Gå til innhold
  • Bli medlem

Penger å spare på Scarpa sko


Mayhassen

Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Annonse

Jeg er godt fornøyd med dem.

+ sider:

Stive og gode i ura

Sålen har rimelig bra friksjon

Stegjern sitter godt

membran er fortsatt inntakt

ikke for varme

vekt

- sider:

Ikke egnet til å gå på flatmark, fort vondt i beina

Litt kjølige med temp rundt -10, går fint så lenge man går.

Vet at folk sier at holdbarheten er dårlig på disse, men jeg vet også at de samme folka har litt "dårlig stil" i ura, dvs at de ikke klarer å gå oppå steinene :)

Det jeg har gjort i sommer/høst er å ha med meg fjelljoggesko som jeg bruker på stier og lengre klatrepassasjer/egger, mens disse er til bruk i ur, fonner, breer og mindre klyvepassasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et par Chamoz, varte ca 6 dager før det var hull igjennom skoen. Har aldri oppleved noe så lite slitesterkt :). Ble brukt kun i Jotunheimen på snø og i ur.

Fikk heldigvis nye.

La Sportiva Trango EVO S tåler mye mer (samme såle), jeg klarer å ha de nesten en sesong.

Neste gang blir det kanskje: http://www.e-omc.com/catalog/products/2342/Scarpa-Triolet-Orange.html, omtrent samme sko med lær.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kikke på begge de nevnte støvlene nå i ettermiddag, men høres ut som det er sikreste å holde seg til lærstøvler. De må tåle å bli brukt. Har ikke vært spesielt uforsiktig, er flink å gå (opp-) på :) steiner men læret blir fullt av hakk likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den motsatte erfaringen. La Sportiva Trango EVO S slet jeg nærmest ut i fjor, mens mine Scarpa Chamoz har holdt meget godt i årets sesong, og ser nærmest ubrukte ut. Forøvrig er begge skoene meget lette tinderanglingssko og er vel dermed ikke myntet på kalde dagene vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt O.T. men...

Skal kikke på begge de nevnte støvlene nå i ettermiddag, men høres ut som det er sikreste å holde seg til lærstøvler. De må tåle å bli brukt. Har ikke vært spesielt uforsiktig, er flink å gå (opp-) på steiner men læret blir fullt av hakk likevel.

essem; jeg vil anbefale deg å ta en titt på støvler som har gummiert kant i overkant/front av støvel.

Selv har jeg kjøpt meg et par Varg Isogaisa. Dette grunnet flere årsaker:

Jeg har en noe slarkete ankel, har ikke tråkket over en eneste gang siden jeg fikk disse.

Ville ha et par riktig solide støvler for flersidig bruk, i fullær, uten -tex av noe slag.

Ville ha noe med beskyttelse slik at læret ikke får de vanlige kuttene og hakkene man får ved bruk av støvler uten denne beskyttelsen.

Mange av mine turer går i steinete terreng men bruker de også ved skauturer/myrer og ved vinterturer.

God tur

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for meg feil å sammenligne skoen som kjiver nevner med Trango/Chamoz/Triolet. Sålen på disse tre skoene er den samme Vibram Mulaz sålen.

Fantastisk friksjon, ypperlig til klatring og bratt rangling. Ja de er lite slitesterke, men jeg er i hvert fall blitt avhengig.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

essem; jeg vil anbefale deg å ta en titt på støvler som har gummiert kant i overkant/front av støvel.

Er i utgangspunktet ute etter en støvel som mer eller mindre kun blir brukt på fotturer med stegjernsbruk. Men jeg er forberedt på at jeg under inngåingen, som "avhengige" espenh skriver, kan finne ut at støvlene er så bra at jeg bruker de også til andre type turer... Har pr i dag skinnstøvler som duger til det meste, men de er for myke til å gå lange turer på stegjern + at jeg kunne tenke meg å slippe reimjæklene og i stedet bruke step-in jerna jeg bruker på skiturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for meg feil å sammenligne skoen som kjiver nevner med Trango/Chamoz/Triolet. Sålen på disse tre skoene er den samme Vibram Mulaz sålen.
Litt OT i forhold til Essem sitt spørsmål, men hvordan ser jeg hvilken type Vibram som er på mine sko? Det står ingen steder. Trodde Vibram var Vibram jeg :)

Edit: Jeg kom til bunns i saken ved å lese følgende artikkel:

http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/uan/3926

Scarpa SL har Vibram M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i utgangspunktet ute etter en støvel som mer eller mindre kun blir brukt på fotturer med stegjernsbruk.

Da syns jeg charmoz fungerer veldig godt. Prøvde nå for et par turer siden og klatre ganske bratt, ved kun bruk av stegjernspiggene i front. Fungerte ypperlig det, og ikke noe stress med de skoa.

Gode i bratte flanker etc pga stivheten er god nok.

Jeg har på den andre siden ikke prøvd mange andre sko til dette, så det finnes sikkert flere gode alternativer, og bedre!

Men de knuser alt av lær jeg har hatt til dette bruket, det er sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Sportiva Trango EVO S --- Scarpa Charmoz

Har prøvd begge samstundes, La Sportiva'en var klart best å gå med pga mer krummet såle. Merket knapt stivheten i sålen, men lesten var for smal. Charmoz'en satt godt på foten men var mye stivere å gå med. Er betenkt mht sålegummien som jeg syntes var i hardeste laget, gir helt sikkert godt grep på tørt fjell. Men vått, det må bli glatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange (ingen?) såler som gir supergrep på vått føre.

Men sålen på Trango/Chamoz er vesentlig bedre på vått føre enn andre Vibram såler jeg har hatt på mine fjellsko.

Om den kan karakteriseres som god vet jeg ikke, men jeg er fornøyd.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.