Gå til innhold
  • Bli medlem

Vasking av Arcteryx Gore Tex skallbekledning


trugepetter

Anbefalte innlegg

Det er sikkert noen som har opplevd at Arcteryx gore tex produktene ikke kan bli helt vanntette etter vask og må impregneres. Jeg har sett en Arcteryx filmsnutt hvor vasket bekledning straks i våt tilstand må legges inni tørketrommel på 40 grader i ca 50 minutter til den er knusktørr for å reaktivere den vannavvisende impregneringen fra fabrikk eller nyimpregnering fra sprayboks etter den er blitt tatt ut av vaskemaskinen.

 

Blir gore tex produktene ubrukelige dersom en forbruker ikke har tilgang til en tørketrommel og må hengetørke skallbekledningen istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tørketrommel og har re-impregnert både bukse (arcteryx) og jakke (bla. fra norrøna og millet) med godt hell. Kjører plaggene to runder i vaskemaskina, først med Nikwax sin vask og deretter vaske-inn impregnering fra samme produsent. Vanlig sentrifugering og drypptørk. Jeg har prøvd med strykejern for å se om det hjalp men merket ingen forskjell. På meg virker det som om det er bedre å ta runden i vaskemaskina litt oftere enn å vente til klærne stinker og lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vanlig sentrifugering og drypptørk.

Ikke sentrifugering. Membranen har ikke spesialt godt av at vann presses gjennom porene. Dersom det skal sentrifugeres må det gjøres på laveste hastighet. Jeg ville aldri ha gjort det. Bare drypptørk etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker på ullprogram, det bør jo være ganske skånsomt tenker jeg. Men har enda ikke turt å legge gore tex klærne i tørketrommel. Jeg kan jo ikke justere gradene på den så er redd det blir for varmt. Kan det ikke bli det? Denne frøkna er ikke vant med tørketrommel og tør kun bruke den på håndklær og sengetøy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker på ullprogram, det bør jo være ganske skånsomt tenker jeg. Men har enda ikke turt å legge gore tex klærne i tørketrommel. Jeg kan jo ikke justere gradene på den så er redd det blir for varmt. Kan det ikke bli det? Denne frøkna er ikke vant med tørketrommel og tør kun bruke den på håndklær og sengetøy :P

Takker for svar så langt :)

 

Jeg tenker det samme at de fleste tørketrommel går på grader av tørking og ikke har justering på selveste temperatur. Det hadde vært noe å blåse gore tex`n i 80 grader varmluft 1 time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.