Gå til innhold
  • Bli medlem

John Morgan fluestang og snelle


Mammutton

Anbefalte innlegg

Annonse
On 1/27/2024 at 1:23 AM, Lompa said:

Har ikke prøvd, men ville vært veldig skeptisk når det er helt blottet for spesifikasjoner. Tipper de har fått satt navnet sitt på et billig kinamerke.. 

Godt poeng der! Tror heller jeg går for de nybegynnerstengene som blir anbefalt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kinastenger ja. De er veldig flinke av å skryte av de er norskeid, men hvis du ser over hele nettsiden deres finnes ikke et ord om hvor de er produsert. Men etter å ha tatt et par telefoner fant jeg ut av det.

Og hvis det er nybegynnerstang du er på utkikk etter er det alltid tryggere å gå for noe som blir solgt av velkjente butikker som Jaktia eller Skittfiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (19 minutter siden):

Det er kinastenger ja. De er veldig flinke av å skryte av de er norskeid, men hvis du ser over hele nettsiden deres finnes ikke et ord om hvor de er produsert. Men etter å ha tatt et par telefoner fant jeg ut av det.

Og hvis det er nybegynnerstang du er på utkikk etter er det alltid tryggere å gå for noe som blir solgt av velkjente butikker som Jaktia eller Skittfiske.

Du trenger ikke søke. Med unntak av et fåtall håndlagde splitcane-stenger så produseres ingen fluestenger i Norge.

Nå er for så vidt 98.7% av alle stenger produsert i "Kina" om det er fellesbetegnelsen for stangproduksjon i Østen. Prisnivået på stenger gjenspeiler som oftest nivået av kvalitetskontroll, oppfølging og dermed jevnhet blant stenger med samme type/navn/betegnelse.

Ulempen er at man sjelden vet hva man får og at det for den uerfarne er tryggere å få noen til å sette sammen stang/snøre som er velfungerende og lettsaltet til formålet. Det får man som regel om man henvender seg til seriøse forhandlere av fluefiskeutstyr. (Og ikke fullt så ofte av en lørdagshjelp på XXL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Espen Ørud said:

Du trenger ikke søke. Med unntak av et fåtall håndlagde splitcane-stenger så produseres ingen fluestenger i Norge.

Nå er for så vidt 98.7% av alle stenger produsert i "Kina" om det er fellesbetegnelsen for stangproduksjon i Østen. Prisnivået på stenger gjenspeiler som oftest nivået av kvalitetskontroll, oppfølging og dermed jevnhet blant stenger med samme type/navn/betegnelse.

Det er ikke en fellesbetegnelse nei. Det finnes flere land i Asia som produserer stenger og det er ikke helt likegyldig hvor de produseres.

 

Og det jeg reagerer på er vel stort sett at de skjuler informasjonen samtidig som de skryter av norsk eierskap, samt at stengene totalt mangler informasjon om type stangringer, stangemne, aksjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra min tidligere karriere i sportsbutikk er at Guideline selger helt kurante, godt balanserte, nybegynnersett. 

Anbefaler, som @Espen Ørud skriver, å oppsøke noen som er GOD på fluestenger. Dette er en vitenskap! Fra aksjon i stenger til vekt på sneller, til vekt på skyteklump (WF), alt dette skal passe inn i din kasteteknikk.

Jeg arrangerte G.Loomis-kvelder sammen med en kollega (reklamekvelder gjennom Elbe, hvor de viser frem G.Loomis-stengene), og man kan nesten ikke tro hvor hinsides forskjell det kan være på fluestenger. Og det er ikke nødvendigvis slik at den dyreste er best for deg. 

Vi fikk ofte besøk av kunder som hadde vært innom XXL (som lå vegg i vegg) som sa de hadde blitt anbefalt Orvis Helios. Høres jo fint og flott ut det. Gode stenger, men stengene ble levert i tre forskjellige aksjoner per lengde og per snøreklasse. Vi snakker om et titalls ulike kombinasjoner. 

Men er du nybegynner  og du ikke har muligheten til å oppsøke ekspertise, anbefaler jeg settene til Guideline. Hatch-settet ser veldig bra ut. Tror du skal jobbe hardt for å finne noe som gir deg like mye fluestang for prisen. En god grunn til å velge Guideline er snellene. Det bruker å være gode sneller hvis man styrer unna de aller billigste settene, og da kan disse overføres til en ny stang senere. Obs: Ofte kan linene som følger med ferdigsett være gamle og inntørket. Må kanskje belage deg på å skifte line, men ville prøvd med flylinedressing først om den virker tørr og treg.

Endret av ingen87
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, ingen87 said:

Min erfaring fra min tidligere karriere i sportsbutikk er at Guideline selger helt kurante, godt balanserte, nybegynnersett. 

Anbefaler, som @Espen Ørud skriver, å oppsøke noen som er GOD på fluestenger. Dette er en vitenskap! Fra aksjon i stenger til vekt på sneller, til vekt på skyteklump (WF), alt dette skal passe inn i din kasteteknikk.

Tusen takk for svar. Jeg skal øke budsjettet mitt litt så stikker jeg og snakker med noen på et par skikkelige fiskesjapper jeg vet om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide! Har du kastet med flue før? Vet du ca "hvordan " du kaster? Det vil i alle fall hjelpe den som skal veilede deg.

Jeg har en ganske aggressiv kastestil, og har stenger med rask aksjon og korte klumper. Andre elsker å bruke 3-4 sekunder på en gooood baksleng, slippe ut 5 cm line for hver gang, og er mer flueluftetur enn de fisker 😅 Da må man ha en stang med dypere aksjon, og lengre klumper på lina.

Vi brukte taket på kjøpesenteret til å teste kundenes kasteteknikk, for så å gi de veiledning etterpå. Vi hadde også et par utleiestenger som folk kunne låne med seg.

Poenget med Guideline-settene er at de ofte er midt på aksjonskalaen. De er lettkastet uavhengig av hvilken ende av skalaen du befinner deg teknisk, og er derfor fine nybegynnersett for å komme seg litt inn i fluefisking. Da finner du litt ut av din egen teknikk og hva du foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.