Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør det bli lettare med utmarkskøyring?


FU

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)
I rapporten "Den Norske turkulturen" av Vaagbø som ble laget på oppdrag av FRIFO, svarer 87% (det svaralternativet som får høyest score) at de går på tur "for å oppleve naturens stillhet og fred". At du finner fred selv om det feier scootere forbi er jo fint for deg, men tror kanskje at det er du som representerer en marginal gruppe her.!

I en rapport fra Direktoratet for naturforvaltning og Statens forurensingstilsyn ( "Støy i frilufts- og rekreasjonsområder", 1994)

I rapporten "Støy og stillhet i friluftsliv" (Faarlund, N. 1992)

Disse rapportene må nå være gått ut på dato, og er helt urelevante for dagens samfunn. Den ene er fra 1992, den andre 1993 og den siste fra 1994 og er neppe aktuelle idag. Hvorfor graver du disse fram?

Bare fra 1998 til 2004 har bruken og antall eiere av sneskuter hatt en stor økning. Fra ca 42.000 - 54.000 registrerte sneskutre.

Dette er en økning på totalt 23,4 % eller 2,7% hvert år.

Samlet sett var det 17.000 i 1982/1983 og 54.000 i 2004.

Går man fram fra 1982 til 1992 med en prosentvis framgang på 2,7% hvert år. Var det i 1992 - 1994 ca 22-23.000 sneskutre.

Det vil si at folks holdninger fra 1992 - 1994 har nokk blitt endret etterhvert som sneskuteren har blitt mere vanlig og akseptert.

ATV'er er firedoblet fra 2001 til 2004 (fra 2600 til 9400), og var neppe på banen da disse rapportene ble laget.

Leser du denne godt nok http://www.nibr.no/content/download/4462/21118/file/2006-15.pdf finner du sikkert masse argumenter å putte inn i denne diskusjonen. De er ivertfall "up to date" men uansett hvilke undersøkelser og rapporter som er laget og hvilke som er planlagt å bli laget så stanser neppe økningen av sneskutere og atv'er. Og ikke bruken av dem heller :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for gode argumenter SRX. Kildene jeg viste til (du glemte forresten den fra 2001 og 2003 - henholdsvis stortingsmeldingen og TØIs rapport) er betenkte over utviklingen når det gjelder motorisert ferdsel. At det i de siste årene har eksplodert i antall, kan da umulig være noen grunn til at man skal bli mindre betenkt. Snarere tvert i mot! Her er det et STORT flertall i befolkningen for å begrense motorferdsel i utmark (det er også i utg.pkt forbudt - jeg minner om det), og så skal det plutselig løses opp på regelverket fordi problemet har økt? Her er jeg ikke med på logikken - og tviler egentlig på at det er noen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorisert ferdsel i utmark er en u-ting!!!

Jeg har forståëlse for at man i begrensede perioder må bruke motorredsskap til f.eks å hente ut ved/tømmer etc.

Problemet er mere skooterkjøring alle veier.

Kanskje ville flere merka skooterløyper løst problemene.

Kanskje skulle man ha restriksjoner på salg av skooter, i og med at den nesten ikke kan brukes lovlig i Norge.

Det finnes masse vis av natur som kan benyttes helt uten å bruke skooter.

Må man til "langtbortistan" for å drive isfiske e.l er det ingen som dør av litt morsjon.

I vår kommune er det faktisk reindriftsnæringa som har den mest forsiktige bruken av skooter. All honør!!!

Røde kors, derimot samt idrettslag etc. lager masse unødig støy i nære utmarksområder.

Kanskje skal vi heller bygge innendørsnatur, så slipper man å fryse også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Men så lenge antallet og populariteten for skuter og atv øker så vil bruken øke også.

At det ikke er lov å kjøre skuter stemmer ikke Rune, det er godt løypenett i Finnmark og Troms, hvor mye løyper det er lenger sør har jeg ikke informasjon om men vet det har vært en del forsøk i enkelte kommuner. Uansett så kan hvem som helst kjøre skuter på egen innmark.

Tror dere virkelig at dere skal klare å forby bruken og salget av skuter og atv? Den saken tror jeg ikke noen politikere tør å begi seg utpå.

