Gå til innhold
  • Bli medlem

Abisko - dividalen


anette_w

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå Nordkalottruta fra Abisko til Dividalen i juli. Planen er å ligge i telt. Noen som har erfaringer fra denne turen? Vi har satt av ca en uke, er veldig usikker på hvor lang tid denne ruta tar. Hvis vi har tid vil jeg tro det er en mulighet å gå videre fra Dividalen i retning Nordkjosbotn for å komme tilbake til sivilisasjonen. Det er jo kanskje ikke så lett å avslutte turen i Dividalen hvis det er vanskelig å komme seg videre derfra. Har vurdert andre områder på nordkalotten for en ukestur, blant annet Kautokeino - Reisa. Vil jo gjerne velge den ruta med finest og mest variert terreng.

Setter stor pris tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vurderer å gå Nordkalottruta fra Abisko til Dividalen i juli. Planen er å ligge i telt. Noen som har erfaringer fra denne turen? Vi har satt av ca en uke, er veldig usikker på hvor lang tid denne ruta tar. Hvis vi har tid vil jeg tro det er en mulighet å gå videre fra Dividalen i retning Nordkjosbotn for å komme tilbake til sivilisasjonen. Det er jo kanskje ikke så lett å avslutte turen i Dividalen hvis det er vanskelig å komme seg videre derfra. Har vurdert andre områder på nordkalotten for en ukestur, blant annet Kautokeino - Reisa. Vil jo gjerne velge den ruta med finest og mest variert terreng.

Setter stor pris tips!

Istedenfor å gå fra Abisko er det bedre å gå fra Bjørkliden, noen km mot Narvik. Toget stopper også der. Hvis man benytter hyttene er det vanlig å bruke 4-6 dager på denne turen. En uke burde derfor være tilstrekkelig. Istedenfor å gå ned selve Dividalen kan man også følge Anjavassdalen oppover og gå ned til Dividalen via Høgskardet. Det koster ikke all verden å få en taxi fra Øverbygd til å hente dere i Dividalen og kjøre dere til Øverbygd, på en hverdag på dagtid vel å merke. Fra Øverbygd går det buss til Nordkjosbotn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anette_w !

Jeg er enig med Steggen i at å starte fra Bjørkliden må være det beste når du skal nordover.

Skyss fra Frihetsli øverst i Divifalen kan være et problem. Det har jeg selv erfart. Men jeg hadde flaks og fikk hike med sønnen på gården som samme dag skulle til Bardufoss for å hente sin mor.

Hvorfor ikke starte fra Helligskogen og så gå sydover til Bjørkliden. Det er etter min mening en bedre plan.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en god plan. Vi tenker å komme oss nordover på festival etter turen så det passer best å gå fra sør mot nord. Men å gå fra Bjørkelinden til Hellingskog er jo en mulighet. Hvor lang tid må man regne på denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en god plan. Vi tenker å komme oss nordover på festival etter turen så det passer best å gå fra sør mot nord. Men å gå fra Bjørkelinden til Hellingskog er jo en mulighet. Hvor lang tid må man regne på denne turen?

Hei !

Som et utgangspunkt kan du regne med ett døgn pr. hytte. Men forøvrig så vil mye avhenge av været og, ikke minst, hvor interesserte og flinke dere er til å gå. Terrenget er ganske lettgått og hyttene underveis holder god standard. Men det er ikke lagt ut proviant på hyttene i Troms.

Hvis tiden blir knapp kan dere, som allerede nevnt, kutte ned tiden ved å gå ned til bygds.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei!

Skal selv gå fra Kilpisjärve i Finland (rett inn i Finland fra Helligskogen) til Bjørkliden evt Narvik til sommeren.

Hele turen er beskrevet i grensesømmen hos DNT. Bare søk på grensesømmen så finner du det strekket. Det strekket er beskrevet som en 9 dagers tur fra hytte til hytte.

Det er like enkelt å komme seg til festival om du begynner i nord som sør, spørs jo såklart kor du skal på festival hen. Det går buss fra Kilpis til Nordkjosbotn som korrespondere med buss til Tromsø, Alta og Narvik.

Det er såklart en mulighet å "hoppe" av og gå ned til sivilisasjonen i indre Troms, men det er ikke et godt utbygd kollektivt tilbud så du må nesten benytte taxi.

Terrenget er relativt lettgått høyfjellsterreng og myyyye natur :)

Dere får ha en fin tur og håper dette hjalp litt.

Jeg bor i Narvik og e godt kjennt i området.

kanskje vi møtes til sommern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fra absiko synes jeg det er flottest langs kungsleden, gjerne inn mot padjelante (hva med "elgenes dal" (rapadalen)? et rent hel.. å komme seg inn i- men dæven for en belønning det stiger litt)- sarek må oppleves. Kebnekaise er majestetisk. Ja- de ligger der på rad å rekke å venter.

Har du hund, må du dessverre holde deg langs ledene (sommerstid).

August er vel strengt tatt veldig mye bedre uansett...bzzzzzzzzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vurderer også å gå Kilpis - Bjørkliden evt Abisko i juli. Regner med jeg skal klare å gå turen på ni dager, men tenker det fort blir 14 dager på tur om man skulle komme over noen fine plasser å campe underveis. Kan se ut som det blir solotur for meg og bikkja med telt og hytter der det er mulig. Blir jo midt i den verste myggtia men har bare fri da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei !

Alle som ønsker å gå hele strekningen kan vel like gjerne starte nordfra som sydfra. Det er buss eller tog i begge ender av den strekningen.

Jeg startet på Helligskogen på norsk side av grensen og gikk første dagen til Golda og så videre derfra sydover.

Gdd tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.