentunnelen. Jeg har gått her et par ganger før, men ikke med storsekk. Det er ganske så kupert terreng over her, og jeg anbefaler egentlig ikke å gå her. Det ville vært kjappere for oss å gått ned til veien og opp på andre siden tror jeg.

Ruten videre blir forbi Elgviddvannet og ned Grunnvassdalen. Denne Grunnvassdalen har jeg aldri gått før, og jeg tror ikke jeg kommer til å gå den en gang til heller. Det er vanskelig terreng med stor sekk synes vi. Men vi finner en forholdsvis trygg rute ned her også og er glade når vi kommer ut nede ved Nedre Grunnvatten. Dette vannet fylles sakte men sikkert med grus og stein og vil med årene forsvinne helt. Jeg har aldri vært her når vannstanden er som nå, bare sand og stein mesteparten av vannet, og det er rimelig spesielt.

Vi går ikke ned til Lomsdalen, men fortsetter rett nordover mot Henriksdalen og Visttindan. Vi overnatter her og får oppleve en flott soloppgang, før væromslaget kommer med regn og vind.

For å gjøre en lang historie kort, så fikk vi en del varsler hjemmefra om at det var meldt dårlig vær i fjellet. Blant annet fra en gammel hurricane som visstnok kunne skaffe mye vind i fjellet. Vi fant det best å avbryte turen før vi nådde målet og gikk ned til Eiterådalen via Sæterskardet. Dette var bratt, men jeg konfererte med TL her på forumet på telefon før vi gikk ned her. Han hadde gått her før men ikke når det var vått.

Vi overnattet på en fjellgård som Statsskog har (åpen hytte) og gikk på vei i mot Mosjøen dagen etterpå. Vi hadde ca 16 km igjen da vi ble plukket opp av bil - noe som var helt greit. Vi hadde da gått ca 150 km i noe tungt terreng.

Sett i ettertid så vil jeg aldri gjøre akkurat denne turen en gang til. Det blir for mye fokus på fremdrift - å nå målet. Hadde vi brukt like mye energi i Børgefjell hadde vi kommet langt! Nei - neste gang blir det heller å bære opp storteltet og ha en base en plass inni disse fjellene og ta dagsturer der i fra. Både Bindal og Tosenfjellene vil få et snarlig gjenbesøk!

Kjell Iver

:) :) :lol:http://kjiver.no/kongsmo6.htm

post-497-13347458621_thumb.jpg

post-497-133474586219_thumb.jpg

post-497-133474586231_thumb.jpg

post-497-133474586244_thumb.jpg

post-497-133474586256_thumb.jpg

post-497-133474586266_thumb.jpg

post-497-133474586278_thumb.jpg

post-497-133474586289_thumb.jpg

post-497-133474586304_thumb.jpg

post-497-133474586313_thumb.jpg

post-497-133474586323_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Åpne ny tråd?

Nei, tror ikke det.

For det første, det kan da umulig kalles off-topic å kommentere utbygging og "rasering" all den tid du bruker 3 - tre - avsnitt i din egen turbeskrivelse til å komme med dine "miljøsynspunkter"..

For det andre, å diskutere betydningen av næringsutvikling (les: kraftutbying mm) i distrikts-Norge på dette forumet anser jeg som bortkastet tid.

Men det er et par andre ytringer du har jeg gjerne vil kommentere:

- Å hevde at forsøpling ikke kommer fra vandrere.

Da tror jeg du tar på deg et vel stort ansvar på dine skuldre! Kan du garantere at INGEN fot-turister i fjellet legger igjen søppel?!?

Ja-ja.. Jeg vet at det ikke medfører riktighet. Jeg har gjentatte ganger plukket stekefolie, hermetikkbokser, plast og ølbokser på et sted jeg VET utelukkende blir brukt av VANDRERE 8)

-Kraftoverskudd lokalt.

Såvidt balanse pr i dag på Helgeland

(men så mye som du bruker PC`en blir det vel snart underskudd) :)

Snakker vi Midt-Norge har vi helt klart underskudd på kraft!

Men det merkelige er jo at folk opptatt av miljø IKKE vil ha fornybar energi...?!?!?

-Utbygging betyr mindre attraktive bygder.

For hvem?

De som bor der.. -eller de som vil gå i fjellet der- på SINE premisser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne ny tråd?

Nei, tror ikke det.

For det første, det kan da umulig kalles off-topic å kommentere utbygging og "rasering" all den tid du bruker 3 - tre - avsnitt i din egen turbeskrivelse til å komme med dine "miljøsynspunkter"..

Jeg ser den.

- Å hevde at forsøpling ikke kommer fra vandrere.

Da tror jeg du tar på deg et vel stort ansvar på dine skuldre! Kan du garantere at INGEN fot-turister i fjellet legger igjen søppel?!?