Kansje starte eget parti, de norske friskiersparti :wink:

Uansett hvor mange rapporter og meldinger som blir utarbeidet, så kommer man ikke bort fra det faktum at antallet og bruken øker og vil fortsette og øke. Logikken Lars, ligger i det faktum at folk kjøper og eier ikke skuter og atv for å ha den til pynt i hagen, den blir brukt. Brukt til rekreasjon, arbeid, hobby e.l. Finns det ikke løypenett og muligheter for bruk av kjøretøyene...... hva skjer? De blir brukt allikevell. Da er valget, vil man ha kontroll på bruken med løyper og muligheter for kjøring, eller vil man ha all bruk utenfor all kontroll.

Finns det løyper så vil disse bli benyttet og kontrollmulighetene vil bedres. Selvfølgelig, bruken vil sikkert øke også, det innrømmer jeg. Det er sikkert mange som har lyst på skuter og atv men ikke har kjøpt p.g.a mangel på mulighet for bruk. Disse kjøper kansje hvis løyper opprettes.

På meg virker det som om at dere har en holdning som sier: Hvis du ikke klarer å gå ut i naturen så har du ingenting der og gjøre!

Er det rett? Jeg synes ikke det, kan gjerne snu på flisa da, klarer du ikke å ro ut på havet kan du like gjerne sitte hjemme! Da hadde det blitt lite folk ute på havet da!

Hvorfor skal friluftsliv kun forbeholdes de som har fysikken og helsa i behold da? Vi har flere ganger dradd på familieturer med foreldre og alt på tur.

Bare fordi helsa svikter og man ikke makter å dra dit hvor man brukte ferdes før så er ikke nødvendigvis friluftslivet over.

Er ganske sikker på at dersom løperkneet eller ryggen e.l tok knekken på friluftslivet deres så kansje dere hadde tatt det tvilsomme skrittet til en skuterforhandler for i det minste ha mulighet for å komme ut fra stua.

Det virker så forbanna egoistisk disse holdningene deres, Hvis du ikke klarer å gå ut i naturen så har du ingenting der og gjøre!.

Hvor har dere hentet retten til å ekskludere en masse folk for friluftsliv?

Personlig så har jeg planer om å ta med skutern og besøke min gamle mor, hun er dårlig til beins og prater ofte varmt om da hun var ung og gikk mye til fjells. Jeg vet hun hadde satt pris på å bli tatt med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, her ble det litt mer kjøtt på beinet Lars.

At opplysningene er 10 år gamle tror jeg ikke betyr noe, vi har ikke forandret oss så mye. At flere har scooter, har med økonomi å gjøre. Tror jeg. Ser du på antall biler pr husstand SRX, vil du sikkert se en økning der også...

Undersøkelsen av utlendinger virker en smule merkelig... 69% av de spurte utenlandske turistene var opptatt av stillhet, samtidig sa 60% at de kunne tenke seg å prøve snøscooter. Eller er dette ikke så merkelig??

Et interessant poeng i forhold til stillhet, som jeg leser ut av sitatene, er hvilken forventning man har ifht til det stedet man er på eller den aktiviteten en bedriver. Jeg har ikke tenkt så veldig nøye gjennom dette tidligere, og ser helt klart at det er viktige aspekt. Selv om det ikke er noen A4 tankegang på dette heller. Jeg tror at ytterpunktene alltid vil være motstandere eller tilhengere, omtrent uansett. Som f.eks her

Motorisert ferdsel i utmark er en u-ting!!!

Elktromotor er også motorisert. Den støyer ikke, den forurenser ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som om at dere har en holdning som sier: Hvis du ikke klarer å gå ut i naturen så har du ingenting der og gjøre!

Nå begynner du å trekke inn mye som er helt irrelevant SRX:

1. Vi får holde oss til utmark. At folk kjører på egne jorder er utenfor denne diskusjonen.

2. At folk ikke klarer å gå ut i naturen. Hvis en er funksjonshemmet får en disp, og det har jeg ikke noe i mot. Derimot er jeg skeptisk til en praksis der leger GJØR folk indisponerte. Hvis jeg ikke husker feil, så er 20% av dispene i Kautokeino begrunnet med at man er indisponibel. Når hele befolkningen har scooter, så blir det unektelig litt rart.

3. Å kjøre en svak gruppe foran seg for å oppnå særfordeler selv, har handikappforbundet tatt sterk avstand fra. De vil ikke la seg bruke av de som vil ha mer motorisert ferdsel.

