Gå til innhold
  • Bli medlem

Verdens tøffeste sykkel!


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Min påstand er at Apache sykkelen er den råeste sykkelen en unggutt kunne få! I hvertfall på 70 tallet. Er det kommet noen sykler i ettertid som kan måle seg med denne mon tro?

Er det flere som har opplevd gleden ved å eie en slik en?

Min egen fikk jeg i 10 års alderen. Mener den hadde mindre hjul enn denne, men ellers var det jo bare kjempestatus å eie en slik en! Fra moderns damesykkel til et råskinn av en Apache.

Ingen over - ingen ved siden synes nå jeg...

Disse nostalgiske bildene fant jeg på nettet, og var gjengitt med tillatelse fra Norsk Teknisk Museum :shock:

post-497-133474420438_thumb.jpg

post-497-133474420451_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe... det var tider. En kamerat hadde en slik, jeg selv syklet på en velo-perfect tror jeg den het.. forøvrig at typen med "automatgir" :? Det var den tiden man arvet en sykkel som var altfor stor, og syklet på den til den var aaaaaltfor liten.. :shock: Hvis den hang sammen så lenge da... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som har opplevd gleden ved å eie en slik en?

Min egen fikk jeg i 10 års alderen. Mener den hadde mindre hjul enn denne, men ellers var det jo bare kjempestatus å eie en slik en! Fra moderns damesykkel til et råskinn av en Apache.

Ingen over - ingen ved siden synes nå jeg...

Disse nostalgiske bildene fant jeg på nettet, og var gjengitt med tillatelse fra Norsk Teknisk Museum :?

Å javisst, det var sykkelen sin! Hadde en slik, fra jeg var rundt 6-7 år til den ikke hang sammen mer. Den var lite god å sitte på da! :lol: Herlig sykkel!

Husker en lite morsom episode med den sykkelen. Broren min, som er 7 år yngre, hadde nettopp lært å gå og ville selvsagt sitte på. Han foran, og jeg skulle styre samtidig som jeg holdt han. Det måtte gå gærnt! Et øyeblikks uoppmerksomhet fra meg og han seilte rett i asfalten med hodet først! :shock: Det ble den største kulen jeg har sett, men heldigvis gikk det bra med bare lett hjernerystelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ting på bildet jeg ikke fikk til å stemme. Ser ut som at det er felgbrems bak, men det er jo selvfølgelig låsen! :P

Kodelåsen, med en gang til venstre, tre til høyre og to til venstre og opp! scvupp..:( Lurer på om den hadde blitt godkjent av forsikringene i dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg "lillebroren" til Apache - den het Tomahawk.

Mindre ramme, samme tøffe girspak, rammen var gul, lite forhjul, stort bakhjul med skikkelig bredde, en lignende sadel men med høyere rygg samt veltebøyle på toppen.

Modern kjøpte den brukt på auksjon til en 50-lapp (mener jeg å huske).

Selve sykkelen var stygg som juling da hun kjøpte den, men bragte med seg enorm glede for en femåring på slutten av 70-tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.