Gå til innhold
  • Bli medlem

reser

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om reser

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Med jetcarrier slipper den amerikanske nettbutikken å fakturere deg dyr internasjonal frakt som du må betale moms av. Du blir også behandlet som en amerikansk kunde uten restriksjoner for feks Europa, ettersom du får en adresse i USA. De baserer seg på vektvolumberegning for hhv fly- og sjøfrakt. Prisen du får opp på nettsiden deres er kostnaden fra din amerikanske adresse og hjem til deg med Posten inkl mva og fortollingsgebyr. Har brukt dem i flere år nå. Anbefales! Edit: mva og evt tollsats på varene betaler du også til jetcarrier, på samme måte som til andre transportører. Får ma
  2. Det jeg har erfart, spesielt med Helsporttelt er at flere butikkkjeder bestiller "oekonomi-varianter" av Helsports egne modeller. Paa den maaten faar man et telt som er tilnaermet lik forbildet, men der den lave prisen kommer av kompromisser i feks design/utforming, materialvalg i duk/stenger/glidelaaser mm. (Man faar i det minste med Helsport-navnet naar man kjoeper f.eks Nordmarka Camp paa XXL.) Jeg tok selv kontakt med Helsport da jeg ville vite litt mer om de "tilsvarende" teltene i fjor, og de sendte velvillig spesifikasjoner for de teltene jeg spurte om pr epost. I mine oeyne var de
  3. Yes, you should dig yourself into the snow in windy weather in the winter, mainly for two reasons: 1) Bad weather makes the rescue operation less intensive, helicopters will be grounded in stronger windlevels. Rescue teams will have just a few meters sight (if any) in strong winds. The chance that they could bump into you is just as big/little as they have the chance to see you. Any rescue operation will be aborted/temporarily stopped if the health or life of any of the rescuers are possibly at risk. 2) Wind chill factor; lower temperatures combined with wind, will ALWAYS amplify th
  4. Jeg vil anbefale fraktfirmaet www.jetcarrier.com De gir deg en amerikansk leveringsadresse, og videresender pakken din som flyfrakt til Norge. Fordelene er flere: Du slipper å betale mva av forholdsvis dyr frakt fra USA til Norge. Du kan handle varer fra forretninger som ikke kan/vil sende varer utenlands. Fraktprisene til Jetcarrier inkluderer "fortollingsgebyr". Fremgangsmåten er enkel, du handler i den butikken du ønsker og betaler som ønsket (PayPal, VISA osv). Du oppgir din amerikanske leveringsadresse som Shipping Address. (Ofte er frakten innen USA gratis om man
  5. Når det gjelder fobi mot å ta i sprellende fisk, så kommer du fort over dette. Storfisk som er "kjørt" lenge er ofte behagelig slapp når den kommer opp. Ta et bestemt tak rundt fisken bak hodet og hold. Mindre fisk er ofte litt mer livlig, men desto enklere å kontrollere når du holder den i hånda. Hvis du ikke har tenkt å spise fisken du får bør du praktisere "catch & release" - ihvertfall om du får frisk og (relativt) stor fisk, slik at du selv eller andre kan få gleden av et godt måltid ved en senere anledning. Vær forsiktig med håven og håndbruk om du har tenkt å sette ut fisken
  6. Da er personen funnet, utfallet var nok som forventet, men uansett det beste for de pårørende. [Hidden Content]
  7. Selv hadde jeg "lillebroren" til Apache - den het Tomahawk. Mindre ramme, samme tøffe girspak, rammen var gul, lite forhjul, stort bakhjul med skikkelig bredde, en lignende sadel men med høyere rygg samt veltebøyle på toppen. Modern kjøpte den brukt på auksjon til en 50-lapp (mener jeg å huske). Selve sykkelen var stygg som juling da hun kjøpte den, men bragte med seg enorm glede for en femåring på slutten av 70-tallet!
  8. Som samboeren det refereres til, må si at jeg også er fornøyd med mine Rago. Før det blir for mye familieprat skal jeg komme tilbake til temaet i tråden. Ettersom Snella og jeg har gått noen turer sammen så har vi observert følgende: Ragoene har en tydelig smalere fell, men tilnærmet samme areal som Nansen. Lengden på fellene er sikkert tilpasset lengdeforskjellen på smørespennet, men det stor forskjell i gli-egenskapene når fellene er montert. Hun kan kjøre i kosetempo uten å ploge i nedoverbakker, mens jeg suser forbi selv om jeg venter til det har blitt en passende stor luke me
  9. Vi opererer stort sett utifra "tusen-rutene" når man bruker papirkartene ute i naturen. Du vil fort oppdage at GPSen viser ALLE sifrene i UTM-koordinatene, også de små sifrene som står foran hver "titusen-rute på papirkartene. (Gjerne med en ekstra null foran.) Når du har satt datum, vil GPSen automatisk angi korrekt sonebelte. Kanskje ikke så vanskelig å se denne sammenhengen når man har kartet foran seg...?
  10. I januar hadde Oslo Sportslager kampanjepris på "en pall" med Primus Omnifuel til 999 i butikken (tilbudsprisen ble ikke "offentliggjort" på nettsidene). Jeg kjøpte likesågodt en når jeg var innom - kanskje de fortsatt har igjen dette partiet om du ringer dem? Ellers finner man noen seriøse aktører via www.finn.no som selger overhalte bl.a. Hiker 111 til en overkommelig pris. Det billigste jeg har sett dem til er 350-400 kr pr stk (brukt, avhengig av utseendet) fra et firma i området Nittedal, som hadde kjøpt opp et stort restlager fra Forsvaret. Firmaet kunne skaffe alt av reserve- og s
  11. Jeg er litt overrasket over at kun en person har merket seg at trådstarter fokuserer på at støvlene skal brukes i Rottefella BC. Alfaene er laget for Salomon sine SNS-bindinger - og vil pga sålen, ikke passe i en Rottefella BC-binding, kort sagt: velger man Alfa, må man over på Salomon-bindingen. Kanskje ikke en stor sak, men viktig for en person som skal veie kriterier mot hverandre. Selv kjøpte jeg nylig Rago-pakken, med BC auto på Oslo Sportslager. Støvelvalget havnet på Crispi, nærmere bestemt Stetind. Mulig at innlegget mitt gjør at diskusjonen om BC auto/manuell blusser op
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.