4. At mang gjennom livet ikke lenger kan oppsøke steder man var som ung er jo helt naturlig. Hvis du har løpt maraton på 2.30 som 25 åring, så blir det ikke det samme om du kjører 42 km på samme tid som 75-åring. Husk hva Zapffe sa under debatten om taubane til Gaustadtoppen: "Den toppen som BLIR tilgjengelig, er ikke den samme som VAR tilgjengelig."

Logikken i at når det blir mange nok som kjører ulovlig, så må vi bare åpne opp er interessant. Er det slik at SRX mener vi må få frie fartsgrenser, fordi folk kjører for fort uansett. Eller at hvis vi får mange nok pedofile, så blir vi nødt til å legalisere det? Det er jo samme logikk, og den funker dårlig i mine øyne.

Stillheten er en truet ressurs (det er svært få arealer igjen uten tekniske inngrep), og der det ikke er inngrep blir det nå mer og mer flyvning og scooterkjøring. Her er det viktig å bevare det som er igjen i mine ører...

Det må være mulig å få utløpet for fartsbehovet på andre områder.

En del innlegg har gått på dette at naturopplevelsen er den samme på ski/scooter. Dette er det også forsket på. Thomas Vold (NIF) gjorde en intervjuundersøkelse av folk som hadde været på scootertur og hundesledetur på Svalbard. Av resultatene gikk det frem at de på scootertur var opptatt av farten, mens de som var i hundeslede så på landskapet. Faktisk var det en som var på scootertur ene dagen, og samme tur i hundeslede dagen etter. Han hadde ikke fått med seg at det var samme tur i landskapet! Tror ikke hans oppgave ligger på nett (og jeg har den ikke i hylla her), men mener dette var et av resultatene han dro på forelesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker så forbanna egoistisk disse holdningene deres, Hvis du ikke klarer å gå ut i naturen så har du ingenting der og gjøre!.

Hvor har dere hentet retten til å ekskludere en masse folk for friluftsliv?

Man trenger ikke lengst inn på fjellet for å bedrive friluftsliv(selv om jeg muligens kan tolkes annerledes i denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6583&postdays=0&postorder=asc&start=25 :wink: )

Alle må drive friluftsliv på sitt nivå. Hvis du ikke orker å gå i fire timer, så får du gå så lenge du orker. Det er ikke noe mer ekskluderende enn at den best kvalifiserte får den beste jobben.

Sammenligningen med ferdsel på sjøen synes jeg blir litt for dumt. Havet har vært en ferdselsåre i tusenvis av år, og alternativene til skip og båter med motor er relativt dårlige, til dels også risikable. At det foregår mye idiotkjøring som rekreasjon på sjøen er ikke noe argument for å innføre det samme i fjellet.

At det gis disp til scooterkjøring i enkelte tilfeller enkelte steder er uproblematisk. Det hadde vært relativt uproblematisk hvis det hadde blitt faste scooterløyper i flere steder også, hvis alle hadde klart å holde seg til dem. Det siste har jeg særdeles liten tro på. Henviser til Finnmark og Nord-Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har på ingen måte dradd fram funksjonshemmede, bare så det er klart.

Hva som er irrelevant og relevant er vell ikke avgjort så fremt jeg vet.

Vet ikke hvem Zapfe var / er, men det er sikkert ikke relevant.

Men kjernen er slik jeg ser det, at du fremdeles utelukker en stor del av befolkningen for friluftsliv.

Det er ganske mange som ikke kommer seg ut for egen maskin.

Skal på ingen måte skyve dem fram for meg, men dere har en egenskap til å se alt svart / hvitt enten er du liksom en motorfrik på 16 - 30 år som suser avgårde i 180km/t eller så er du en nostalgisk nikkerskar som ønsker motorisert ferdsel dit peppern gror.

Det er ikke så enkelt, trur du alle de 54.000 skuterne eies av ramp? Nei.

Det er veldig mange brukere som er vanlige familier, som benytter skuter til både vedhenting, hyttekjøring, rekreasjon og fritidssyssel.

Mange igjen av disse har kansje ikke skiinteresse eller har ikke fysikk / helse til å labbe innover på åsnes eller fischer. Skal ikke disse ha mulighet for å dra på fjell og fiske?

Selv er jeg midt imellom, både en fartsgal ramp, og en familiefar som bruker scooter til famileturer og annet arbeid, henting ved etc.

