Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-Tex vs. Dermizax


Novi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe nytt tur-sett (jakke + bukse), og lurer på hvilke erfaringer folk har med Bergan's Dermizax? I utgangspunktet er jeg satt på å kjøpe klær med Gore-Tex, men Dermizax ligger jo stort sett i samme prisleie, så da bør det jo være omtrent like vanntett og pustende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at min Gore-Tex bukse har holdt vannet ute bedre enn min Dermizax jakke. Har opplev flere ganger at jakken er blitt våt inni og buksa er like tør når de har blitt utsatt for mye vann. Det selv om jakken er mye nyere enn buksen. Jeg vet ikke om jeg vet helt hvorfor, men jeg føler mer for Gore-Tex enn Dermizax. Det er kasnkje fordi stoffet som er på skuldrene på den jakken jeg har setter seg fast i borrelåsen på hetta og toer seg så skulderen min er helt lodden. Sømmer går opp. Slikt har jeg aldri opplevd på min nå 9 år gamle Gore-Tex bukse som forøvrig ble pensjonert i vinter til fordel for softshell. Den Norrøna buksa har vært veldig god! :lol: Jakken er vel 3 eller 4 år gammel og aner ikke lenger hviken modell det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort du beveger deg vil overkroppen produsere mer varme enn beina og du blir våt på innsiden av klærne uansett, så om du skal gjøre denne testen bør du i så fall sitte helt i ro i regnet og se hva som skjer da.

Jeg har en Bergansbukse med entrantmembranet, som er det billige membranet Bergans bruker, jeg bruker den som generell friluftsbukse/regntøy/høstsykkelbukse og den buksa har aldri sluppet inn fuktighet.

At sømmene går opp og slikt har jo selvsagt ingenting med membranet å gjøre, men kvaliteten på klærne ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både Gore-Tex, Dermizax og Entrant GII. Mitt råd er: Velg de plaggene du liker best, ikke heng deg opp i hvilken av disse membranene som er brukt. Har bare litt erfaring med andre membraner, som f.eks. Lowe TriplePoint. Jeg holder meg til de førstnevnte typene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil overkroppen produsere mer varme enn beina og du blir våt på innsiden av klærne. Tenkte at jeg kanskje ikke trengte å kommentere at jeg så bort fra dette i og med at alle vet at man blir det. Erfaringen min er at også gore-tex jakken jeg har er bedre enn dermizax jakken. Men enig, velg de plaggene du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil overkroppen produsere mer varme enn beina og du blir våt på innsiden av klærne. Tenkte at jeg kanskje ikke trengte å kommentere at jeg så bort fra dette i og med at alle vet at man blir det.

Man skal aldri ta noe for gitt på et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt gammaldags at man på død å liv skal ha disse dyre membran-produktene som puster dårlig, og heller ikke er fullstendig regntette over tid?

Kjøp deg Softshell, og ett lett sett rengtøy.

Da har du noe som puster godt, og et tett regntøysett såfremt regnet skulle piske ned.

Tørr i tørt vær, og tørr i vått vær..........til halve prisen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv foretrekker jeg jakke uten membran også har jeg bare med en regnponcho i sekken, men bukse er det like greit å ha i membran siden man ikke blir så klam i den som i en membranjakke uansett.

He he, har du noen gang brukt poncoen blant folk :-)

Var å fisket på fjellet i går, fikk oss en skikkelig regnskur, tok på meg ponchoen og lårings. Dæven madamen holdt på å falle om av latter, hun mente jeg så ut som "ringeren fra notre dame" 8)

Ja, ja den holdt nu regnet ute, og utrolig enkel å trekke...også over ryggsekken.

Kommer nok å fortsette med ponchoen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også kombinasjonen softshell + regnponsjo. Bruker selv Arcteryx Gamma MX Hoody jakke og Hilleberg Bivanorak som "ponsjo"... Om vinteren går jeg dog for skikkelig tough skalljakke med Gore-tex.

TH

Har og har hatt mange jakker med ulike merker membran, og forskjellen er ikke så stor når de er nye. Skulle likt å se noen tester etter et år..

