Gå til innhold
  • Bli medlem

Bilder fra Trollveggen...


Hawkeye

Anbefalte innlegg

Annonse

Flyturene Ålesund-Oslo og Molde-Oslo er vel blant Norges mest spektakulære, ihvertfall i godver.

Trollveggen ser ikke så vertikal ut ovenfra. Ei heller ser veggen ut som et loddrett fall på 1000 meter. Trollryggen kommer derimot tydelig frem på bildet. Dette skal visstnok være Europas lengste klatrerute, besteget første gang av Høibakk og Heen engang på 50-60 tallet.

Et bra bilde over Romsdals-alpene. Et hav av tinder å bestige her, det er det ingen tvil om. På noen av toppene går det gjerne år og tiår mellom hver gang mennesket setter sin fot der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyturene Ålesund-Oslo og Molde-Oslo er vel blant Norges mest spektakulære, ihvertfall i godver.

Noen ganger gjør flygerne en "gest" og flyr lavt langs Hjørundfjorden, har bare opplevd dette en gang selv - men det var stort :roll: Satt å leste i ei avis og gløtta tilfeldigvis ut vinduet... da så jeg Jønshorn litt lenger framme..

Trollveggen ser ikke så vertikal ut ovenfra. Ei heller ser veggen ut som et loddrett fall på 1000 meter. Trollryggen kommer derimot tydelig frem på bildet. Dette skal visstnok være Europas lengste klatrerute, besteget første gang av Høibakk og Heen engang på 50-60 tallet.

Biografien om Arne Randers Heen kan anbefales!!! Fengslende lesning, klarte ikke å legge fra meg boka når jeg hadde begynt på den. Var det ikke Trollryggen han var først ute på?? Hvis husken min ikke er helt på jordet ble samme ruta tatt på nytt 10? år etter, ARH var da godt over 60 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet viser Store Trolltind og Nordøsteggen (grad 4+ ca 300 meter). Adelsbreen sees til høyre.

Ralph Høibakk og Arne Randers Heen var ikke først opp der, men førstebesteg Østpilaren opp mot Trollryggen (navn på topp som er utenfor bildet - til venstre), med start nesten rett under Stabben, (grad 6, lang rute). Den ble gått i 1958, med bare 10 kiler og 6 karabinere, og var kanskje med på å "åpne" opp ruter i Trollvegen 8 år seinere :roll:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops, her må jeg korrigere meg sjøl...

...ruter i Trollvegen 8 år seinere :).

Trollvegen må ikke sammenlignes med Trollstigen, selv om sistnevnte høres brattere ut :roll:

Kremt, når jeg ser på det øverste bildet.... jeg - med andre på disse kanter - er priviligert, svært priviligert, som har dette fantastiske landskapet så å si rett utenfor stuedøra. I øvre del av bildet er deler av Romsdal og Sunnmøre.... selv med relativt aktiv turfrekvens er det maaaaaange år med med turer til nye topper i dette området 8) Må til å sponse dna-forskningen, såpass at de finner genet som medfører aldring.... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

He, he ikke lett dette her :roll:.

Trykkleifer er skumle saker. En liten digresjon om en SFO-leder som i ukebrevet meldte at "her er det drit som vanlig.." En f manglet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordøsteggen er ikke avskrekkende vanskelig, men ser derimot ut til å være særdeles eksponert på begge sider. Sjelden man ser en kvassere rygg enn dette.

Enig Lyngve! Den eggen må komme høyt opp på lista over heftige egger her i landet! Det må virkelig kile i mageregionen når en beveger seg bortover den. :roll:

Forøvrig flotte bilder av Trollveggen og dens tinder her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt å hoppe ut bakdøra, hvilken vei ? :shock:

Laaaang motbakke opp til Nordre Trolltind, derifra kort rapell eller utsatt klyving ned en hammer. Klatring fra der eggen reiser seg mot Store Trolltind, 8 tl. på eller til høyre for eggen. Ikke vedvarende klatring, aldri vanskeligere enn rundt 4. Enkleste retur er "normalveien" til Trollstigen. Beste periode fra midten av juli til ut august. Blir gjerne med om vi får det til å klaffe med vær og tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt å hoppe ut bakdøra, hvilken vei ? :D

Laaaang motbakke opp til Nordre Trolltind, derifra kort rapell eller utsatt klyving ned en hammer. Klatring fra der eggen reiser seg mot Store Trolltind, 8 tl. på eller til høyre for eggen. Ikke vedvarende klatring, aldri vanskeligere enn rundt 4. Enkleste retur er "normalveien" til Trollstigen. Beste periode fra midten av juli til ut august. Blir gjerne med om vi får det til å klaffe med vær og tidspunkt.

Ikke godt å vite hva man finner på andre siden av døra når den åpnes... Såg akkurat meg selv hengende i dørhåndtaket :D

Har du ikke gått denne ryggen før? Høres ut som en fin tur hvis den ikke overstiger grad 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.