Gå til innhold
  • Bli medlem

Stang + snelle til viddafiske, kompletterer en 6-fot Beastmaster


Kikut

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier har jeg fra før en 6-fots Beastmaster og en nydelig (men gammel) lita lettspinns Cetus-snelle (finnes de enda?). Nå skal jeg imidlertid en uke på østvidda og har lyst på en lengre stang jeg kaster lenger med der oppe. Jeg har ikke kjøpt snelle og stang på 7 år så jeg er ikke særlig bevandret i terminologien (1500, 2500 etc) eller utvalget..

Da jeg har dårlig tid (reiser om en uke) og ikke har tid til å sette meg inn i jungelen av stenger men særlig sneller, er jeg kjempetakknemlig for innspill!

Snelle: Litt større enn ultralettspinn siden jeg har det fra før. Passelig til viddafiske. Prismessig kan jeg gå opp til rundt 2000 (men må ikke!) da jeg fisker mye og vil ha kvalitet.

Stang: Er ikke 9-fot greit til høyfjellsfiske? Skal jo være praktisk også..en 9-fots beastmaster f.eks.?

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kan gå opp til 2000,- for snella, har skittfiske.no tilbud på

Shimano Rarenium CI4 2500 FA. riktignok 2099,-, men her får du ei meget god og lett snelle. Jeg har brukt denne de siste tre sesongene og er meget godt fornøyd. Like lett som ei 1000-snelle, jevn og god brems samt spolediameter som gir lengre kast enn ei 1000-snelle. Alternativer kan være

Shimano Aernos 1000 FA til 1299,- eller

Shimano Technium 1000 FC til 1399,- For disse to snellene ville jeg valgt 1000-størrelse, siden de veier en del mer.

9 eller 10 fot er fine lengder for fjellfiske, i alle fall hvis du først og fremst driver med slukfiske. Beastmaster CX er nok en veldig god serie. Du må vurdere om du skal velge L (3-14g) eller ML (7-21g). Selv kaster jeg stort sett med sluk mellom 14 og 25g. Derfor er ML mitt valg i år. Kaster du sjelden tyngre enn 15g bør ei L-stang holde. Beasmaster CX 270L ville vært mitt førstevalg. Ikke glem at beastmaster også lages i 5-delte stenger. Har de siste tre årene burkt BX STC 240/270L på østvidda, og har vært meget godt fornøyd med den. I år satser jeg på noe tyngre sluk, og velger ei ML-stang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye! Da satset jeg på rådene jeg fikk av deg og har nå bestilt SHIMANO BeastMaster CX Spinning 270 L og Shimano Technium 1000 FC, Express over natten :smile:. Kjøpte av komplettfritid.no, de hadde ikke Rarenium men Techniumen så jo fresh ut, og den har fått bra score på tester. Også sparte jeg 1000 kr jeg kan bruke til noe annet! ;)

Takk igjen for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bare en liten rapport...

Stanga er jo super, Beastmaster kvalitet og man vet hva man får (dog er det jo artigere å få fisk på en 6-fots).

Snella....herre min hatt for et vidunderlig skaperverk! Verdt hver krone, og den er jo absolutt ikke blant de dyreste heller. Trodde ikke det var mulig å ha så bra brems.

Takk for tipsa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.