Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har ikke gått så mye på fjellski så sent på vinteren, så lurer litt på hva slags ski jeg burde velge. 

Skal gå fra Kilpis til Abisko fra 6. til rundt 20. april i år. Kjøpte ett par ekstra fjellski uten stålkant til de turene jeg har med hund og de er smørefri. Og mine primærski har stålkant. 
Tenker det kan bli en del klabb på denne tiden av året (har ikke gått i høyfjellet på denne tiden, så kan hende jeg tar feil), og av erfaring er smørefrie å foretrekke framfor kortfeller om det er klabb. 
Men det kan vel også bli ganske isete i bakkene, om det blir litt kaldere, og da er stålkant nyttig. 
Kanskje verdt å nevne at jeg kommer til å ha ganske tung pulk også. 

Hvilke av skiene ville dere brukt? Har sikkert ikke så mye å si, men vil velge det beste. 

Annonse
Posted

Hei

Eg endra tittel til å bli litt meir informativ. 

Moderator

Elles tenkjer eg at eg båe deler funkar, men at utan bikkje hadde eg gått for ski med stålkantar. 

At fellane klabbar kan ein alltids gjere noko med, ved hjelp av impregnering og voks. 

Mi erfaring er at dersom impregnering ikkje hjelp, så klabbar det meste, og eg er i tvil om smørjefrie vil klabbe noko mindre om det først er så ille.