Gå til innhold
  • Bli medlem

For dyrt å leie - må bo i telt


greygoo

Anbefalte innlegg

Annonse

Trist at det må være sånt og at man først må ble rusmisbruker før man kan få hjelp på sosialkontoret. Ønsker både ham og deg lykke til gjennom sommeren og håper det løser seg etterhvert.

Kanskje er det en løsning å bo kollektivt med en annen i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at det må være sånt og at man først må ble rusmisbruker før man kan få hjelp på sosialkontoret. Ønsker både ham og deg lykke til gjennom sommeren og håper det løser seg etterhvert.

Kanskje er det en løsning å bo kollektivt med en annen i samme situasjon?

Hei og takk for tilbakemeldingen. Telt er ikke det verste. Jeg skjønner ikke alt oppstyret med de asylsøkerene som må bo i telt. Jeg hadde blir glad hvis jeg kunne bo der.

Jeg ønsker ikke kollektiv. Liker best å bo alene.

God sommer til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varierte interesser i livet. Fra musikk via politikk til idrett. Jeg deltar i forumer.

En ting som går igjen i alle forumer, er folk som desperat søker hybler og leiligheter i Oslo. Tydeligvis er mangel på anstendig prisede utleie hybler og leiligheter ganske så akutt i Oslo nå. Jeg er glad for at jeg bor i Skottland er min nabo leilighet nå er ledig (ikke min skyld !).

Pris er £ 55/ 600 kroner i uka.

For det får du fantastisk utsikt til fjellene rundt Glasgow + Glasgow selv. Du får også en god vaskekjeller med 8 moderne vaskemaskiner. Leiligheten har en stor stue, et godt kjøkken, et godt bad, gang, et oppbevarings rom for pikk & pakk (4 kvadrat), trippel isolerte vinduer, seks store skap og et stort soverom. Totalt rundt 40 kvadratmeter. Vaktmester, heis og secured entry til bygningen følger også med.

.......... Så jeg flytter ikke tilbake til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, var i kontakt med en utleier nå. Han krever garanti fra min mor for at jeg skal få leie. Jeg er 35 år gammel, med fast tidsb. uføreinntekt til 2010, og garantert samme inntekt etter det til jeg kommer i jobb, hvis jeg ikke finner meg en jobb på egenhånd først.

At det skal være så vanskelig visste jeg ikke.

Jeg vil ikke spørre min mor om å være garantist. Jeg vil være selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt, hvis jeg skulle ha inn en leietaker er det første jeg ville sjekke var om vedkommende hadde fast jobb. Dernest ville jeg foreta en kredittsjekk (personer blir varslet når de blir sjekket). Så til slutt ville jeg bedt om referanser.

Det finnes nok av eksempler på huseiere som ikke får oppgjør for husleie, og må bruke mange måneder (i ekstreme tilfeller år) på å i det hele tatt bli kvitt en leietaker som ikke betaler. Jeg husker det ekstreme eksempelet fra media for en del år siden der leietakeren ikke betalte husleie, huseieren klarte ikke å betjene huslånet sitt, huset gikk på tvangsauksjon. Kjøperen var leietakeren, han bare flyttet opp en etasje etter kjøpet. Den opprinnelige huseieren ble gjeldsslave.Jeg har med andre ord full forståelse for at utleiere er forsiktige.

(Og med det sier jeg ikke at greygoo ikke betaler..)

En mulighet er å søke om å få leie kommunal bolig eller bolig gjennom ulike foreninger eller stiftelser som har som formål å skaffe rimelig bolig til ulike grupper (f.eks ungdom). Kommunen kan sikkert hjelpe til med å få en oversikt over "markedet", men du må nok regne med ventetid.

Eller å la være å bosette seg i det området av landet der boprisene er høyest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg forstår veldig godt at dem som skal leie ut er skeptiske. Husleieloven er gal. Den beskytter leietakeren alt for godt. Som utleier av en kjellerleilighet har man alltids muligheten til å få kastet ut leietakeren ved å si at man skal bruke leiligheten selv, men er det ikke en leilighet som er en del av en enebolig så har man ikke den muligheten. Husleieloven ødelegger for dem som er seriøse leietakere, men mangler referanser og fast jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp boligmarkedet i Norge. Jeg har sendt mail til mange, men kun fått to svar. Den ene krevde 3x dep. noe jeg ikke har råd til, og den andre krevde garanti fra min mor. Jeg flytter i telt i morgen. Sendte pm til Torodd angående å bosette seg i Skottland, noe jeg kunne tenke meg. Hvis det er mulig å få leid den leiligheten så vil jeg gjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besvart PM.

Jeg er enig i at Norge ikke er stedet nå. For mange om beinet, for lite boligbygging. Her borte er det bedre, men jeg synes kanskje det fordi jeg har begge bein inne i systemene samt rett type pass.

Men det er ikke til å benekte at livet er tøft og at det blir tøffere for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.