Gå til innhold
Nordhauk

MSR Whisperlite International vs Universal

Det er 1566 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en MSR Whisperlite International, som da blir min første multifuelbrenner noen sinne. Fra før av har jeg en lett, liten MSR Pocket Rocket gassbrenner til sommerbruk og en Optimus 111 (gammel brenner) jeg har brukt om vinteren. Har etterhvert innsett at vekt betyr litt, så når man kan spare betydelig på både vekt og volum bare på valg av brenner, så var det på tide å investere. Den gode gamle Optimusen kommer uansett til sin rett på andre typer turer, hvor jeg kan kjøre fram til leir med bil/båt osv.

 

Etter å ha lest meg opp på dette forumet kommer jeg til å lande på renset bensin som hoveddrivstoff.

 

MEN! Mitt spørsmål er: Hva er forskjellen på en International og en Universal? Noen som faktisk vet dette?

 

WhisperLite_International_2012.jpg

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo

 

Forskjellen er vel at Universat brenner både gass og flytende brennstoff. International er en multifuel-brenner og brenner kun flytende drivstoff dvs bensin eller parafin.

Har forøvrig en International sjøl og den fungerer utmerket!

 

mvh

 

Jens Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Whisperlite International og er fornøyd med den. Men noe dårlig effektregulering og ustødighet gjør at jeg ofte velger ofte min Optimus 111 C på kortere turer, da helst fisketurer der det ikke blir gått så mye.

 

Jeg har brukt stort sett renset bensin på Whisperliten, men har også kjørt den på parafin og den brenner godt på det også - merk at det må MYE mer forvarming til med parafin, må gjerne fylle skåla 2-3 ganger med rødsprit før det blir varmt nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo

 

Forskjellen er vel at Universat brenner både gass og flytende brennstoff. International er en multifuel-brenner og brenner kun flytende drivstoff dvs bensin eller parafin.

Har forøvrig en International sjøl og den fungerer utmerket!

 

mvh

 

Jens Petter

 

INTERNATIONAL 2012:

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

UNIVERSAL:

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Ifølge MSR kan International også brukes med gass. Det stemmer også overens med bruksanvisningen som fulgte med brenneren. 

Klarer ærlig talt ikke å se at det er særlig store forskjellen på disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står jo ikke noe om at International kan brenne gass, det står;  Burns white gas, kerosene, and unleaded auto fuel - altså renset bensin, parafin og blyfri bensin.

 

Forskjellen er at universal kan brenne gass på bokser og international kun flytende brennstoff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fåkk! Trodde "white gas" var gass, haha. Beklager elendig engelskkunnskap. Men da er jo saken biff. Takk for oppklaring!

Har ikke behov for at den skal brenne på gass læll. Ser fram til å ta den i bruk! Tenker å slenge inn utstyrserfaring når jeg har fått testa den ut en del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en eldgammal whisperlite,  (seint 80-tall, ren bensinbrenner) med adapter funker den på gass.

 

Jeg fant det ut når MSR ikke ville reparere den gamle, for da ble det ny pumpe og slange type kinabrenner, og det betyr også gasskobling :-P  Så nå har jeg dual fuel. Gass og bensin på samme dysa.

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ganske sikker på at Universal og International er akkurat samme brenner, men at Universal kommer i pakke med ekstra dyser, koblinger og holder for gassboks. Universal leveres med 3 dyser, en for renset bensin, en for parafin og en for gass, i tillegg til ulike koblinger til beholder for enten flytende drivstoff, eller gassboks.

 

Man kan altså ikke bytte mellom gass og flytende uten å "rigge" om brenneren (selv om dette er en smal sak). I tillegg bør man også bytte dyse i henhold til hva slags flytende brennstoff man bruker.

 

mg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1566 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.