Logikken i at når det blir mange nok som kjører ulovlig, så må vi bare åpne opp er interessant. Er det slik at SRX mener vi må få frie fartsgrenser, fordi folk kjører for fort uansett. Eller at hvis vi får mange nok pedofile, så blir vi nødt til å legalisere det? Det er jo samme logikk, og den funker dårlig i mine øyne
Denne blir for dum. Du har en tendens til å trekke alt ut slik at det blir urimelig. Nå er ikke sneskuter totalforbudt og kriminelt slik pedofili og kjøring i for høy hastighet er. Men var det ikke samme motstanden for 100 år siden da bilen kom tro?

En del innlegg har gått på dette at naturopplevelsen er den samme på ski/scooter.
Dette har jeg på ingen måte hevdet heller. Mener å ha debattert dette tidligere på det etterhvert så høyt besøkte snøscooter tråden.

Ser du slik på det, så er hver tur unik, på sin måte. Jeg har både ski og skuter og bruker de flittig. Skutertur / skitur kan på ingen måte sammenlignes, men begge har sine sider som jeg setter veldig høyt i min vurdering av livskvalitet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen med ferdsel på sjøen synes jeg blir litt for dumt. Havet har vært en ferdselsåre i tusenvis av år, og alternativene til skip og båter med motor er relativt dårlige, til dels også risikable. At det foregår mye idiotkjøring som rekreasjon på sjøen er ikke noe argument for å innføre det samme i fjellet.

Har ikke fjellet vært ferdselsåre gjennom tusenvis av år? :wink:

Jeg snakker ikke om idiotkjøring, i den forstand "uforsvarlig kjøring". Normal rekreasjonskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Er det ikke mulig å bli fri for å høre mere om dine kriminelle utskeielser?
Hvilken kriminelle utskeielser?

Og i logoen på forumet står det: Fjellforum - møtested for fjell- og friluftsfolk!! Tror du at folk som benytter motoriserte kjøretøy ikke er fjell og friluftsfolk?

Har du en annen mening? I så fall får du sende PM til mod. og høre om ikke de kan ekskludere alle i dette forumet som har skrevet positivt om skuter og atv, ta med brukerne av båt og kjøring på skogsstier med pick up også. Da blir det rimelig tamt her :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fjellet vært ferdselsåre gjennom tusenvis av år? :shock:

Jeg snakker ikke om idiotkjøring, i den forstand "uforsvarlig kjøring". Normal rekreasjonskjøring

Med ferdsel mener jeg transport av varer og personer til nødvendige ærend. Rekreasjon er noe som har kommet de siste 100 årene. Dessuten er båter for "normal" rekreasjonskjøring helt annerledes enn båtene til idiotkjøring. Skal ikke nekte for at det finnes mange forskjellige typer av snøscootere, men veldig mange av disse sammenligner jeg mer med speedbåter enn med ei snekke. Tok dere den? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Skal ikke nekte for at det finnes mange forskjellige typer av snøscootere, men veldig mange av disse sammenligner jeg mer med speedbåter enn med ei snekke. Tok dere den?
Joda skjønner tegninga :shock:

Men også her har utviklinga gådd videre. "Snekka" produsereres ikke lengre. Skutere under 50 hk nå til dags blir for smått. Jeg ser selv når man bruker skuter til kjelke og arbeid i bakker og tung snø så er det greit og ha litt "power".

Familier som før hadde skutre på 30-50 hk og bergdes med det, har nå skutre på 90 - 150 hk. Utviklinga og kravet fra brukere har gådd videre.

Nå f.eks skal du lete lenge før du finner arbeidsskuter under 60hk, det blir for pinglete. Så slik sett er vell kansje det meste "storskutere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ferdsel mener jeg transport av varer og personer til nødvendige ærend. Rekreasjon er noe som har kommet de siste 100 årene. Dessuten er båter for "normal" rekreasjonskjøring helt annerledes enn båtene til idiotkjøring. Skal ikke nekte for at det finnes mange forskjellige typer av snøscootere, men veldig mange av disse sammenligner jeg mer med speedbåter enn med ei snekke. Tok dere den? :shock:

Fjellet har blitt brukt til viktig ferdsel gjennom tusener av år. Mange steder MÅTTE man over fjellet for å komme seg fra A til B, andre steder har det vært svært nyttige snarveier - om enn noe tungvinte... Men de gikk ikke av veien for litt slit før i tiden :wink: Fra her lokalt finnes det flere ekspempler der en knapt kunne tro at de klarte å få med seg husdyr over.. :wink: Og det er ikke særsunnmørsk!! F.eks handelssteder måtte mange reise langt for å komme til, og det innebar for en del folk å reise over fjell. Så fjellet har ikke bare vært viktig for ferdselen, det har vært helt nødvendig.