Ja-ja.. Jeg vet at det ikke medfører riktighet. Jeg har gjentatte ganger plukket stekefolie, hermetikkbokser, plast og ølbokser på et sted jeg VET utelukkende blir brukt av VANDRERE :D

Jeg tror definitivt at fjellvandrere ikke drar med seg hermetikk og glassflasker i fjellet. Ikke nå lenger. Eller rettere sagt. Når jeg kommer over et bål med store bjørkekubber ved Elgviddvannet så er det ikke noen fjellvandrere som har bært veden dit! Når det da også er ølbokser og hermetikk ved samme bålplass er det lett å legge sammen 2+2. Har også snakket med folk som har vært oppe ved Elgviddevannet på vårparten da det var en stor lavvo og snøscootere der - med folk i fra Mosjøen "på tur".

Jeg har selv bært ned en del søppel i fra fjellet og om flere gjør det kan det bli bedre. Jeg mistet en gang en kniv ved Breivatnan og gikk å lette etter den en hel ettermiddag før jeg fant den. Det var først da jeg ble oppmerksom på hvor enormt mye søppel som ligger der - under steiner og i vannkanten. Fant 6 garn bl.a. Jeg sier ikke at dette er fraktet inn pr motor, selv om jeg mistenker en del å være det. Materialer og båt ved N Breivatn f.eks. :D

-Utbygging betyr mindre attraktive bygder.

For hvem?

De som bor der.. -eller de som vil gå i fjellet der- på SINE premisser :?

Vern eller ikke vern er for viktig til at det kan bestemmes lokalt. Heldigvis har vi sentrale myndigheter som har det siste ordet i slike saker. Dirnat og fylkesmannen er vel viktige i slike saker.

Det er få lokale grunneiere som tjener på kraftutbbyging, mens andre i bygda taper på dette ved at friluftslivet kan bli begrenset. Hvem ville f.eks. flyttet til Ylvingen om det kom en masse vindmøller der? Tviler på at NRK hadde lagt Himmelblå dit da..

Når jeg tar for meg den turen vi gikk (grovt sett) så er det meste av området som ikke er vernet eller foreslått vernet faktisk truet av en eller annen utbygging. 7 småkraftverk i Tosbotn, vindmøllene til Fred Olsen, Åbjøradalen med ny vei, vei til Kolsvika, nye kraftlinjer og ikke minst gullgraving - der de har hele det fjellområdet som nedslagsfelt innen en mil i fra Kolsvika.

Når det gjelder kraft så går halvparten av kraften i Nordland til kraftintensiv industri. Jeg mener man i fremtiden må ta valg - om man vil bygge ut de siste fossene, eller om man kan legge ned noe kraftkrevende og subsidiert industri.

Vi kan nå bare beundre bilder av naturen slik den var der inne for 40 år siden. Om 10 år kan de som kommer etter oss bare beundre bilder av disse områdene slik de en gang var. Det er originalen som er best! Selv om vi får teknologisk mulighet til å utnytte mer av dette, så må vi kanskje overlate noe til de som kommer etter oss. Noe annet ville være fryktelig egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at vern eller ikke vern er for viktig til at det kan bestemmes lokalt! Altfor mye natur går tapt bare fordi noen ser mulighetene til økonomisk gevinst. En sak har vel alltid to sider, men selv om det motsatte stadig blir hevdet så synes jeg at naturverninteressene, og dermed også mine interesser, stadig må vike for andre hensyn. Masse mer natur burde vernes i Norge, objektivt på grunn av egenverdi og fordi mange turister kommer til Norge av den grunn, og subjektivt fordi det tærer kraftig på sinnstemninga å stadig se nye områder bli rasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver skrev:

Jeg sier ikke at dette er fraktet inn pr motor, selv om jeg mistenker en del å være det.

Har tatt opp dette temaet i lokalavisa på hjemplassen.

Fant en masse søppel i vår. Herunder både tomme og fulle ølbokser.

Stilte meg tvilende til at skifolk bar ølbokser for så å slenge de uåpnet fra seg.

De ble nok fraktet inn/opp med motorkraft.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å høre om forsøpling ved Elgviddevatnet. Da en kamerat og jeg besøkte Elgviddevatnet

på syttitallet, var dette villfjell hvor en måtte bruke energi får å nå for egen maskin. Derfor

var det bare folk som var glad i naturen, som tok seg inn dit. Nå når motoriserte kjøretøyer

som snøscootere bringer alle typer mennesker inn til disse tidligere øde trakter, ser en hva

konsekvensene blir.

Den gang hadde vi en opplevelsesrik uke inne i disse fjellene. Vi hadde gått inn fra Tosbotn,

og planen var å følge elven fra Elgviddevatnet og ned Grunnvassdalen. Fra Arvid Sveli's bøker

hadde vi fått inntrykk av at denne dalen nærmest var uframkommelig. Vi var derfor meget spente

på om vi skulle nå Lomsdalen. Første overraskelsen var den flotte fossen ut fra Elgviddevatnet.

Nedstigningen gjennom dalen gikk imidlertid uten nevneverdige problemer, men vi følte lettelse da

Nedre Grunnvann dukket opp.

Tilbaketuren fra Lomsdalen gikk via Breivatnene til Bjørnstokkvatnet. Her fant vi under same-

helleren hvor vi overnattet, en gammel, lappet komage (samesko). Jeg kan ikke huske i dag om

vi tok den med ned til bygdemuseet i Velfjord eller om vi bare ga besked om funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.