Gå til innhold
  • Bli medlem

Koke råtten snø


sovelenge

Anbefalte innlegg

Husker jeg så en eller annen polfarer kommentere at råtten snø var dårlig egnet til å koke for å drikkes....

 

Mulig jeg husker feil i og med at jeg ikke finner noe konkret informasjon om det. Det skulle være noe med at vannet fra råtten snø ikke inneholdt noen næringsstoffer som friskt vann inneholdt. På sikt ville det da altså være en dårlig ting å ta vannet sitt fra råtten snø....

 

...eller tar jeg helt feil nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker jeg så en eller annen polfarer kommentere at råtten snø var dårlig egnet til å koke for å drikkes....

 

Mulig jeg husker feil i og med at jeg ikke finner noe konkret informasjon om det. Det skulle være noe med at vannet fra råtten snø ikke inneholdt noen næringsstoffer som friskt vann inneholdt. På sikt ville det da altså være en dårlig ting å ta vannet sitt fra råtten snø....

 

...eller tar jeg helt feil nå??

 

Kan ikke helt se at det skulle være noe forskjell på råtten snø og fersk snø, i forhold til mineraler og sporstoffer. Det er nok større sjans for forurensing i råtten snø, så koking eller filtrering kan vurderes. Men generelt at det er mindre mineraler i snø enn i vann som har runnet over fjell vil jeg nok tro kan stemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste forskjellen jeg kan tenke meg mellom ny og gammel / råtten snø er vel formen på krystallene. Ny snø har spisse stjerneformede krystaller

post-4220-0-35402900-1435213397_thumb.jp 

mens gammel snø består av begerkrystaller.

post-4220-0-03788900-1435213414_thumb.jp

Gammel snø kan nok også inneholde mer forurensning siden partikler som er i snøen har en tendens til å samle seg på toppen eller i de øverste lagene av snøen etter hvert som snøen smelter og forandrer seg. 

Gammel snø kan også inneholde en del røde alger som vokser på snøen, men jeg tviler på at de er helsefarlige å få i drikkevannet.

post-4220-0-51532400-1435213427_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal det ikkje vera næringstoff i vatn. Dersom det er forskjellig mengde næringstoff i gammel og ny snø, er det nok meir næringstoff i den gamle snøen.

Eg prøver alltid å bruke den reinaste snøen som er tilgjengeleg. Dersom det er nysnø på toppen, brukar eg den. Med vårsnø som ber preg av mykje forureining på overflata, brukar eg snø som ligg under overflata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste at er del vel lite salter, sporstoffer etc i snø. Det kommer til når det har smeltet og renner gjennom stein og jordsmonn. Er du på tur og lever på smeltet så er det er fordel å være litt raus med saltet i matlagingen.

Om snø er ny eller gammel, tja. En ser jo mer skitt i snøen på våren. Det fordi mengde snø har smeltet og all skitt som var i snøen er mer synlig. En del har kommet til i løpet av vinteren, spesielt bøss fra trær i lavere områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld for å kapre tråden, men har også et spørsmål vedr. vann. 

 

Var i nordmarka sist helg sammen med en kompis som er veldig skeptisk på å drikke vann fra marka. Han fant noen små organismer (mye mindre enn knott) som svømte rundt i vannet. Kan kun se disse dersom du har dem i en kopp eller lignende. Noen som vet hva dette er, og om det er farlig? Ble litt skeptisk jeg også men har normalt aldri brydd meg før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld for å kapre tråden, men har også et spørsmål vedr. vann. 

 

Var i nordmarka sist helg sammen med en kompis som er veldig skeptisk på å drikke vann fra marka. Han fant noen små organismer (mye mindre enn knott) som svømte rundt i vannet. Kan kun se disse dersom du har dem i en kopp eller lignende. Noen som vet hva dette er, og om det er farlig? Ble litt skeptisk jeg også men har normalt aldri brydd meg før. 

Det som svømmer i vannet er sannsynligvis vannlopper / Dafnier

https://no.wikipedia.org/wiki/Dafnier

eller en eller annen type krepsdyr.

http://www.nina.no/Milj%C3%B8overv%C3%A5king/Krepsdyr

 

Uansett så er det helt ufarlig å drikke vannet de er i. Hvis du ikke koker vannet så blir de drept når de kommer ned i magen.

Hvis det er mye av denne typen liv i vannet så er det et tegn på at det er et næringsrikt vann.

 

Det kan finnes farligere ting i vannet enn dette. Når solen skinner og temperaturen er så høy at vi trives godt med å gå på tur, så trives også alger og plangton. Algene farger vannet, og grønne alger er de vanligste, men det kan også forekomme blågrønn alger. Disse kan være giftige og det er ikke uvanlig at det innføres badeforbud i vann hvor disse algene opptrer i store mengder.

http://www.miljolare.no/tema/planterogdyr/artikler/planteplankton/planktoniferskvann.php

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø med røde alger skal ikke drikkes har jeg lært fra Svalbard, men der kan det jo være ekstremt rødt da. Jeg vet ikke om det er sant, men har alltid funnet et annet sted likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø med røde alger skal ikke drikkes har jeg lært fra Svalbard, men der kan det jo være ekstremt rødt da. Jeg vet ikke om det er sant, men har alltid funnet et annet sted likevel...

Det er vel ingen med fornuften i behold som gambler med drikkevannet. 

Lite hyggelig å ligge et sted inne på fjellet med magesmerter og diaré.

 

Litt rart at vi som har så uendelig med rent vann både hjemme og ute i naturen, skal være redde for å drikke.

De av oss som har vert litt lenger hjemmefra enn en tur med danskebåten har kanskje sett hvordan vannet ser ut andre steder.

Jeg har vert i Bangkok og sett vannet i kanalene hvor folk transporterer frukt og grønnsaker fra produsentene og inn til byen i sine skrøpelige "longtail" båter. 

Jeg har også vert på besøk i et av de store renseanleggene i London som renser vannet i Themsen.

Det vannet som renner i kanalene i Bangkok har akkurat samme farge som det vannet som renner inn i Londons renseanlegg. Gråsvart / grafitt farge.

Men den største forskjellen er at det vannet som kommer ut fra Londons renseanlegg er glassklart og helt ufarlig å drikke, mens det vannet som renner gjenom  Bangkok blir bare verre og verre etter som tiden går.

 

Når man ser vannet på slike steder som f.eks. Bangkok så kan jeg godt forstå Nordahl Grieg når han skriver diktet "vann".

http://www.forlagsliv.no/knutepunktet/2012/07/12/ukas-dikt-nordahl-grieg-vand/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De røde algene dere snakker om er forresten en grønnalge. 

 

Ellers tipper jeg afe sin godt gjennomtenkte plan er temmelig idiotsikker: "Eg prøver alltid å bruke den reinaste snøen som er tilgjengeleg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser vannet på slike steder som f.eks. Bangkok så kan jeg godt forstå Nordahl Grieg når han skriver diktet "vann".

http://www.forlagsliv.no/knutepunktet/2012/07/12/ukas-dikt-nordahl-grieg-vand/

For et herlig dikt, den mannen visste å skrive! Men ja, jo eldre snøen er, jo mer finner du av annet enn rent vann jfr smelting og forurensning fra omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.