Angående alt motorisert, kjøretøyene er fullstendig i stand til å ødelegge både seg selv og andre med, og å lage mye pøbel med. Ved uansvarlig bruk. Ikke dermed sagt at jeg dryler rundt i 180 km/t med bilen min eller kjører over marker/jorder og lett terreng. Selv om bilen er fullstendig i stand til å klare det. Å bruke det som argument, at mange er uansvarlige med bilbruk, på å forby/hindre/begrense bilbruk generelt ville vært en utenkelig tanke. Ikke noe er bedre enn ansvarlighet og hensynsfull adferd. De som ikke klarer å følge slike regler må på en eller annen måte betale for det. Dessverre er det slik at dette kun blir prioritert på veiene, og det har nok sammenheng med at det er ressurskrevende å følge opp på de andre områdene.

Blir det klarvær snart nå, så får vi ta diskusjonen på vei på en toppskitur :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det slik at dette kun blir prioritert på veiene, og det har nok sammenheng med at det er ressurskrevende å følge opp på de andre områdene.

Ikke nok med at det er umulig å håndeheve, men når SNO gjør noe - så har de jo blitt truet på livet, vekket på nettene og fått bildekk skåret opp med kniv. En jeg snakket med hadde også fått scooteren slått i stykker med slegge. Dette er selvfølgelig det mest ekstreme miljøet blant de som bruker scooter i fjellet, men er det noen som tror at vi får færre ekstremister ved å bygge opp grunnfjellet?

Dette er jo like naivt som nullvisjonen til Vegvesenet.

Både i trafikken og i utmark er det lover og regler. I trafikken kan du kjøre på veier i oppgitt fartsgrense. I utmark kan du søke disp for "nyttekjøring". Nå er det et stort press for å få tilgang til rekreasjonskjøring i utmark, bare fordi mange har kjøpt seg scootere. At sannsynligheten er liten for å bli tatt, gjør at mange kjører ulovlig. Dette blir så brukt som argument for at man skal slakke på reglene. Overført på trafikken, så blir dette som å argumentere for fri fart fordi så mange kjører for fort. Det faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Både i trafikken og i utmark er det lover og regler. I trafikken kan du kjøre på veier i oppgitt fartsgrense. I utmark kan du søke disp for "nyttekjøring". Nå er det et stort press for å få tilgang til rekreasjonskjøring i utmark, bare fordi mange har kjøpt seg scootere. At sannsynligheten er liten for å bli tatt, gjør at mange kjører ulovlig. Dette blir så brukt som argument for at man skal slakke på reglene. Overført på trafikken, så blir dette som å argumentere for fri fart fordi så mange kjører for fort. Det faller på sin egen urimelighet.
Hva har det med saken og gjøre?

Har overhodet ikke nevnt kjøring med bil. Eneste jeg gjør er å konstatere fakta............... uten sammenligning.

........ så kommer man ikke bort fra det faktum at antallet og bruken øker og vil fortsette og øke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet har blitt brukt til viktig ferdsel gjennom tusener av år. Mange steder MÅTTE man over fjellet for å komme seg fra A til B, andre steder har det vært svært nyttige snarveier - om enn noe tungvinte... Men de gikk ikke av veien for litt slit før i tiden :wink: Fra her lokalt finnes det flere ekspempler der en knapt kunne tro at de klarte å få med seg husdyr over.. :wink: Og det er ikke særsunnmørsk!! F.eks handelssteder måtte mange reise langt for å komme til, og det innebar for en del folk å reise over fjell. Så fjellet har ikke bare vært viktig for ferdselen, det har vært helt nødvendig.

Helt riktig dette, Svein. Men det har da ikke noe med rekreasjonskjøring å gjøre?

Blir det klarvær snart nå, så får vi ta diskusjonen på vei på en toppskitur

Tipper temaet kommer opp hvis en av oss tryner i et skuterspor i lia :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig dette, Svein. Men det har da ikke noe med rekreasjonskjøring å gjøre?