Forøvrig bruker jeg helst ikke membranklær om vinteren. Da er pusteegenskapene enda viktigere, for mye svetting under kan få større konsekvenser. Bruker en god fjellanorakk, og har ei packlitejakke i sekken om det skulle bli vått.

Hvor ble poplinen av..? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe noen billige gore-tex bukser av merket laksen for et par år siden. Jeg er utrolig god til å brenne hull i alt, så derfor ville jeg prøve ett billig merke. Betalte 600 kroner for disse. Må si jeg er mektig imponert over disse buksene. Jeg har også Bergans skogshorn, men disse buksene ble byttet ut ganske raskt. De brukes bare hvis det er varmt, da disse er tynnere og med netting. Utover dette er faktisk Laksen buksene mine like bra om ikke bedre.

Tok rett og slett ikke sjansen på å kjøpe dyre Norrøna klær, for så å brenne hull i dem. Det er slik som det skrives flere steder her, man må ikke på død å liv kjøpe de dyreste merkene for å klare seg i fjellet, det finnes enklere løsninger. Regnsett er vel den beste løsningen mot øsende regn, eller hur? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ny her, så jeg måtte sende en prøve. Mine erfaringer. Har i dag dyr Norrøna, Midt på treet Bergans dermizak, og har kjøpt meg en billig jakke til 1299. Den billige har jeg brukt i 2 år nå. I allslags vær vinter og sommer, snø, slaps, slapsestorm og sol, på ski, snøscooter og til fots. Absolutt den beste jakka jeg har hatt er den billigste. Har også buksa i dette settet, funker den og men blir fort litt klam i den.

Den beste jakka jeg kan anbefale finner du på prima-villmark.no, og den heter Høyland Jerv og har en fornuftig pris. Jeg vasker og impregnerer den i vaskemaskin og bruker midler beregnet på gore tex.

mvh

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har også tenkt på en gore-tex skalljakke. Har sett litt på villmarksliv.no sin test av fritidsdresser og allværsjakker.

Det som slår meg er at Mammut Motion xcr( link), får dårligere karakter en Motion Pro Shell. ( link).

Er disse to samme jakke, men med nytt design og navn på stoffet, eller er det forskjell?

Har goretex proshell og xcr de samme kvalitetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte Bergans sitt Breheimen II sett i fjor høst, og har brukt det snart ett år. Her i Stavangerområdet er det MYE regn og vind, og jeg har gått i noen timer i øsende pøsende regnvær (har en aktiv rottweiler som insisterer på mosjon uansett vær), og har fremdeles ikke opplevd at dressen lekker vann.

Nå på sommeren trenger jeg kun buksa uten superundertøy under, og jeg blir ikke klam og varm når jeg bruker den slik pga nettingen på innsiden. Den har mange kjekke lommer (som er ypperlig for meg som trener hund med godbiter), og jakka har god lufting under armene.

Denne dressen sies å være testvinner og kommer personlig anbefalt av nettsider som f.eks Fjellsport.no.

Jeg kan også personlig anbefale den dressen.

Edit: Breheimen II er Dermizax...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også breheimen II jakke og bukse. Forresten så er Bergans helt fantastiske på service, Hadde en jakke av samme type i et par år, der jeg klarte å ødelegge glidelåsene på lommene. Gikk til sport1 og fikk de til å sende til bergans for rep. Bergans sendte like greit ny jakke!!

Bergans til alt! heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også breheimen II jakke og bukse. Forresten så er Bergans helt fantastiske på service, Hadde en jakke av samme type i et par år, der jeg klarte å ødelegge glidelåsene på lommene. Gikk til sport1 og fikk de til å sende til bergans for rep. Bergans sendte like greit ny jakke!!

Bergans til alt! heretter.

Kangodt være enig i at bergans har god service, men det vil ikke dermed si at det er en selvfølge å kjøpe bergans klær! Hvis klærne gåri stykker midt ute i villmarken, hjelper det ikke en dr*tt hvor bra service de yter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.