Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk nok en gang.. Finnes det en superlett 50l. med avtagbart hoftebelte?


totoni

Anbefalte innlegg

Hei godt folk.

Som overskriften sier er jeg på jakt etter en sekk med avtagbart hoftebelte.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe Bergans Helium, men så kom jeg på at jeg har bikkje og med bikkje følger det båndtvang..

Jeg har ett Baggen hoftebelte, er skikkelig dårlig til å sy (men lærevillig) og ser for meg at jeg burde/kunne modifisere beltet sånn at det kan fungere som hoftebelte for sekken også. God ide, ikke sant?

Men da dukker jo problemet opp. Og også min første post! Hvilken sekk er lett og har avtagbart belte? Jeg tror at diverse klatresekker har noe av det jeg etterspør, men det er en verden jeg ikke kjenner.

Sekken bør ikke veie for mye, 1000-1300g kanskje? Rundt 40-50 liter bør jeg nok ha. Kan klare meg med noe mindre, da bikkja snart er klar for å bære egen mat. Ser for meg at det blir med Gjende 3 camp teltet, 3,4 kg!! som måler 20*40? pakket, noen som har erfaring med det forresten?

Rasen til bikkja, som forøvrigt er totalt likegyldig i denne sammenheng er Rhodesian Ridgeback. Så at en annen på forumet også har det :D

Mvh

Totoni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke sy festanordninger til båndet på hoftebeltet til sekken, så bytter du bare festet på båndet tilbake til Bagen når du vil bruke den alene. Har du flere sekker du vil bruke denne løsningen på, så er det bare å kjøpe inn flere festanordninger og starte å sy som en gal :D

Hvis du tenker at du mister elastiteten på bagen beltet/festet, så kan du heller kjøpe inn et tykkere elastisk tau til den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke sy festanordninger til båndet på hoftebeltet til sekken, så bytter du bare festet på båndet tilbake til Bagen når du vil bruke den alene. Har du flere sekker du vil bruke denne løsningen på, så er det bare å kjøpe inn flere festanordninger og starte å sy som en gal :D

Hvis du tenker at du mister elastiteten på bagen beltet/festet, så kan du heller kjøpe inn et tykkere elastisk tau til den jobben.

:D I min snevre verden er det noe jeg herved innrømmer jeg ikke har tenkt på. Det sies at to hoder tenker bedre enn ett. Lenge leve internettforum.

Ja, det er selvsagt en løsning. Digger Baggen beltet for dets innebygde strikk og har liksom tenkt at det må jeg ha med meg.

Løsningen din gjør imidlertid til at jeg har noen flere spørsmål, tåler f.eks Helium beltet at en snart 40kg valp (unghund i kropp, men nyfødt i hodet) får raptus? Strikk tau tar selvsagt av selve røkket, men det er noen newtonmeter som trekker en annen vei enn det produsenten hadde tenkt seg. Jada, den trenger litt oppdragelse :)

Og så er problemstillingen som dukker opp når det er blitt slått opp leir og vi skal ta en tur i nærmiljøet. Da helst uten sekk, men med belte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bagen x2 belte, og en passelig stor unghund på 55 kilo. Hvis bagen er så viktig selv på de småturene fra basecamp, så er vel ikke de gram`ene med bag`en belte så viktig ?

Når det gjelder festeanordning på sekkebeltet så tror jeg det går fint, men noe sier meg at man bør ha festeanordningen på hoftesiden, og ikke så langt fremme som på bag`en.

Men det er bare en magefølelse, intet annet, men til gjengjeld så begynner jeg å få stor mage, så magefølelsen er stor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bagen x2 belte, og en passelig stor unghund på 55 kilo. Hvis bagen er så viktig selv på de småturene fra basecamp, så er vel ikke de gram`ene med bag`en belte så viktig ?

Men det er bare en magefølelse, intet annet, men til gjengjeld så begynner jeg å få stor mage, så magefølelsen er stor :D

Nei, beltet er vel ikke så viktig. Jeg er nok bare låst i en tankerekke. Jeg ser så absolutt argumentene dine.

Og med Phaser sine i tillegg kan dette bli riktig så bra.

Jeg har ikke åpnet Bagen beltet og sett på strikkene der, men vet man kan bestille ekstra strikker, kanskje jeg kan få sydd på strikker på hoftebeltet til sekken.

En lignende magefølelse gjorde at jeg skaffet pelsen og begynte å lese på dette forumet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det veldig enkelt selv.

Har en snøre til bikkja som har litt strikk i seg. Heter vel jegerens eller noe.

Så har jeg en passe stor karabin i aluminium. Der klipser jeg fast båndet og så klipser jeg helekarabin rundt hoftebelte, evt i en hempe avhengig av sekk. Ved å ta karabin inntil spennepå beltet merker du den ikke noe særlig.

Da passer det slik sett på alle sekkene jeg har om de har spenner eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vil anbefale sekken min.

osprey variant 52.

Man kan løsne magebeltet enkelt fra sekken, og det er to sterke løkker på magebeltet.

Kunne jo evt fungert med en karabin i hver og en slynge i mellom, evt en ekspresslynge.

Sekken har tålt mitt bruk i ett år, selv om matrialet skal være "tynt".

Holder for meg. 1600 spenn er ganske ehh, billig, med tanke på arcteryx nær dobbelte pris.

God å ha på ryggen, men jeg vil ikke ha mer en 15 kg i den. Helst 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.