Gå til innhold
  • Bli medlem

Topografiske kart til iPhone


Haakon

Anbefalte innlegg

E det noen som har erfarng med apper/programmer med topografiske, nedlastbare kart til iPhone?

Jeg har hatt en posting her på forumet om dette før, men nå har det gått halvannet(?) år og kanskje det er skjedd noe nytt.

Det viktige er at de må være nedastbare kart, så man er uavhengig av mobildekning.

Jeg har noe erfaring med Navida som ilbyr dette, men det programmet bruker en uendelighet å laste ned kart. Hallingskeid-Osa tok 2 døgn å laste ned!

Noen med andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg bruker ViewRanger. Har prøvd Navida også, men det ga jeg opp.

ViewRanger er ikke gratis, men jeg syns nedlasting og bruk fungerer greit. Lasta ned en svær pakke fra nordSverige i sommer gratis, men betalte blod for en liten kartflik i sørSverige her i høst.

Lykke til

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars: Jeg mener å ha lest tidligere her på forumet at NaVida er iOS-utgaven av denne Android-appen du nevner: de benytter samme kartkilde.

NaVida er grei nok den, men har vesentlige mangler for å kunne benyttes som tur-GPS syns jeg: Kart kan ikke lastes ned permanent, den håndterer ikke UTM-koordinater (jeg tror ikke du kan jobbe med koordinater i det hele tatt), og den burde hatt en form for sporlogg/rute/waypoint-funksjonalitet slik at du kan måle avstander etc. Kartene er imidlertid gode, og den fungerer greit til planlegging/stuebruk.

Den mest fullverdige tur-GPS-app jeg har sett til iOS hittil er ViewRanger, som er nevnt ovenfor her. Den har de egenskapene NaVida mangler. Desverre er kartene alt for dyre og dårlige. Med dårlige mener jeg at den høyeste målestokken er 1:50000, samme som på M711, og du får ikke flere detaljer dersom du zoomer inn. Dette burde man forvente av digitale kart syns jeg, dersom de skulle kunne ha noen som helst fortrinn overfor papirkart. Burde kunne vist 1:25000 i det minste. Men 1:50000 kartene er vel siste oppdaterte utgave fra Statens Kartverk etter det jeg har lest, så disse burde være top-notch. Prisen på disse kartene er imidlertid i en klasse for seg selv, i negativ betydning. Jeg tror kvadratkilometerprisen ligger på det dobbelte av hva gjelder papirutgaven. En annen ting er at brukergrensesnittet og grafikken generelt i appen ikke er helt god, det ser ikke ut til å være støtte for retina-oppløsning blant annet.

Det er rart at ikke Garmin, Magellan eller andre har kommet på banen men iOS utgaver av programvaren på deres egne enheter. Nå er ikke A-GPS-en som sitter i iPhone sammenlignbar med deres egen maskinvare, men det skal jeg kunne leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgeskartet til android er utrolig bra!

Jeg snakket med utvikleren av Norgeskartet. Han ønsker å lage en iphone-app også, men "kanskje til neste år"......

Agent25:

Jeg hadde også håpet på Magellan og Garmin, men når jeg leser at de har tapt 25% omsetning i år på bil-navigasjon pga konkurranse fra billigkart på Iphone/Android, er de nok tilbakeholdne med å kanniballisere sitt eget marked, skule jeg tro. I allefall så lenge det som finnes på iPhone er dårlige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.