Du antydet at sammenligningen mellom sjø og fjell ikke er relevant pga sjø har blitt brukt til ferdsel. Jeg mener det ikke finnes noen forskjell. Begge steder har og er viktige ferdselsårer og begge har vært og er viktige for jakt/fiske og oppdrett/husdyr. Og nå, som du selv skriver, de siste 100 år har det blitt mer og mer aktuelt å bruke de samme områdene til rekreasjon :wink: På sjøen er det allment akseptert ifht motorisert ferdsel/støy.

Finnes forresten tall på hvor mange som bruker sjøen som rekreasjonsområde?? Tipper tallene er store... og sammenlignet med fjellet?? Hadde vært artig å vite.. :?

Tipper temaet kommer opp hvis en av oss tryner i et skuterspor i lia :shock:

Hehe... bare jeg ikke tryner i en scooter så.. :wink:

For ikke å snakke om hva som hadde blitt temaet dersom vi kunne følge et scooterspor innover en dal etter gode halvmetern med nysnø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Der finnes mennesker som det er bortkasta tid å diskutere med -- fordi de er for dumme!

Til de hører dem der argumenterer for å bryte landets love.

Du er visst ikke helt patent du!

Saklig innlegg forresten.

Alle som ikke deler dine synspunkter, karakteriserer du som dumme....... Hvem sier det mest om, deg eller de du debatterer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sjøen er det allment akseptert ifht motorisert ferdsel/støy.

Dette er jo bare tull Svein. Har du fulgt med i debatten som kom i forbindelse med vannscootere? Dessuten har det vært en enorm økning i salget av båter, og denne diskusjonen kommer til å komme for fullt ettersom ulykkestallene øker. I sommer ble tallene på skader på utstyr doblet (iflg forsikringsselskapene).

Finnes forresten tall på hvor mange som bruker sjøen som rekreasjonsområde?? Tipper tallene er store... og sammenlignet med fjellet?? Hadde vært artig å vite.. :)

Nå finner du svaret på dette også hvis du ser lenken til FRIFO-rapporten lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken og gjøre?

At et argument ikke er logisk - betyr at du enten må tenke deg om en gang til, eller at du bare overser det. Det siste blir som regel ikke sett på som redelig, men jeg antar at det heller ikke er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er visst ikke helt patent du!

Saklig innlegg forresten.

Alle som ikke deler dine synspunkter, karakteriserer du som dumme....... Hvem sier det mest om, deg eller de du debatterer med?

En del av debatantene evner ikke å skille mellom hva som er lov og ikke lov. Som jeg har prøvd å forklare flere ganger, så er motorferdsel i utmark i utgangspunktet forbudt. Dette er det bred enighet om at fortsatt skal være tilfellet. Hva en diskuterer er om det skal være flere grunner til dispensasjon fra forbudet.

Etter dette innlegget trekker jeg meg ut av debatten - nå har det nådd et lavmål.

Egentlig er det synd, fordi dette er en svært viktig debatt. Tror likevel at jeg skal bruke kreftene mine andre steder. Det er heldigvis ikke her på fjellforum (nå også kalt motorforum) at lover og regler meisles ut.

Lev vel - www.stillheten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tull Svein. Har du fulgt med i debatten som kom i forbindelse med vannscootere? Dessuten har det vært en enorm økning i salget av båter, og denne diskusjonen kommer til å komme for fullt ettersom ulykkestallene øker. I sommer ble tallene på skader på utstyr doblet (iflg forsikringsselskapene).

At der er motstandere av støy også på sjøen, kan jeg nok ikke nekte for. Men det betyr ikke at det ikke er allment akseptert. Jeg har personlig aldri hørt noen si at de plages av støy fra båt. Vannscootere er en ørliten minoritet jeg ikke forbinder med båt. Ei motorsag er heller ikke et kjøretøy.

Ulykker og forsikringsskader har vel ikke noe med støy å gjøre? Du blander ikke sammen fart og støy nå da? At mange er skeptisk til farten til mange fritidsbåter, skal jeg være enig i.

"En enorm økning i salget av båter", hva sier det deg?? :) Hvor mange har båt med motor i dag?? Dessuten er det en sterk økning i antall 4-takts motorer, har du hørt lydforskjellen på en 2- og 4-takts motor? Eller en gammel Saab semidiesel?

Og så er det ikke slik at de som aksepterer støy, eller er likgyldig til støy, flagger sitt syn. Det er motstandernes "oppgave", derfor er det alltid motstandere man hører fra.

Vi er verdens beste land å bo i, er det inntrykket ditt når du hører sytingen i media?? Som en liten parallell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.